Motorkerékpárral közlekedem. Egyre több ember mondja ezt el magáról, hiszen ez a fajta szállítóeszköz gyorsan növekvő és fontos része az európai közlekedési rendszernek. A legtöbb motort városban használják, mivel sokkal könnyebben és gyorsabban lehet vele nagyvárosi forgalomban haladni, ráadásul kisebb mérete miatt egyszerűbb a parkolás és nem terheli az úthálózatot.
A pozitív tulajdonságok mellett persze rengeteg hátulütője van a dolognak, ezek közül a leglényegesebb a biztonság kérdése. A balesetek legnagyobb része emberi mulasztás miatt történik, ám nagy számban fordulnak elő olyan esetek, amikor az út menti akadály miatt veszti életét a motoros. A tanulmány éppen erre helyezi hangsúlyt. Hogyan tervezzék az utakat, mik azok a szempontok, amiket figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a motorosok kisebb veszélynek legyenek kitéve.
A balesetek 87,5%-a emberi hiba folytán következik be, s mindössze 7,7%-uk történik környezeti okok miatt. Ha megvizsgáljuk a másodlagos tényezőket, kiderül, hogy jóval nagyobb százaléka vezethető vissza környezeti okokra, ami az úttervezés hibájából, az útfenntartás hiányosságából és a forgalmi akadályokból tevődik össze.
Fontos megvizsgálni azt is, hogy a motoros hogy látja a környezetét, mik számára a lényeges szempontok a közlekedés során. Sokkal kisebb felületen érintkezik az úttal ezért a tapadás kritikus eleme az úton maradásnak. Míg az autós hátradől, addig a motoros előre támaszkodik, emiatt más képet lát környezetéről.
Az utak tervezése során a közlekedésmérnököknek nem szabadna figyelmen kívül hagyniuk azt a tényt, hogy a kétkerekű járművekre más szempontok érvényesek, mint a személyautókra. A kanyarok, az út melletti akadályok, az útba épített elemek, az aszfalt minősége, a láthatóság mind-mind olyan szempont, ami olykor életet menthet. A 92 oldalas dokumentum kitér még az útjelekre, buszsávokra, jelzőtáblákra, parkolásra és lopásvédelemre is.
Sajnos még messze vagyunk attól, hogy útjaink megfelelő minőségűek legyenek, ráadásul a közlekedési morál is alulmúlja a kívánatos szintet. Csak reménykedni tudunk, hogy hazánkban is figyelembe veszik a tanulmányban leírtakat, de azért legyünk realisták. Ha az autópálya matrica árát nem sikerült olcsóbbá tenni számunkra, akkor a sódert sem fogják a kanyarokból letakarítani a kedvünkért.
Kapcsolódó anyagok: