Több mint tíz év telt el országunk EU-s csatlakozása óta, vagyis bőven lett volna idő, hogy ilyen tekintetben felzárkózzunk a nyugati államokhoz vagy akár csak Szlovákiához, Romániához, ahol szintén megoldották már a kismotorok legális közlekedését.
Nemszeretem intézkedés
Mivel Magyarországon ellenőrizetlenül, gyakran papírok és kötelező biztosítás nélkül használják a robogókat, így pontos számuk sem ismert. A szakmai szervezetek is csak óvatos, tág határok között mozgó becsléseket adnak meg, ezek szerint 4-500 ezer darab ötven köbcenti alatti, és legalább százezer, kismotorként használt, de valójában ötven köbcentit meghaladó hengerűrtartalmú kétkerekű rója hazánk útjait. Ha egy döntéshozó az asztalra csapna, és azt mondaná, hogy ezekkel holnaptól csak rendszámmal és forgalmi engedéllyel lehet utcára lépni, egy csapásra szerezne magának félmillió ellenséget, akik a kismotoros témák hozzászólásai alapján valószínűleg kígyót-békát kiáltanának rá.
A felháborodás egyfelől érthető, hiszen ezentúl fizetni kellene valamiért, ami korábban ingyen volt. Azonban felmerül a kérdés: vajon a hozzászólók mindegyike tényleg ötvenes motorral jár, vagy csak azért tiltakozik, mert a papírok nélküli 125-ös robogója egy csapásra nulla forintot érne a piacon?
Egyszerűen nonszensz
Bár az utóbbi hét-nyolc évben többször is hírt adtak róla, hogy a kismotorok regisztrációja hónapokon belül megkezdődik, a végén mindig visszatáncoltak az illetékesek. Egy alkalommal még a Magyar Közlönyben is kihirdették a döntést, majd év végén, amikor a karácsonyi zűrzavarban a fene sem olvassa az unalmas rendeleteket, egyszerűen visszavonták.
Tavaly végül az NFM megszellőztette, hogy kidolgoztak egy komplett javaslatot a problémára. Ennek értelmében alig 15 ezer forintból végigvinnék a teljes eljárást, beleértve a motor ellenőrzését, azonosítását, regisztrációját. Az összeg nem éppen túlzó, ám ezt is többen sokallták, arról nem is beszélve, hogy ez csupán az eljárási díjat fedezné - a rendszám és a forgalmi kiváltása további 10-12 ezret tesz ki, ahogy a nagymotoroknál is. A közel harmincezres összköltség már elég is volt hozzá, hogy a kommentelők saját, alig többe kerülő gépüket hozzák fel példának:
- Hogy képzelik ezt!? Az egész motorom nem ér harmincat, erre mégis hogy váltanám ki ugyanennyiért a rendszámot?
A tulajdonos szemszögéből ez akár jogos is lehetne, de az ilyen összehasonlítás elég sánta. Gondolj csak bele: a benzinkutas megkérdezi, hogy mennyiért vetted a motorodat? Szóba sem kerül, az öreg Babettába meg az új Hayabusába is 350 lesz a benzin literje, ez sajnos független a jármű árától, ahogy a rendszám legyártásánál is.
Közel a megoldás
A tiltakozás ellenére elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb hazánk is igazodjon az európai rendhez. Ez már csak azért is égető probléma, mert a határ menti robogósok, motorosok jelenleg 20-30 eurós csekkre számíthatnak, ha áthajtanak a schengeni határon az itthon szabályosnak számító gépükkel.
Az utakat járva azonban szembeötlő, hogy a változás elkezdődött. Egyre többször ellenőrzik a kismotorokat, illetve a segédmotoros-kerékpárként használt 125-ösöket. Tavaly ősszel például mobil teljesítménymérő-padokkal vadásztak a rendszám nélküli, nagytestű robogókra, a kiemelt ellenőrzés során találtak is jó néhány túlméretes gépet. Ezzel egy időben a hivatalnál is igyekeztek lejjebb szorítani a regisztráció korábban beharangozott költségeit, hogy az arányos legyen a sokszor tényleg filléres árú ötvenesekkel szemben.
Ennek kapcsán Arzt Gergely, az NFM főosztályvezetője elmondta, hogy indokoltnak tartják a segédmotoros kerékpárok hatósági jelzéssel ellátását, azonban ennek bevezetése késlekedik, mert a korábbiaknál olcsóbb, egyszerűsített, költségkímélő megoldáson dolgoznak. Mivel kidolgozás alatt álló csomagról van szó, részleteket sajnos nem árulhatnak el róla. Bár hivatalosan nem erősítették meg, de nem kizárt, hogy a már több helyen működő séma jelentené az „egyszerűsített, költségkímélő" megoldást, vagyis a kötelező biztosításhoz kapott plakett alapján tartanák nyilván a kétkerekűeket. A pofonegyszerű eljárás valószínűleg sikert aratna a tulajdonosok körében is és egy csapásra eltűnnének a biztosítás nélküli vasak, azonban a rendszer nagy hátránya, hogy a hazai helyzetre nem alkalmazható. Ez ugyanis - egyszerűségénél fogva - alkalmatlan az illegálisan használt nagymotorok kiszűrésére, ami a jelenlegi állapotokat látva az intézkedés egyik legfontosabb eredménye lenne.
Akárhogy is, az tarthatatlan, hogy azonosító nélkül lépjenek utcára olyan gépek, melyek 90-100 km/órás végsebességre képesek. Ezeket muszáj kiszűrni a forgalomból, még ha ennek az is az ára, hogy megint a szabályosan közlekedő motorosok fizethetnek az előírásokra fittyet hányó társaik helyett. Nem kérdés, hogy a regisztrációhoz kapcsolódó „műszakin" csak azok jelennének meg, akik tudják, motorjuk minden tekintetben megfelel a szabályoknak, míg az adásvételivel gazdát cserélt, rendszám nélküli 125-ösök valószínűleg a bontók polcait gazdagítanák az intézkedés után.