Az Európai Motorkerékpár Gyártók Szövetsége (ACEM) egy 3 évig tartó, 5 országot felölelő részletes motoros baleseti statisztikákról szóló 173 oldalas tanulmányt tett közzé.

Bár hazánkról a közlekedési morál miatt biztosan más képet festene a jelentés, lássunk néhány érdekes adatot, amit 921 baleset részletes elemzésével készítettek.

A balesetek 87.5%-a emberi mulasztás miatt következett be, 37.1% a motoros, 50.4% pedig az egyéb jármű vezetőjének hibája miatt. Az ütközések 60%-a személygépkocsival történt, ha pedig a vezetői engedély kategóriáját vesszük figyelembe, akkor láthatjuk, hogy az esetek 66.7%-ában a csak személygépkocsira érvényes (nálunk B kategória), míg 21%-ában a motorkerékpárra is érvényes engedéllyel rendelkező vezetők voltak ludasak a balesetekben. Az esetek nagy részében egyébként az autósok nem is vették észre a kétkerekűvel közlekedőt.

A legtöbb baleset robogóval történt (38.4%), ezt a sport, illetve a 'hagyományos' motorok követik 14.8%, illetve 14.2%-kal. (A 'hagyományos' kategóriába a naked-szerű bringák tartoznak.)

Franciaországban (és más motoroktól hemzsegő országban is) az autósok nem állnak be a sávok középre, és nem azt az elvet követik, hogy 'ha én nem haladok, akkor a kisköcsög motoros is szopjon'.

Érdekes, hogy az összes baleset kb. 70%-ában a sebesség 30 és 60 km/h között volt, ami nem meglepő, hiszen a legtöbb incidens városi forgalomban történt. Ha csak azokat az eseteket vesszük figyelembe, amikor csak a motoros volt a résztvevő, akkor a legtöbb esetben (49.7%) a sebesség 40 és 70 km/h közti volt, míg 21.7%-ában 100 km/h vagy annál nagyobb.

Az esetek csupán 5%-ában játszott szerepet a motor hibája, ebből a legtöbb 3.7% a gumi vagy a kerék, míg 1.2% a fék hibája miatt következett be.

Egy másik érdekes adat, hogy az ittas vagy drogos motoros miatt bekövetkezett balesetek száma csupán 3.9% + 0.5% = 4.4%. Az egyéb járművekvezetőknél egyébként ennél még jobb az arány, náluk ugyanis csak 2.8% az ittas vagy drogos vezetők aránya.

Ezek a számok, ahogy már említettük, Olasz-, Francia-, Spanyol-, Németországban és Hollandiában vizsgált balesetekre vonatkoznak, ahol a motoros közlekedésnek jóval nagyobb kultúrája van, mint például nálunk. Jó volna, ha itthon is készülne hasonló statisztika, hiszen egy átlag közlekedő szemében mi motorosok általában fekete báránynak számítunk (a legtöbbször ok nélkül), és nem sokat segít a dolgon, ha az ember lerúgja a tükrét a balf.sz autósnak, hiszen legközelebb biztos ráhúzza a kormányt bármelyik motorosra. A megoldás persze nem egyszerű, de ne feledjük, hogy mi magunk alakítjuk a képet a motoros társadalomról.

A fenti adatokon kívül természetesen még rengeteg egyéb információt találhattok a maids.acembike.org oldalról letölthető PDF állományban (a letöltéshez regisztráció szükséges).