A kilencvenes években a távol-keleti gyárak elképesztő csatát vívtak egymással, hogy elorozzák a riválisok elől a motorok kékszalagját. A korábban a Honda (CBR1100XX) és a Kawasaki (ZZR1100) által bitorolt cím egyre nagyobb jelentőségű lett, amikor a motorok elkezdték ostromolni a 300 km/órás álomhatárt. Végül a Suzukinak sikerült elsőként belépni az elitklubba, ugyanis az 1298 köbcentis Hayabusa 1999-ben első szériamotorként több mint háromszázas végsebességre volt képes.
Műszaki paraméterek
A kategória többi tagjához hasonlóan a Hayabusa is hatalmasnak tűnő, mégis azoknál lényegesen rövidebb, 1485 mm-es tengelytávú modell (Honda VFR1200: 1545, BMW K 1300 S: 1585). Tervezésekor elsődleges szempont volt, hogy az idomzat kialakítása minden tekintetben a kiváló légellenállást szolgálja, ezért az erőforrást körülölelő, különlegesen merev aluvázat gömbölyded, élekkel alig tarkított idomzat borítja. Elöl 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkóppár kandikál ki a jókora „kimonó" alól, a vaskos villára a Tokico hatdugattyús féknyergeit rögzítették. A Hayabusa lelke, a 175 lovas sornégyes hajtómű megjelenésekor igazi etalon volt, jóllehet, a kiemelkedő teljesítménynek megvolt az ára. Ha alaposan megkergették, 8-9 liter benzin is lecsorgott a Busa 46 millis „torkán", igaz, az elpöfékelt üzemanyagért cserében földöntúli gyorsulás várt a motorosokra.
Modelltörténet
1999 - Megjelenik az első Hayabusa, amiben 1298 köbcentis, 175 lóerős, négyhengeres, 16 szelepes hajtómű kap helyet.
2002 - Az egy évvel korábban lecserélt műszeregység után komolyabban átfésülik a modellt. Új kipufogórendszerével immáron EURO 2 minősítést szerez, a továbbfejlesztett kuplungmunkahenger révén a sebességváltás könnyebbé válik, valamint a motor benzinellátása is javul a vadonatúj üzemanyagpumpa alkalmazásával.
2008 - Mivel az örök rivális Kawasaki előrukkol a ZZR1400-zal, a Suzukinak is lépni kell, és két évvel a Kawa bemutatása után piacra is dobja a Busa még nagyobb és erősebb változatát. A két milliméterrel növelt lökethossz és a magasabb sűrítés révén az erőforrás 1340 köbcentire hízik, teljesítménye pedig 197 lóerőre nő. A fejlesztés során - egyebek mellett - a hűtőrendszer is hatékonyabbá válik, valamint a rövidebb végáttétellel még vehemensebb lesz a gyorsulás.
2013 - A tulajdonosok által sokat bírált első féknyergek helyét a Brembo Monobloc egységei veszik át, illetve elérhetővé válik a blokkolásgátló.
Hibalehetőségek
Egy alapvetően száguldásra kitalált, ma már 14-16 éves sportmotorról beszélünk, így nem csoda, ha kisebb-nagyobb műszaki hibák előfordulnak az első évjáratokból származó példányokon. Talán nem hat meglepetésként, de a piacon szép számmal akadnak korábban csúszott, törött, s ezért újrafényezett példányok, miként az eredeti blokktól idejekorán megszabadult, motorcserés darabok is előfordulnak. A tulajdonosoktól független műszaki anomáliákra azonban a gyár is felfigyelt, és visszahívásokkal orvosolták a hibák jó részét.
Feltétlenül érdemes meghallgatni és főként megnézni az idősebb Busák vezérlését, mivel a rakoncátlankodó vezérműlánc-feszítőt utólag egy flexibilis olajcső beépítésével tették megbízhatóbbá a visszahívás során. Szintén az első két évjáratra lehet jellemző a zajos és kissé nehezen működő tengelykapcsoló, míg a 2008-ban érkezett kivitelek első példányait elektromos problémák lehetősége miatt hívták vissza ingyenes javításra. Az otthon szakszerűtlenül barkácsolt gépek olajleeresztőjénél talált javításnyomok arra utalnak, hogy a tulajdonos allergiás volt a nyomatékkulcsra, és lelkes szervizelése közben sikeresen elrepesztette az öntvényt. Dönts bármelyik évjárat mellett is, vétel előtt érdemes felvenni a kapcsolatot a hazai tulajdonosokkal, akik valószínűleg minden porcikáját ismerik már a gépnek, sőt lehet, hogy a kinézett Busáról is van konkrét információjuk.
Vételár
Mivel hosszú időn át forgalmazott típusról van szó, az árak is igen széles skálán mozognak. Kis szerencsével egymillió forint alatt is találhatunk egy-egy nem teljesen reménytelen példányt, s az egyre növekvő, általában 30-40 darabos kínálat is lefelé szorítja az árakat. A 2008-as modellváltás utáni Busák éppen a duplájába, 2-2,1 millióba kerülnek, míg a 2013-ban kijött, Brembo fékes Suzukik nagyjából tízezer eurós összköltségtől elérhetők. A modellt jelenleg is forgalmazzák, új ára pillanatnyilag 4,398 ezer forint.
Riválisok
Akadnak vetélytársak a távol-keletről és az öreg kontinensről is, bár ezek jellemzően fiatal, 2006 után készült modellek, így árban is a korábbi Busák felett állnak.
- BMW K 1300 S, (2009-től), vételár: 2,9 millió forinttól
- Kawasaki ZZR1400, (2006-tól), vételár: 1,4 millió forinttól
- Honda VFR1200, (2010-től), vételár: 2,1 millió forinttól
Alkatrészháttér, felszerelések
Népszerű, elterjedt típusról van szó, így a bontott holmik mennyiségére nem lehet panasz, a kötelező szervizek során szükséges apróságok pedig sokféle forrásból megszerezhetők. A lég- és olajszűrő jellemzően 1400, illetve 12-13 ezer forintba kerül, az első-hátsó fékbetétszett - gyártmánytól függően - húsz- és negyvenezer forint között mozog, a tíz lamellát tartalmazó kuplungszettért 39 300 forintot kérnek. A viszonylag gyakran cserélendő lánc és lánckerék készlet az olcsóbb márkákból is 40-50 ezer forintot tesz ki, míg a Suzuki akkumulátorának ára 12 és 19 ezer forint között alakul. Az utakon gyakran megforduló motorhoz felszerelésből és gyári kiegészítőkből sincs hiány.
Műszaki adatok – Suzuki Hayabusa (2013):
Hengerűrtartalom: 1340 cm3
Max. teljesítmény: 197 LE/9500 ford./perc (95/1/EC)
Max. forgatónyomaték: 155 Nm/7200 ford./perc (95/1/EC)
Fékrendszer (elöl): kettős tárcsafék radiálisan rögzített Brembo féknyergekkel
Fékrendszer (hátul): szimpla tárcsafék
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR 17
Gumiabroncs mérete (hátul): 190/50 ZR 17
Tengelytáv (mm): 1480
Ülésmagasság (mm): 805
Száraz tömeg (kg): 220
Üzemanyagtartály mérete (L): 21