Az átlagos nagymotorok jellemzően magasabb literteljesítményűek és műszakilag kifinomultabbak, mint az autók, mégis számos területen évtizedes lemaradásban vannak a kocsikkal szemben. Ilyen például az ABS, mely már a hatvanas években elérhető volt a négykerekűekhez, míg motorokon csak az ezredforduló után terjedt el.

Hibrid motorkerékpárokkal bővít a Yamaha?

Hasonló a helyzet a tisztán elektromos és a hibridhajtással is: a kocsikban évtizedek óta elérhető, környezetbarát hajtásláncok csak most kezdenek igazán nagy számban megjelenni a motorokban. Márpedig a közeleg a határidő, amikor az EU-ban már nem lehet új, tisztán benzines járműveket értékesíteni, vagyis a motorgyáraknak is reagálni kell az új kihívásra – átállni az elektromos vagy hibridüzemű modellekre.

yamaha-hibrid-robogok-2022
Yamaha Luxair

Idestova vagy húsz éve készülnek hibridjárművek a Yamahánál, ezek közül is az egyik leghíresebb a 2007-ben bemutatott Luxair prototípus volt, mely rendhagyó formatervével és hajtásláncával is felhívta magára a figyelmet. Mi több, ez már a második „űrrobogó” volt a márka történetében, hiszen a 2005-ös Gen-Ryu talán még sokkolóbb volt – egy ilyen vas ma is nagy feltűnést keltene a motoros seregszemléken:

yamaha-hibrid-robogok-2022
Yamaha Gen-Ryu 

Persze fontos különbség, hogy amíg a Yamaha korai hibridjei párhuzamosan vagy külön-külön használták gyorsításra az elektromos és a belső égésű motort, a jövőben érkező hibrid Yamahák már teljesen másként épülnek fel. Ezekben az akkumulátor és a villanymotor pont úgy működik, mint a tisztán elektromos gépekben, a benzinmotor pedig nincs kapcsolatban a hajtáslánccal. Utóbbit csak azért építik be, hogy benzin elégetésével áramot termeljen, és így növelje a hatótávot – akárcsak a BMW i3 RExben, ahol éppen egy robogó erőforrása szolgál áramfejlesztőként. 

yamaha-hibrid-robogok-2022
Így épül fel a hibridüzemű TMAX

A japán mérnökök elképzelései szerint érkezhet egy új TMAX is, amiben a benzines erőforrás és a generátor a lábdeszka alatt, a vezető lábai között kap helyet, a villanymotor kerül a nyereg alá, és ugyanúgy lánchajtás egészíti ki a rendszert, mint bármelyik hagyományos motorkerékpáron.

Kétségtelen, hogy ez a legpraktikusabb megoldás a motoroknál, hiszen így nincs szükség nagy, nehéz akksira a komoly hatótáv eléréséhez. Komoly előnye, hogy a kisebb akkumulátor feltöltése gyorsabban zajlik, különösen a nagy teljesítményű töltőoszlopról, a benzinmotor tankolása pedig szintén öt perc, így nem kell kompromisszumot kötnie a motorosnak – hasonlóan használhatja, mint korábbi, tisztán benzines gépeit. Ez alapján az áramfejlesztő, öntöltő hibrid lehet a kapocs a nagymotoroknál a jelenlegi, négyütemű modellek és a jövő tisztán elektromos gépei között, legalábbis amíg nem születnek olyan kapacitású, tömegű és árú akkumulátorok, melyek elérhetőbbé teszik a valóban környezetbarát, benzin nélkül üzemelő motorokat.