A motorkerékpárosok által okozott közúti közlekedési balesetek megelőzése, a motorkerékpáros közlekedés biztonságának javítása a balesetmegelőzés „súlyponti” feladata. Szerte Európában – így hazánkban is – a motorkerékpározás „reneszánszát” éli.
Az előző öt év számszerű növekedését figyelembe véve 2003. évhez viszonyítva az ország motorkerékpár állománya 23,0 %-kal, 103.493-ról 135.865-re növekedett. Igen jelentős az európai motorkerékpáros turizmus elterjedése. Napjainkra érvényes, előre jelezhető, hogy a jövőben a nagy teljesítményű, akár 200 km/óra sebességgel, vagy ennél nagyobb sebességgel haladni is képes motorkerékpárok forgalmi részvételével kell számolni.
Ennek következménye, hogy fokozott veszélyt jelentenek a közúti közlekedés biztonságára. Az általuk okozott balesetek száma 608-ról 869-re, 40,0 %-kal növekedett öt év alatt. A motorkerékpárosok által okozott baleseteknek több mint 50%-a a sebesség jelentős túllépése, 20%-a az irányváltoztatás, kanyarodás szabályainak megszegése miatt, 12%-a pedig szabálytalan előzés miatt következik be.
Köztudott, hogy az Európai Uniós közös elhatározásnak megfelelően 2010-re hazánkban 30%-kal szeretnénk csökkenteni a halálos baleseti áldozatok számát. Ennek egyik lényeges lehetősége – mert a motorkerékpárosok által okozott baleseteknek több mint 7%-a halálos kimenetelű – a motorkerékpárosok szabálybetartó magatartásának kikényszerítése. Ellenőrzésük egyik legfontosabb eszköze és egyben lehetősége is a közlekedési rendőri tevékenység motorkerékpárral felszerelt egységeinek fejlesztése.
Az EU-s országokra vonatkoztatott értékelés megegyezik a hazai tapasztalatokkal. Állítja, hogy 1996-tól kezdődően, amikor a motorkerékpárosok halálozási aránya – az összesen belül – 9,5 % volt, napjainkban már elérte a 14,0 %-ot, sőt egyes országokban, mint például Olaszországban, Belgiumban, az Egyesült Királyság területén aggasztó a helyzet, mert átlagban 20-30%-kal nőtt a motorkerékpárosok halálozási aránya.
ORFK Szóvivői Iroda
Kapcsolódó anyagok: