Nem minden a teljesítmény – halljuk oly sokszor a motorok kapcsán, s most tényleg találó az egyébként lassan közhelyes mondás. Az új Yamaha NMAX 125 ugyanis papíron gyengébb néhány vetélytársánál, mégis a teljes fordulatszám- és sebességtartományban kimondottan fürge, ráadásul mindezt elképesztően alacsony (valós) fogyasztás mellett.
Sportmotorgének az új NMAX 125-ben
Az apró robogóban dohogó egyhengeres ugyanis változó szelepvezérlésű hengerfejet kapott, mely oly dinamikussá tette korábban az YZF-R125-öt is. Kíváncsian vártam hát, hogy mennyire lesz gyorsléptű a motor, hiszen nem éppen könnyű, 131 kilóval mérlegel, és teljesítménye meg sem közelíti az EU-ban engedélyezett, maximális 15 lóerőt. A gyakorlat most is megmutatta, hogy nem minden a puszta csúcsteljesítmény...
Mielőtt életre kel a motor, nyomban meglepi a pilótát: nincs hagyományos önindítóhang, ugyanis a generátor és az önindító egy egység, így nincs szükség behúzótekercsre. Gombnyomás, és már ketyeg is a 125-ös, négyszelepes egyhengeres. Ennek egyébként nagy szerepe van abban, hogy ilyen kedvező fogyasztású a motor, elvégre így a start&stop rendszer akár néhány másodperc erejéig is leállíthatja a motort, az indítás pedig rém egyszerű: gázadásra máris tovaszáguld, mégpedig késlekedés nélkül, ami nem mondható el mindegyik vetélytársáról. Számos robogóstól hallottam már, hogy azért kapcsolja ki a start&stopot, mert egyszerűen zavarja, hogy túl hosszú idő telik el a gázadás és a valós elindulás között.
Említhetnénk a kipörgésgátlót is a hasznos extrák listáján, de erre csak azoknak lesz szüksége, akik extrém helyeken és körülmények között, például vizes füvön vagy télen, mostoha útviszonyok mellett használják robogójukat. Ugyanis az NMAX – részben a VVA-rendszernek köszönhetően – olyan egyenletesen gyorsít, hogy a kezdők sem riadnak meg a nyergében. Ennek dacára a dinamikára sem lehet panasz, óra szerint 110 és 120 között ért véget a gyorsítás, attól függően, hogy mekkora teherrel hajtottuk éppen a formás robogót.
A széleskörűen alkalmazott súrlódáscsökkentő megoldások is sokat faragtak a fogyasztásból, mely a gyár szerint 2,2 liter százanként. Mi – kicsit sem kíméletes üzemben – 2,55-öt mértünk, s ennél aligha kúszhat feljebb, mert az idei modell tulajdonosai is 2,1 és 2,6 liter közötti értékekről számoltak be. Mivel az üzemanyagtartály nagyobb lett, mint az elődben, ez 310-330 kilométeres hatótávot jelent,
vagyis aki 10-15 kilométert ingázik egy nap, az ráér havonta egyszer tankolni...
Igen, bármilyen meglepő, az NMAX-szal három rugóba kerül az egész havi munkába járás – harmada, mint BKV-val és töredéke annak, amit egy autó tankolására és parkolására ellocsol az ember, a megspórolt havi 10-12 óra szabadidőről nem is beszélve.
Nemcsak az autóból átülőknek, a motorosoknak is „igazi motor” az NMAX
Takarékos és fürge gép, ez tény, ám nem csak ezért lehet sikeres – az NMAX kialakítása és viselkedése kimondottan „motoros”. Az idősebbeknek talán riasztó lehet, hogy viszonylag magasra kell lendíteni a lábat felszálláskor, mert a lábdeszka nem sík, ugyanakkor ez előny a motorosoknak, akik magabiztosan kanyarodhatnak az íves tank- és vázborítást vádlival szorítva. Részben ennek is köszönhető, hogy szűk és tempós kanyarokban sem billeg az NMAX, hiába viszonylag kiskerekű, elöl-hátul 13-as abroncsokon futó modell.
Váza és első-hátsó felfüggesztése nagy tempónál sem „jön zavarba”, amíg jó minőségű az aszfalt, pontosan követi a kiválasztott ívet, és akkor sem kezd kígyózásba, ha tempósan dobjuk át a szűkebb S-kanyarokban. Persze nincsen rózsa tövis nélkül, így nem mehetünk el szó nélkül a modell hátrányai mellett sem. Ilyen például az ülés alatti csomagtér, mely kényelmesen elnyel egy nyitott vagy zárt sisakot, így a saját Schuberth-emet is, de mondjuk a felnyitható állrészű bukót már szűkösen, főleg, ha mondjuk sisakbeszélő is van rajta.
Ugyanígy említhetnénk a rendkívül hosszú nyerget is, mely kényelmes és íves kialakításának köszönhetően az alacsonyabbak is simán két lábbal talajt érnek róla, de az utas helye aránytalanul rövid a vezetőéhez képest. Persze ez egy 125-ös, ami nem feltétlenül az állandó utasszállításról szól, de az ülés méretét látva szerintem ideálisabb lett volna egy arányosabb elosztás.
Végül pedig itt a visszapillantó, ami formás és nagy tempónál sem mosódik el a képe, de a 180 centi felettiek valószínűleg kitakarják a vállukkal, karjukkal a képét – nekik jó eséllyel szükségük lesz egy szárhosszabbítóra, hogy tökéletes legyen. Mondhatnánk, hogy a piac legnépszerűbb modelljeinél magasabb ár is negatívum, de az NMAX felszereltsége, használati és élvezeti értéke bőven kárpótol a csekély felárért.
Az együtt töltött egy hét alatt sikerült megkedvelni az NMAX 125-öt, főként, hogy ingázás során zsúfolt belvárosban, egyszerű, kétsávos országúton és autópályán is hajtottam, és mindenhol helytállt. Igazi univerzális gép, ami nem csak városban van elemében, és az sem mellékes, hogy kifejezetten jól néz ki. Márpedig egy robogónál ez sem mellékes szempont, és ami a dizájnt illeti, az NMAX jelest érdemel.
Műszaki adatok – Yamaha NMAX 125 (2021)
Motorkonstrukció: Négyszelepes, folyadékhűtésű SOHC-erőforrás
Összlökettérfogat (cm3): 125
Hengerek/szelepek száma: 1/4
Furat x löket (mm): 52,0 × 58,7
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 9,0/12,2/8000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 11,2/6000
Sebességváltó: CVT
Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: Hagyományos teleszkóppárból összeállított első villa
Hátsó felfüggesztés: kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 110/70-13/130/70-13
Fékrendszer elöl: 230 mm-es átmérőjű tárcsafék
Fékrendszer hátul: 230 mm-es átmérőjű tárcsafék
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1340
Ülésmagasság (mm): 765
Üzemanyagtartály térfogata (l): 7
Menetkész, teletankolt tömeg (kg): 131
Vételár: 1 248 000 Ft