Lassan három éve, 2013 októberében jelent meg a Yamaha forradalmian új csupaszmotorja, az MT-07, mely azóta komplett modellcsaláddá nőtte ki magát. Az alapváltozat mellett elérhetővé vált a streetfighteres megjelenésű Moto Cage, valamint a klasszikus XSR700 is, az elmúlt hetekben pedig megérkezett a família legifjabb sarja, a crossoverek táborát erősítő Tracer 700. A bemutató után néhány nappal már Olaszország legszebb hágói felé robogtunk, hogy kipróbáljuk, miben tud többet az alaposan átfésült hétszázas korábbi névrokonainál.
Megadják a módját
A festői szépségű Val di Fassában tábort verő yamahás csapat rendhagyó tesztet ígért beharangozójában, és mi tagadás, sikerült is meglepniük a világ minden tájáról idesereglett újságírókat. A szűkszavú meghívóban csupán annyi állt, hogy csütörtök este hétkor kezdődik a program, zárójelben hozzátéve, hogy alaposan öltözzünk fel, mert a hegyekben várhatóan rendkívül hideg lesz. Vagy harminc izgatott újságíró társaságában várakoztunk a szálloda előtt, hogy végre élőben is megcsodálhassuk a Tracert, és elkezdődjön a teszt, de a csinos sorkettesek helyett csak egy Yamaha feliratú busz gördült be a parkolóba. Egy pillanattal később tündéri háziasszonyunk, Maria hangja törte meg a csendet, aki a „fedélzetre” invitált minket, s a félórás utazást követően megérkeztünk a legendás Pordoi-hágóra.
Az izgalmak itt nem értek véget, ugyanis a csapatot a számukra kibérelt felvonóhoz kísérték, ahol a többség falfehér arccal vette tudomásul, hogy a szeles, kicsit sem barátságos időben a közel háromezer méter magasan fekvő Sass Pordoi csúcs lesz az úti cél. A tériszonyban és/vagy klausztrofóbiában szenvedő kollégák falfehér arccal, egymásba kapaszkodva várták, hogy véget érjen a rémálom, közben változatos nyelveken emlegették a megváltót, míg mi orrunkat az ablakhoz tapasztva lestük, amint a kabin méltóságteljesen kiemelkedett a ködtakaróból. A hegytetőn méteres hófalak társaságában végre megcsodálhattuk a főszereplőt, a Tracer 700-at, mely tényleg csak nyomokban emlékeztetett az MT család többi tagjára.
Vadonatúj alapokon
A korábbi FZ sorozatra, illetve a 900-as névrokonra egyaránt hasonlító újdonság egy ízig-vérig túrasportgép benyomását kelti, a laikusoknak valószínűleg fel sem tűnne egy parkolóban, hogy az egymás mellett álló karcsú MT-07 és Tracer 700 valójában édestestvérek. A nagyméretű, nyolc centis tartományban állítható légterelő, a megnövelt ülésmagasság, illetve a formás fejidom a fényezett kézvédőkkel megspékelve egy „felnőtt motor” benyomását kelti, holott ez a modell pont a fiatalabb korosztályt célozza meg. Az általunk is tesztelt Tracer 900 ugyanis rendkívül népszerű volt, bő egy év alatt 15 ezer darab talált gazdára belőle, de a vásárlók majdnem fele (!) az ötven év feletti korosztályból került ki. Szükség volt hát egy vagányabb, egyben megfizethetőbb változatra, mely élmény és túraképesség tekintetében is felveszi a versenyt a vetélytársakkal.
Mint azt Claudio Locatitól, a márka európai K+F központjának munkatársától megtudhattam, alaposan átszabták az eredeti modellt, így az ülésmagasság 835 milliméterre nőtt, a kormány is magasabbra és hátrébb került, míg a központi hátsó rugóstag egy vadonatúj fejlesztésű, öt centivel hosszabb alumínium lengővillához kapcsolódik. Az olajteknő alatt megbúvó kipufogódobnak köszönhetően a „lábtér” - az MT-07 az alapmodellhez viszonyítva - túramotorosan bőséges. Az átlagos testalkatő pilóták elöl 55, míg hátul nagyjából 68 fokos térdszöggel számolhatnak, ami garancia a gondtalan, egész napos utazásokra. Ráadásként az MT-07 puritán nyerge helyett szélesebb, gazdagon párnázott priccs feszül a Traceren, s akinek ez sem lenne elég kényelmes, az extralistáról választhat magának komfortosabb, akár ülésfűtéssel is kiegészített nyerget.
Egy ilyen látványos beharangozó után már alig vártam, hogy élesben is kipróbáljam, mennyivel is tud többet a Tracer, mint csupasz elődei. Másnap reggel az elsők között toporogtam a parkolóban, majd a kulcs megkaparintása után elindultam a három kedvenc hágóm felé, hogy a jól ismert szerpentineken faggassam a gépet.
Mint a nagyok
Igazán nehéz objektíven, elfogulatlanul mesélni a Tracerről, mert a Yamaha olasz szakembereinek apró változtatásai nyomán egy olyan masina született, mely egyértelműen azt sugallja, hogy ezt maga a szerpentineket járó tulajdonos alakította tökéletessé egy tökéletesen működő, de „félkész” gyári motorból. Az üléspozíció tökéletes az egész napos túrákhoz, a karcsú felépítés nem akadályoz benne, hogy a tempós kanyarokban – amúgy szupermotósan – az első kereket terhelve fordulj, míg az átdolgozott ülés, illetve a csaknem 400 kilométeres hatótáv gondtalanná teszi a hosszabb, nyeregben töltött etapokat. Olybá tűnik, mintha maga az MT-07 koncepció most, a Tracerben nyerte volna el méltó helyét, mivel a pörgős és méreteit meghazudtolóan rugalmas sorkettes tökéletesen illeszkedik ehhez a személyiséghez.
A kanyargósabb hágók simán teljesíthetők váltás nélkül, másodikban, elvégre húsztól 120-ig töretlen a gyorsítás, ez a sebességtartomány pedig pontosan lefed egy dinamikus Sella-kör, pláne egy Croce Domini felfutót. A rugalmasság titka, hogy a 689 köbcentis, soros, kéthengeresben a dugattyúk szorosan egymás nyomában járnak fel s le, a 270 fokos főtengelyékelés révén a V2-esekre jellemző, élvezetes, rendkívül jól használható nyomatékgörbét sikerült elérni a mérnököknek. Mindezt tetézi, hogy a temérdek sprinttel és kimondottan tempós kanyarvadászatokkal tarkított napon a legelvetemültebb pilóták is csak 5,7-5,8 L/100 km-es fogyasztásátlagot olvashattak le a folyadékkristályos kijelzőről.
A több órás szerpentinezésben remek partner volt a Yamaha futóműve is, mert bár a felfüggesztés rendkívül egyszerű, mégsem hiányolta senki a drágább „lábakat” a Tracer alól. Amíg egy megtermett pilóta és csomagjai terhelik a csurig tankolva is csak 196 kilós Yamahát, nyoma sincs bizonytalanságnak. Az MT-07-hez mérten erősebb rugóállandójú és átdolgozott csillapítású, csupán 41 millis csúszószár-átmérőjű teleszkópok tökéletesek a hegyvidéki kanyargásra, már ha olyan príma aszfalton faljuk a kilométereket, mint például a lenyűgöző Giau-hágó északi oldala. Az új, hosszabb lengővillának köszönhetően a nakedekre jellemző idegesség sem érezhető, a Tracer a tempós fordulókban is rendíthetetlenül követi az ívet. Enyhe bizonytalanság csak a legszűkebb fordulókban tapasztalható, de ez sem a futómű hibája. A fojtószelepek hangolása ugyanis meglehetősen direkt, olyan érzetet kelt, mintha a márka nagyobb modelljein az üzemmódkapcsolót a sportosabb állásban felejtettük volna, ezért a hágók szűk és meredek emelkedő hajtűkanyarjaiban a gázt elvéve, majd újra ráadva meglehetősen nyersen reagál az egyébként bársonyos járású kéthengeres. Persze ezen könnyű úrrá lenni: a csupán 3-4 méteres sugarú körökben állandó gázon, az ívet hátsó fékkel szűkítve máris helyreáll a rend, és fülig érő mosollyal gyorsíthatunk a következő egyenesre.
Az erőforrás és a felfüggesztés tehát jelesre vizsgázott, de ez nem is volt meglepő az MT-07 család többi tagján töltött kilométerek után. Vérbeli túragép lévén már csak az volt a kérdés, hogy kényelem és időjárás-védelem terén miként teljesít a Tracer. Nos, a reggel kilenctől késő délutánig tartó menetpróbán csak az utolsó percekben kezdtem fészkelődni, és ez is inkább a teszt előtt összeszedett lábsérülésemből fakadt – a nyeregben töltött órák tényleg észrevétlenül röppentek el, fáradtságnak, zsibbadásnak nyomát sem tapasztaltam. Az átgondolt, emberközpontú üléspozíció révén nyugodtan bevállalhatók - autópálya nélkül is - a napi 5-600 kilométeres távolságok, ilyen szempontból a Tracer a túrasportszegmens teljes jogú tagja.
A szállodához vezető úton azt is alaposan kipróbálhattam, mennyit ér a megnövelt idomzat és az állítható plexi, mivel az utolsó negyven kilométeren a Dolomitokra jellemző, heves délutáni zápor kísérte a csapatot. Amíg a Passo Pordoi déli oldalán történt balesetnél várakoztunk, a legfelső állásba toltam a légterelőt, melyhez szerencsére nem kellett leszállnom sem: az egyszerű szerkezetnek hála kissé előrehajolva csak néhány másodpercig tart a művelet. Ezt a megoldást valóban kár lenne tovább bonyolítani - és drágítani - motoros állítású egységgel, így jó, ahogy van. A nyolc centis úton mozgó plexi viszonylag hatékonyan védett az égi áldástól, miként a fejidom is szépen helytállt, ezáltal a sisak és a kabát csak alig lett vizes, a külső zsebben felejtett telefonom is szárazon került elő, és a hatékony kézvédőnek köszönhetően a kesztyű sem ázott át a nagyjából háromnegyed órás úton. Inkább csak a dzseki ujja és a nadrág külső combrésze kapott az esőből, de ez egy félidomos vason igazán megbocsátható.
Érthetetlen vonzódás
Számtalan tesztmotor megfordult nálam az elmúlt években, de egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hány olyan akadt, ami igazán kiemelkedett a nagy átlagból vagy olyannyira megtetszett, hogy gondolkodás nélkül lecseréltem volna rá a jelenlegi gépemet. A kiválasztott, díszes társaság mindegyik tagja rendkívül harmonikus, sokoldalú és persze élvezetes volt, de olyan árcímke fityegett rajtuk, mely esélytelenné tette, hogy a valóságban is elbúcsúzzak a sokat látott motoromtól. A Tracer 700 egyértelműen ezek közé tartozik, és - a puszta teljesítményt leszámítva - állja a sarat az elit társasággal szemben. Bátran állíthatom, hogy igazi kihívója a teljes középméretű mezőnynek, és nem mellesleg kevesebbe kerül, mint egy maxirobogó.
Autópályán akadnak gyorsabb motorok nála, és kétszer ennyiért találni sokkal kényelmesebb túrázókat a piacon, de élvezetes hétvégi kanyargásra, városi szaladgálásra és hosszabb-rövidebb túrákra a jelenlegi kínálatból, ennyiért aligha tudnék jobbat ajánlani. A végletekig csiszolt japán technika és az európai szakemberek kiváló érzékkel megvalósított fejlesztései nyomán egy jó értelemben vett mindenes született, amely garantáltan sok vásárlót csábít majd a Yamahához.
Műszaki adatok – Yamaha Tracer 700
Erőforrás
Motorkonstrukció: négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres
Összlökettérfogat: 689 cm3
Csúcsteljesítmény: 55 kW (75 LE)/9000 f./perc (95/1/EC)
Legnagyobb forgatónyomaték: 68 Nm/6500 f./perc (95/1/EC)
Üzemanyag-fogyasztás: 4,3 L/100 km (90/120 km/óránál)
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
Végsebesség: kb. 205 km/h
Erőátvitel
Tengelykapcsoló: mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős
Sebességváltó típusa: hatfokozatú
Váz és felfüggesztés
Váz típusa: acélcsőváz
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla. A rugóút 130 mm.
Hátsó felfüggesztés: központi rugóstag manuális rugóelőfeszítés-állítással, alumínium lengővillával. A rugóút 142 mm.
Fékrendszer, kerekek
ABS típusa: kétcsatornás
Első fék: két 282 mm-es átmérőjű tárcsa négydugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: 245 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Első gumi mérete: 120/70 R17
Hátsó gumi mérete: 180/55 R17
Méretek és tömegadatok
Teletankolt tömeg: 196 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 17 liter
Hosszúság x szélesség x magasság: 2138 x 1270 x 806 mm
Tengelytáv: 1450 mm
Ülésmagasság: 835 mm
Szabad hasmagasság: 140 mm
Vételár: 2 648 000 Ft