Kíváncsian vártam az első találkozást az itthon nemrég bemutatkozott RAP Micróval. Maga az ötlet ugyanis zseniális, hogy házasították dönthető, elektromos a robogókat a hagyományos, háromkerekű áruszállítókkal, de kérdés, hogy ez miként válik be a gyakorlatban? Városi és elővárosi futárkodással, no meg rengeteg csomaggal tettük próbára a fürge háromkerekűt, ráadásul az év eddigi leghidegebb napjain.
A nagy futárcégeknél már bizonyított a RAP
Miként nemrég írtunk róla, hosszú évek óta fejlesztik a RAP különböző dobozos, platós, hűtős stb. áruszállítóit, és elég egy percet eltölteni a nyeregben, hogy kiderüljön: tényleg a futárok visszajelzései alapján tökéletesítették a modelleket. Minden kézre áll, például megálláskor feleannyi időbe telik a rögzítőfék és a kasznit egyenesen tartó stabilizáló használata, mintha letámasztanál egy robogót. Rátenyerelsz a két karra, a gép rögzíti magát, és egy másodperccel később már nyitod is a raktérajtót – semmi időveszteség.
Ugyanez elmondható a kezelőszervekről is – egy kivétellel –, tudniillik a hagyományos, motoros kapcsolókat úgy alakították át, hogy azok új funkciójukban is ergonomikusak legyenek. A jól ismert, kínai világításkapcsoló a jobb oldalon például irányváltó lett, ezáltal tolatni, majd hüvelykujjal újra D-be tenni tényleg csak tizedmásodpercek kérdése. A korábbi pillanatleállító is remekül működik ablaktörlőkapcsolóként, vagyis aki vezetett már robogót, az tíz perc után a RAP Micro fedélzetén is otthonosan érzi magát. Egyedül a lábfék elhelyezése nem tökéletes, tekintve, hogy a vezető a pedál alatt tartja a lábát menet közben, bár a bal oldali, motoros fékkarral is határozottan lassítható a több mint féltonnás össztömegű gép. Szintén a lelkiismeretes tervezésről árulkodik a kereken 500 literes raktér automatikus világítása, ami nagyban megkönnyíti a pakolást, viszont szívesen láttam volna rögzítőszemeket a doboz négy sarkában, ha például szabálytalan alakú tárgyakat visz a futár, akkor egy sima sisakhálóval is lefogathassa azokat.
Jól összerakott, gondosan megtervezett szerkezet benyomását kelti tehát a Micro, de milyen közlekedni és dolgozni vele? Nos, az elektromos hajtásnak igencsak kedvezőtlen, 4-5 fokos hidegben kezdtük meg a tesztet, és sok-sok meredek emelkedőt, zsúfolt utcát, valamint autópálya-szakaszt állítottunk be a térképen, hogy minél nagyobb kihívás elé állítsuk a gépet.
A robogók egyszerűségével vezethető a kabinos RAP Micro
Bevallom, az első néhány körforgalomban és szűk íven a félénk motoros tanulókat idéző tempóval kanyarodtam, próbáltam felmérni, miként is viselkedik a három nyomon futó, de dönthető szerkezet. Persze elég volt negyed óra a nyeregben, és már vígan, a gépet 18 fokos határolóig döntve suhantam át a kanyarokon, vagyis gyorsan megszokható a viszonylag nagy tömeg és a sajátos futómű.
Az út első felét Budapest belvárosában, illetve a budai oldal emelkedőin tettem meg, és a RAP időjárás-védelmére jellemző, hogy csak az első leszálláskor vettem észre:
véletlenül nyitva maradt a dzsekim cipzárja, vagyis pont olyan ruhában, egy farmerben, pulóverben és vékony dzsekiben vezettem, mint ahogy az utcán sétáltam előtte.
Úgy 40-50-es tempóig – ha süt a nap – buborékszerűen felmelegíti az „utasteret”, és csak derékrészen érezni, hogy a plexi mögötti turbulencia behúz némi hideg levegőt. Igazán kár, hogy eközben a vezető keze fázik, pedig egy huszárvágással ez is orvosolható lenne...
A RAP Micro egyik hiányossága ugyanis a visszapillantó, hiszen elég kicsi és kimondottan magasan is van. Rendben, ennek köszönhetően nem akad el a sorok között araszolva, viszont nagy a holttere, és rossz úton kissé rezonál is. Valószínűleg sokkal hatékonyabb lenne az alacsonyan, a markolat előtt, közvetlenül a karosszériához rögzített visszapillantó – mint például Kawasaki 1400GTR-en – vagy egyszerűen a gyári karra felszerelt, nagyobb látószögű tükör. Mindkettőtől csökkenne a holttér, még biztonságosabbá válnának a sávváltások, és az idomra szerelt alkatrész kezet is óvná a hideg széltől. Jóllehet, így is sokkal komfortosabb az utazás, mint bármilyen motoron vagy robogón, de fűthető markolattal és egy integrált vagy kormányra szerelt kézvédővel lenne az igazi.
Az arcátlanul kicsi, 2-3 méteres sugarú fordulókör, a nap által fűtött utastér és a nagy, könnyen kezelhető, két részre osztott csomagtér révén egyszerű, sőt élvezetes volt a városi közlekedés és futárkodás, de mi a helyzet az elővárosi címekkel? A RAP Micro 70 km/órás végsebességével erre is alkalmas – némi kompromisszummal persze –, bár az is igaz, hogy a rossz minőségű, nyomvályús utakon 70-nél már nem tökéletes az egyenesfutása. Elég egy komolyabb oldalszél vagy teherautók által kitaposott nyom, hogy enyhén kígyózzon, de semmi tragikus – a kormánnyal egyszerűen korrigálható, pont mint egy robogón. Nem véletlen, hogy az autóból átülő sofőrökre gondolva 70-nél feltűnik a felirat a színes kijelzőn: Túl gyorsan mész! – már ha ez értelmezhető ilyen tempónál...
Mint említettem, a próba az elektromos motoroknak kedvezőtlen, hideg időben zajlott, és kimondottan nehéz terepet állítottunk össze, így biztosak voltunk benne, hogy nagy különbség lesz a gyakorlati és az elméleti hatótáv között. Nyáron, ideális körülmények mellett 100 km-t tud egy töltéssel a Micro, ezt fagypont közeli hidegben, sok emelkedővel, gyorsulással és végsebességen utazással 60 km-re sikerült levinni, míg egyszerű városi közlekedés során 70-75 km-t mértünk. Ez alapján hihető, hogy 20-30 fokban, jórészt sík terepen eléri a 90-100 km-t, és ebből gyorsan kiszámolható, mennyire nevetségen olcsó a fenntartása.
A plató alá beépített LiFePo4 aksi feltöltése 170-340 forintba kerül az áram árától függően, ami összehasonlíthatatlanul alacsonyabb, mint bármelyik benzines robogóé vagy autóé. Átlagos, 80 km-es hatótávval számolva
a RAP MIcro 30-40 000 forintból fut el 10 000 kilométert, míg egy 6 litert fogyasztó dízel autóval ez a tízszerese, 350-400 000 forint lenne,
és akkor nem beszéltünk a belső égésűek szervizköltségéről, parkolási díjairól és a dugóban elvesztegetett órák áráról.
– A Micro keskeny nyomtávjának és mindössze 75 centis szélességének köszönhetően elfér a kocsisorok között, mehet a buszsávban és motorként parkolhat járdán – tudta meg a forgalmazó a Közlekedési Hatóságtól. Mivel A-s és B-s jogsival is vezethető, sokkal több munkavállaló jöhet szóba sofőrként, vagyis a RAP sokoldalúságával és szerény üzemeltetési költségeivel szerezhet megrendeléseket a magyar cégektől, valamint futároktól.
Nem véletlen, hogy megannyi világcég használja már évek óta, megtalálható – többek között – az Amazon, a DHL és a Singapore Mail flottájában, ahol akár naponta 240 címet teljesítenek vele. Mindehhez adásul kedvező vételár társul, elvégre a RAP Micro a flottavásárlóknak mindössze nettó 2,4 millió forintjába kerül, és ennyiért garantáltan nem kapnak a piacon ekkora csomagterű, új áruszállítót, pláne nem tisztán elektromos hajtással.
Jómagam is szívesen használnám ilyen célra, de előtte azért lecserélném a visszapillantót és feltennék egy kézvédővel kombinált markolatfűtést, hogy a téli napokon is komfortos legyen az utazás ezzel a különleges géppel.
Műszaki adatok – RAP Micro
Járműkategória: L5e-B (Háromkerekű teherszállító)
Közúti megfelelőség: N1, azaz 3,5 tonna alatti tehergépkocsi
Elméleti hatótávolság (km): 100 km
Végsebesség: 70 km/h
Tömeg: 425 kg
Motor: DC PMSM
Névleges teljesítmény: 3 × 2 kW
Akkumulátor technológia: LiFePo4
Akkumulátor cellateljesítménye: 95 Ah
Akkumulátor kapacitása: 4,864 kWh
Üzemi feszültség: 51,2 V
Töltési mód: fedélzeti
Töltési idő: 20% – 80% 1,5 óra, 100% 3 óra
Töltési feszültség: 205-265V
Hosszúság: 2100 mm
Magasság: 1850 mm
Szélesség: 750 mm
Tengelytáv: 1545 mm
Cargo doboz mérete: 740 x 740 x 1150 mm, két részre osztott
Mászóképesség teljes terheltség esetén: 20%
Maximális dőlésszög: 18% mindkét oldalra
Sebességváltó: automatikus
Meghajtás: hátsó kerék
Fékrendszer: baloldali kézifék az első kerékhez, fékpedál a hátsó kerekekhez, hidraulikus tárcsafék
Felfüggesztés elöl: hidraulikus lengéscsillapító
Felfüggesztés hátul: lengőkar
Kerékméretek: 110/90-12, 4.00-12
Szállítható személyek száma: 1
Diagnosztika: OBD port
Kiegészítők: fényvisszaverő mellény, elakadásjelző háromszög, USB csatlakozó
Vételár: nettó 2 356 299 forinttól
Hazai forgalmazó: Elektrorider