Nyilván sokan gondolhatták, hogy Catalunyában nehéz dolga lesz a hétszeres világbajnoknak, mivel ha valahol, akkor itt a spanyol menők – mint Gibernau de főképp Pedrosa - igencsak betarthatnak neki. Rossi azonban már az időmérők során nyilvánvalóvá tette, hogy az M1 újra tökéletesen versenyképes még Montmelo híresen változékony tapadású aszfaltcsíkján is. Sorra vitte az időmérőket és a kvalifikáción egy új 1:41.855-ös pályarekorddal idén először a lehető legjobb rajtpozícióba katapultálta magát. A hazai közönség előtt domborítani akaró torreádorok elmaradoztak, ahogy a Hondások java része sem találta az élvonalba vezető utat a 43 fokos forróságú pályán. A legjobb Hondás Hayden csak a hetedik leggyorsabb volt, míg Pedrosa zárta a háziversenyt tizenegyedik idejével. A Suzukisok viszont szárnyaltak, Hopkins bő egy tizedre maradt csak el Rossitól, de Vermeulen is a negyedik időt futotta a kék V4-essel. Az első sor végére egy rég leírt bajnok, Kenny Roberts hozta a Honda-blokkos KR211-est, némiképp mentve a legnagyobb gyártó becsületét. „Mugelloban már elég közel voltunk, a versenyt követő hétfői teszten pedig sokat tanultunk és itt végre sikerült összehoznunk a dolgokat. Ha lenne a csapatban egy második versenyző, még gyorsabban fejlődhettünk volna, mint az utóbbi pár hétben. Köszönöm a Hondának a Kínában adott tanácsokat és a saját tervezőinknek is a kitűnő munkát; biztos vagyok benne, hogy holnap gyors leszek.” – nyilatkozta újra önbizalommal telve Roberts Jr.
A másnapi verseny azonban cseppet sem a versenyzők elképzelései szerint alakult. A rajt utáni első kanyar féktávján Gibernau hibázott és nekisodródott csapattársának, majd valószínűleg az ütközés során meglökött fékkarja következtében a Ducatija gyakorlatilag fejreállt és hosszában pörögve olyan láncreakciót indított el, aminek következtében öt versenyző került a földre. Legsúlyosabbnak Capirossi és Melandri állapota tűnt, akik pár percig eszméletüket vesztve feküdtek a kavicságyban. Kettejüket és Gibernaut helikopterrel szállították kórházba további kivizsgálás végett, ahol a spanyolnál kulcscsonttörést, Melandrinál agyrázkódást és kulccsont-diszlokációt, Capirexnél pedig gyomortájéki zúzódásokat állapítottak meg. A képek eléggé sokkolták a mezőnyt, amely fél óra múlva újra rajtolhatott...volna, ha Vermeulen nem jelzi, hogy Suzukijával technikai gondok vannak, így tovább késett a start. Közben Nakano Kawasakija megfőtt ezért a japán a tartalék motorért futott és a felvezető autó után indulva végülis elfoglalta helyét a rajtrácson.
Nyakán lohol Hayden
Az újabb rajt problémamentesen sikerült, Stoner vezette a mezőnyt körökön keresztül míg mögötte Hopkins volt elfoglalva Haydennel. Rossi ugyan hátrébb keveredett, de a szokásos sémát követve pár kör alatt az ifjú ausztrál mögött termett, majd perceken belül meg is előzte azt. Nakano hétvégéjét egy újabb rajtkiugrását követő büntetés tette teljessé, azonban a japán saját állítása szerint nem látta a boxba invitáló táblát, ezért egy idő után kizárták a versenyből. Közben az élvonalban Hayden próbálta követni a bajnokot, de Vale egyszerűen megállíthatatlannak bizonyult, az utolsó körben még látványos csúsztatásokkal is szórakoztatta a nézőket, és persze megnyerte a versenyt. „Hibáztam a második rajtnál így visszaestem pár helyet. Tele volt a tankom ezért nehéz volt előzni, de ahogy utolértem az elsőket, begyorsultam. Megelőztem Casey Stonert és Nicky nevét láttam a táblán, onnantól pedig tudtam kemény csata lesz. Ez egy csodálatos győzelem volt számomra és a bajnoki esélyeimet is nagyban növelte.” – mondta Vale. Persze Hayden sem volt elégedetlen, hiszen a verseny legjobb köre az övé volt, és 29 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot, amit nem lesz egyszerű ledolgozni az olasznak, ha Nicky – ahogy eddig is – mindvégig dobogón végez és esetleg párszor győzni is tud.
Team Roberts vs. Suzuki
A harmadik helyért igazán érdekes amerikai belharc alakult ki Hopkins és ex-csapattársa, Roberts között, amiből végül a tapasztaltabb világbajnok jött ki jobban és sok-sok év után száraz versenyen is a dobogóra állhatott. „Amit igazán szerettem volna az nem történt meg a mai nap folyamán. A verseny elején nem igazán bízok magamban, de fejlődök. A versenyen John-nal mentem de nem tudtam mögötte van-e még valaki. Akkor vettem észre, hogy ketten vagyunk, mikor hagytam előzni. Aztán húztam tovább és a célegyenes végén a Honda erejével megelőztem, nagyszerű érzés volt. Csodálatos itt lenni, mert télen azt hittem, a fotelomból fogom nézni a versenyeket, amíg apám nem hívott és kérdezte, szeretnék-e az ő Honda-blokkos motorjával és Michelin gumikkal indulni. Naná, hogy igen! Le Mans-ban kb 50%-on volt a motor, majd Mugelloban 75%-on és a Mugello utáni teszten már 100%-on. De ez csak a kezdet, amint a csapatnak lesz egy második pilótája akkor fogunk az igazi helyekért harcolni.” – jósolta az ifjabb Roberts. Érdekes szál a második pilóta említése, ezek szerint King Kenny (a csapatvezető) nemrégiben Biaggi leszerződtetését valóban komolyan gondolta, bár a Honda ezt továbbra sem tartotta jót ötletnek. Ezek után kíváncsiak vagyunk, ki az a tapasztalt, jó versenyző, aki jelenleg állás nélkül van. Ifjabb Roberts nyilatkozata alapján nagyon úgy tűnik, hamarosan kiderül. A vasárnapi futamon egyébként Hopper mögött Edwards ért célba, majd Vermeulent intették le hatodikként, ami világossá tette, hogy a Suzuki hatalmasat fejlődött és immár az erős középmezőnybe tartoznak. A következő versenyre Assenben kerül sor, amit az idén átépítettek, így egyes részei bizonyára idegenek lesznek a versenyzőknek. Capirossi és Melandri biztosan indulnak, Gibernau valószínűleg nem.
Ilyen nincs...
A negyedlitereseknél ismét Locatelli szereplése volt a legnagyobb szenzáció. Az olasz kvalifikációja nem sikerült a legjobban, mivel a hetedik időt futotta csak, míg a legjobb Dovizioso lett, Lorenzo és Debon előtt. A Team Toth versenyzője azonban a versenynek annál nagyobb agilitással esett neki. Ő rajtolt a legjobban, majd némi adok-kapok után a hetedik körben átvette a vezetést és szinte végig az élen motorozott. Sajnos csak azért szinte, mert az utolsó kör elején az üldöző Dovizioso megelőzte és a Dovi nyakán loholó De Angelis pedig szintén betette a gépet, noha Loca már íven volt. Ütköztek és sajnos Loca kisodródott, ami a negyedik helyet jelentette neki. „A csapatom remekül dolgozott és a motorom fantasztikus gyors volt. Egy kicsit csúszkált néha alattam a kopott gumi a vége felé, de tökéletes kontrol alatt tartottam. De Angelis túl hosszan fékezett. Én az ideális íven voltam, míg ő úgy jött be, mintha az lett volna az utolsó esélye az előzésre, pedig akkor még volt egy körünk hátra. Tudom, hogy ez a motorsport, de azért elkeserít, hiszen nyerhettem volna, de a dobogóra biztos felálltam volna.”
Dovi, Lorenzo, `fékprobléma` De Angelis
Három Apriliát megelőzve Dovizioso nyert, a versenyt végighajrázó fantasztikusan motorozó Lorenzo lett a második, De Angelis pedig a dobogó legaljára állhatott. „Az utolsó kör elején az apriliások megelőztek az egyenesben szóval féktávokon kellett behoznom őket. Hihetetlenül keményet fékezve át tudtam venni a vezetést, és a saját tempómban motoroztam így senki sem tudott visszaelőzni. Elég sok idő telt el a legutóbbi győzelmem óta és ez a nagyszerű előzés miatt nagyon különleges számomra. Az utolsó kör tényleg csodásan sikerült és ma szeretném a barátaimmal megünnepelni a győzelmemet. Azt mondták Max Biaggi ’96-os rekordjához hasonlót mentem, ami nagyon pozitív mivel ő egy nagyszerű pilóta volt 250-ben.” – nyilatkozta Dovi. Az olasz Hondás vezeti a bajnokságot 133 ponttal, mögötte Lorenzo épp egy futamgyőzelemnyi ponttal lemaradva, míg a most hetedikként beért Takahashi a harmadik 89 ponttal; Loca 80 ponttal az ötödik.
A 125-ösöknél újra a két magyarért szoríthattunk, bár a pálya nem kedvezett sem Talma Hondájának, sem Tóth Imi Apriliájának. Az időmérőket Bautista nyerte, az első sort pedig Kallio, Nieto és Faubel egészítette ki. Talma csak a tizenharmadik helyről indult, Tóth Imi pedig a huszonnyolcadikról. A legkisebbek versenye hasonlóképp bővelkedett a bukásokban, mint a királykategóriáé. Főleg a KTM csapatát sújtotta balszerencse, ugyanis gyakorlatilag az összes pilótájuk bukott az első pár körben. A verseny dobogós helyezéseiért az első hatosfogat tagjai meccseltek, akik között ott volt Bautista, Pasini, Faubel, Lüthi, Gadea és Nieto is. Sajnos Talma csak a futam elején tudta velük tartani a lépést, majd ahogy telt az idő, fokozatosan lemaradt tőlük, ahogy az elején brillírozó Nieto is. Végül a versenyt Bautista nyerte, míg a dobogó többi fokára is a Gresini-csapat versenyzői állhattak tökéletessé téve a spanyolok hétvégéjét.
Lassan érik
Talma hiába jött fel Nietora, végül alulmaradt a spanyollal szemben. „Fejlődünk, de még egy kis erő kellene a kigyorsításokhoz mert nem tudtam Nietot sem megelőzni. Mindenféle stratégiát kipróbáltam de még mögötte is lassú voltam és időt veszítve nem voltam képes az élvonallal menni. Nem vagyunk messze az elejétől, de még egy kicsit előre kell lépnünk, hogy a legjobb helyezésekért harcolhassunk.” – mondta Gábor.
Tóth Imre a kvalifikációjának megfelelő harminckettedik helyen ért be: „Egész jól rajtoltam, de a második sikánban akkora volt a helyezkedés, hogy amennyit nyertem előtte, annyit veszítettem itt. Az első néhány körben nem igazán éreztem a pálya ritmusát és nem voltam összhangban a motorral. Az új gumik nagyon csúszkáltak alattam és nem éreztem, hogy hol a csúszáshatár, mikor csaphatom rá a gázt. Vicces, de akkor kezdtem belemelegedni, amikor a gumik már kopni kezdtek. Tíz másodperces hátrányt dolgoztam le, hét kör alatt, a köridőim meg olyanok voltak, mint a tíz, tizenkét helyezéssel előttem lévőké. Mindenesetre ez az első hétvégénk, amikor ezzel az új futóművessel dolgozunk. Ha ő állít valamit a gépemen, legalább van változás és nem egy helyben toporgunk. Ez nagyon biztató.”
A bajnokságot 144 ponttal Bautista vezeti, a most nullázó Kallio 88 ponttal van mögötte, míg harmadik helyen a Pasini-Faubel páros található további egy pont hátránnyal a finnhez képes.
Hétvégén Assennel a bajnokság elér felezőpontjához, a két nagyobb kategóriában pedig egyre szorosabb a küzdelem így érdemes lesz nézni a futamokat. -torro
Kapcsolódó anyagok: