Akárcsak az autóknál, a motorpiacon is a kisebb, megfizethető gépek szenvedik meg leginkább az egyre szigorodó, környezetvédelminek gúnyolt szigorításokat. Egyértelmű, hogy ha adott egy fejlesztési költség a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, akkor azt könnyebb beépíteni egy drágább jármű árába, a megfizethetőségük miatt vonzó gépek pedig hirtelen irreálisan sokba kerülnek. Aki nem hiszi, nézzen szét a belépőszintű új autók árai között, lesz meglepetés bőven...
Hát ezért van nehéz helyzetben a Yamaha MT-03 is, mert ugyan ez volt a valaha próbált, legélvezetesebb 300-as naked, az árverseny miatt előbb voksolnak a motorosok az alig drágább félliteresekre, és hasonló helyzetben valószínűleg mi is így tennénk. Mi sem bizonyítja ezt ékesebben, mint a magyar piac idei számai. Azt hihetnénk, hogy a legkedvezőbb árú, kompromisszummentes (tehát autópályán is bátran használható) modellből fogy a legtöbb, főleg ha egy típuscsaládon belüli gépekről van szó. Nos, az MT-nél ez pont fordítva igaz, ugyanis sokkal többet adtak el MT-07-ből, mint háromkilós testvéréből. Mondhatjuk, hogy csak a csekély árkülönbség miatt van így, de ennek ellentmond, hogy a lényegesen drágább MT-09 is simán lenyomta az eladási versenyben a háromszázast.
Yamaha MT-történelem: középpontban a Kodo építési elvJó két évtizeddel ezelőtt, 1999-ben jelent meg az első Yamaha MT, pontosabban annak prototípusa. A Tokiói Autószalonon láthatta először a nagyközönség a mára igazi legendává érett MT-01 koncepciómotort, ami sajátos arányaival és már 3750-es fordulaton elérhető, 150 Nm-es forgatónyomatékával egyszerűen lenyűgöző jelenség volt. Nem csoda, hogy ma már alig találunk belőle eladó példányt, és esélytelen kétmillió forint alatt hozzájutni a szebb MT-khez. Ha Te is szívesen lecsapnál egyre, itt olvashatod MT-01 használtmotor-bemutatónkat, ahol a szerelő és a tulajdonos is mesél a modell érdekességeiről.A Kodo elv tökéletesen kifejezi, mit várunk el egy izmos csupaszmotortól. Nem véletlen a névválasztás: japánul a Kodo egyrészt szívverést jelent, viszont sokkal kifejezőbb értelmezése, hogy így hívják az érzékekre ható, inspiráló dobverést is.Így kapcsolódik tehát a Kodo a Yamahához és az MT sorozathoz, mely anno az ikonikus MT-01-gyel indult, ma pedig már számos modell összefoglaló neve. Immáron hét különböző gép viseli az MT-emblémát: MT-125, főszereplőnk, az MT-03, az MT-07, az MT-09 és 09 SP, valamint az erőnyerő MT-10 és 10 SP páros.Noha ezekben már nem gigantikus V-motor dohog, mint a nemes elődben, helyette egyhengeres, sorkettes, sorhármas és sornégyes erőforrásokat találunk, de a lényeg nem változott. A Kodo szellemében tervezett gépek ma is megdobogtatják az ember szívét…
Kinek a motorja a Yamaha MT-03?
Márpedig az MT-03 tényleg remek motor, mely pontosan azt nyújtja, amire valaha a nakedek készültek. A lehető legcsekélyebb saját tömeg mellett pörgős, élvezetes erőforrást és olyan spontán irányváltásokat, mintha újra tízévesen BMX-eznénk – tényleg parádésan egyszerű az MT-03 vezetése. Tegyük hozzá, ez nem is csoda, hiszen csurig tankolva is jóval 170 kiló alatt mérlegel a gép.
Nagy szerepe van a példás kezelhetőségben a meglepően karcsú, csupán 37 mm-es csúszószár-átmérőjű, de fordított első villának, mely elég sportos hangolású az élvezetes kanyargáshoz, és csak tényleg rossz minőségű aszfalton jelzi, hogy ez nem az ő terepe. Persze ez nem is csoda, hiszen a testvérmodell R3-mal mal szemben lazán, egyenes derékkal ül az ember, nem terheli a csuklóját, azaz sokkal könnyebben átvergődik a kátyús, hepehupás részeken is.
Otthonosan mozog a szűk és tempós kanyarokban is, amiben nagy szerepe van a Tracer 700-on is alkalmazott receptnek. A kompakt váz és kiugróan hosszú, csaknem 60 centis lengővilla párosa igazán „nagymotoros” érzést nyújt, vagyis nem jellemző rá az ideges viselkedés a forszírozott, nagy sebességű íveken, de a szűk, 2-3 méteres sugarú fordulók is lazán mennek vele.
Az üléshelyzet és a kezelhetőség tehát első osztályú, és van miért dicsérni a motort, pedig csak most jön a lényeg, az erőforrás. Meglepő módon kéthengeres konstrukció mellett döntöttek a japán mérnökök, így az egydugattyús vetélytársakkal szemben sokkal pörgősebb és selymesebb járású az egység. Bátran pörgethetjük 12-13 ezerig, bár ez már erősen öncélú, mivel a teljesítménycsúcs (42 LE) 10 750-nél jelentkezik. Nyomatékrugalmassága erősen viszonylagos, hiszen két 160 köbcentis hengerről beszélünk, de így sem esetlen ötezres fordulatszám alatt, viszont a lendületes előzésekhez érdemes legalább 7-8 ezres fordulatról megindítani a manővert.
Tulajdonképpen ebből fakad a motor egyetlen komoly hibája is, hogy gyakran kell taposni a – gyönyörű formatervből igencsak kilógó, nem túl szép – váltókart. Lehet, csak a bejáratás miatt volt, de ez nem az a legendásan puhán járó váltó, ami miatt annyira szerettük anno az R6-ot vagy bármelyik sornégyest, mi több, néha egyszerűen üresbe váltottunk felkapcsolás közben. Akármi is volt az oka a pontatlanságnak, nem ezen múlik, hogy valaki MT-03-at vesz-e, hiszen a motor többi eleme egyszerűen zseniális: vérpezsdítő sorkettes motor, átlagosnál jobb felfüggesztés és őrjítő formaterv segít megnyitni azokat a bizonyos pénztárcákat.
Ezzel el is értünk a legfájóbb ponthoz, nevezetesen, hogy mennyit kell leszurkolni az MT-03-ért. 1 848 000 forintot kérnek a motorért, amit a konfigurátor szerint tovább fokoz a tesztmotoron látott Akrapovič kipufogó, mi több, Öhlins központi rugóstagot is kérhetünk helyette, ha nem hangoskodni, hanem kanyarodni szeretnénk a motorral...
Márpedig a közel 1,9 milliós alapár azt jelenti, hogy úgy félmillióval többért MT-07-et is vehetünk, ami szintén elérhető A2 változatban, ha a jogsid miatt csak olyat vezethetsz. Sőt az akciós áron kínált, 2020-as CB500F csak egy százassal kóstál többet, ami elhanyagolható különbség, és a 2,3 millás SV650 sincs messze tőle.
Ezért éreztük azt, hogy az MT-03 keresi a helyét, próbál környezetbarát lenni, ahogy az EU-s döntéshozók várják, és közben pörgős, élvezetes maradni, ami azzal jár, hogy muszáj alaposan megkérni az árát. Akárhogy is, ez legyen a legnagyobb baj egy motorral, hogy szinte minden porcikájában tökéletes és így nem olcsó – ez még mindig sokkal jobb irány, mint az esztelen spórolás, ami megfizethető, de számos részletében olcsónak tűnő gépeket teremt. Tehát viszonylag magas ár ide vagy oda, az MT-03 egyértelműen az A2 kategória egyik legjobb motorja, főleg, hogy selymesen járó, sorkettes erőforrásával messze kiemelkedik az átlagos kezdőgépek tömegéből.
Műszaki adatok – Yamaha MT-03
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, kéthengeres
Összlökettérfogat (cm3): 321
Hengerek/szelepek száma: 2/4
Furat x löket (mm): 68 x 44,1 mm
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 30,9/42/10750
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 29.ó,6/9000
Sebességváltó: hatfokozatú
Futómű és fékrendszer
Váz: gyémántalakú csőváz
Első felfüggesztés: 37 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: 573 mm hosszú, aszimmetrikus lengővilla és központi rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 110/70-17M/C/140/70-17M/C
Fékrendszer elöl: 298 mm-es tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Fékrendszer hátul: 265 mm-es tárcsa, egydugattyús féknyereg
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1380
Ülésmagasság (mm): 780
Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 745
Üzemanyagtartály térfogata (l): 14
Menetkész tömeg: 168 kg
Vételár: 1 848 000 Ft