Érdekes összevetést készítettek idén augusztusban a tengerentúlon - egy motoros átlagos, nyolc-tízezer kilométeres szezonjának költségeit vetették össze, mégpedig egy benzines és egy elektromos motorral. A teszt helyszínén, az észak-karolinai, Jacksonville-ben kissé olcsóbb az áram, mint Európában (30,1 és 35,3 forint), az üzemanyag meg pláne, de a számok így is tanulságosak.

olcsobb-elektromos-jarmuvel-kozlekedni-22967
Forgatónyomaték és gyorsulás terén már most lenyomják a benzineseket, de a magas ár és a viszonylag csekély, 150-200 kilométeres hatótáv egyértelmű hátrányt jelent a villanymotoroknak. Szinte biztos, hogy a lassan mindenhonnan kitiltott benzinesek nagyobb értékvesztése dönti majd el a két géposztály versenyét

A tesztelt Zero SR átlagosan 6,45 kWh/100 km-es „fogyasztást” produkált, vagyis a magyar árakkal számolva 2,28 forintba került egy kilométer. A vele párba állított, benzines gépek 449 liter 95-öst nyeltek be egy szezon alatt, ami mai áron 17,9 forintot jelent kilométerenként. Eddig simán nyer a villanymotor, de a lényegesen magasabb ár rögtön helyrebillenti az egyenletet, hiszen az új Zero SR/F átszámítva közel hatmillió forintot kóstál, míg egy hasonló teljesítményű benzines csupaszmotor ennek nagyjából a harmadába, két-két és félmillióba kerül kint. A töltéssel elszúrt időt is muszáj valahogy forintosítani, bár ahogy találóan rámutatnak, ezt nagyjából kiegyenlíti, hogy nem kell többé szelepállítással, gyakori olajcserékkel és hasonló dolgokkal foglalkoznod, ha elektromosra váltasz.

Összességében a magas bekerülési ár és a kevésbé praktikus használat inkább a benzines felé billenti a mérleg nyelvét, de ahogy hétről-hétre nő a töltőpontok száma, úgy hozza be lemaradását az elektromos tábor. Valószínűleg az adja meg a végső döfést a „kiöregedő” négyütemű motoroknak, ha a szigorúbb környezetvédelmi szabályok miatt lehetetlen lesz jó áron eladni őket, míg a villanymotorok iránti kereslet használtan is egyre nő majd.