Természetesen nem új az ötlet, olyannyira nem, hogy az EU már 2013-ban elfogadta azt a jogszabályt, amely előírta a tagállamoknak az összes motorkerékpár kötelező műszaki vizsgáztatását. A bürokraták azonban akkor sem akartak belecsapni a lecsóba, így kilenc év türelmi időt adtak az országoknak arra, hogy kitalálják, mit óhajtanak tenni ez ügyben. Még egy kis könnyítést is kaptak a nemzeti törvényhozások: a jogszabályba bekerült egy olyan szövegrész, amely szerint azok műszaki vizsga helyett „hatékony alternatív közlekedésbiztonsági intézkedéseket” is meghatározhatnak.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) egy cseppet sem volt elragadtatva rendkívül megengedő határidőtől, sem a fentebb említett, kissé homályos szövegrésztől. Tisztában volt ugyanis azzal, hogy a kormányok addig halogatják majd a népszerűtlen döntések meghozatalát, ameddig csak tudják. Nem sokkal később – jórészt a témával foglalkozó szervezetek és a gépjármű-vizsgáztatásban érdekelt üzleti vállalkozások lobbitevékenységének hatására – megszületett a gépjárművek műszaki vizsgáztatásáról szóló 2014/45/EU irányelv. Kapkodásról ez esetben sem volt szó, de azért az irányelvbe belevették, hogy az Európai Bizottság 2019 májusáig tegyen közzé egy, a témába vágó értékelést. Ez meg is történt, igaz, a mopedeket érintő felmérés elég érdekes körülmények között zajlott: a keserves tanulságot pár spanyolországi körzet nem túlságosan rózsás műszakivizsga-eredményeiből szűrte le egész Európára vonatkozóan a grémium.
Uniós előírás lehet az 50-esek kötelező műszakija
Noha néhány országban a segédmotoros kerékpárokra is vonatkozik a rendszeres vizsgáztatási kötelezettség, a legtöbb helyen simán figyelmen kívül hagyták ezt a törvényhozók. A robogók nagy száma miatt erősen érintett Franciaországban sem történt érdemi változás, ám 2021 októberében a kormány elrendelte a segédmotoros kerékpárok és a motorkerékpárok (!) időszakos műszaki ellenőrzését. Jött is az óriási felháborodás, mire a kabinet – lévén más baja is – pár héten belül meghátrált. A nemzetgyűlés viszont nemrégiben lépett, hatályon kívül helyezve a hatályon kívül helyezést, így az elsőre sem túl ízletes fekete leves újramelegítve ismét az asztalra kerül, vagyis ezentúl a francia motorosoknak is kötelező lesz műszakira járnia.
Most úgy tűnik, hogy nemcsak Párizsban fájhat a népszerűségükre oly kényes politikusok feje, hiszen 2021 februárjában már az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága (TRAN) is megfogalmazta, hogy minden nagy futásteljesítményű motorkerékpár legyen műszakivizsga-köteles. A labda éppen az Európai Bizottságnál pattog, amely jelenleg a 2013-as jogszabály felülvizsgálatát végzi és hónapokon belül elő is áll a javaslatával. Ismerve az uniós bürokráciát, a jövő évet valószínűleg megússzák a segédmotor-kerékpárosok, ám nagy kérdés, hogy meddig tart a jó világ, no meg az is, hogy miként műszakiztatják majd itthon a rendszám és forgalmi nélküli robogókat.