Csak néhány hónapja bukkantak fel az első képek a NIU XQi3-ról, de máris megérkezett Magyarországra az ultrakönnyű e-enduró első néhány példánya. Mától a nagyközönség láthatja és próbálhatja ki ezeket – például az ingyenes Boglári Szüreti Fesztiválon –, de még a tesztkaraván indulása előtt megkaparintottuk a feltűnő, sárga fényezésű darabot egy rövid körre.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
Jó előjel a KKE központi rugóstag és a kimondottan igényes összeszerelési minőség

NIU XQi3: Több egyszerű terepmotornál

Bármennyire fura, a sok érdekes részlet közül a jókora „Made in China” felirat szúr szemet először. Mint a forgalmazó elmondta, a kínai állam szeretné egyfajta mottóvá tenni a jól ismert szöveget, és olyan márkákat, vállalatokat keres, illetve támogat, melyek prémium kategóriájú termékein feltüntetheti az országot. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy a Made in China ne pejoratív jelző legyen a jövőben, hanem a kiemelkedő ár/érték arányú termékek védjegye:

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
Tekintve, hogy ezúttal napok helyett csak perceink voltak az ismerkedésre, a 72 voltos feszültségű LG akkumulátor valós kapacitásáról és a hatótávról még nincsenek információink, de hamarosan hosszabb időre megkapjuk az XQi3-at, és akkor már érdemben tudunk mesélni arról is

Márpedig erre az együttműködésre igencsak alkalmas a NIU, és ez már elindulás előtt világossá válik. A kipróbált XQi3-on az illesztések szépen futnak, pontosak, nincsenek alulméretezett vagy sorjás, csúnya alkatrészek. Szépek a hegesztések, és végre a kezelőszervek is a csúcsminőséget képviselik. Megannyi kínai járművön láttunk már olcsó hatást keltő, csúnya és nehezen kezelhető kapcsolókat, ezzel szemben itt pontosan működő, mikrokapcsolós, masszív gombok sorakoznak. Szép kidolgozású az ívelt lengővilla is, a KKE felfüggesztés pedig már bizonyított számtalan bringában, enduróban, azaz látatlanban sejteti, hogy élvezetes lesz a terepezés.

 
Könnyen nyomon követhető, hogy mennyi van még hátra a 90 kilométeres hatótávból, ugyanis a műszeregység mellett a vezető távolról, a mobilján is ellenőrizheti az aksi töltöttségét

Roppant kényelmes, hogy NFC-vel teszed gyújtásra a NIU-t, hiszen így terepen, eséskor biztosan nem sérül a gyújtáskapcsolóba dugott kulcs és nem kell hidegben az ezredik zsebet is átnézni, hogy hova raktad. Ezután már a szokásos módon, a fékkart behúzva és az „önindítógombot” nyomva kel életre a technika, hogy ne tudd egy véletlen gázadással elindítani a gépet.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
Szép kidolgozású a LED-fényszóró és vicces ötlet a lámpatesttől különálló, „szellőztetett” nappali menetfény 

A kipróbált NIU nyitott, 75 km/órás kivitel volt, míg a közúti alapmodell az EU-s szabálynak megfelelően 45 km/órát tud. Persze ismerve a technika felépítését, ez csak szoftveres beállítás kérdése, tehát a hivatalos segédmotor kivitel is képes lehet nagyobb tempóra, ha valaki később enduró- vagy krosszpályán is kipróbálná magát.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
Motoros szemmel nem túl nagy a 230-as első és a 203 millis hátsó tárcsa, de alig 80 kilós gépről van szó, amihez az első körök alapján elegendő a fékteljesítmény. A menetpróba egyetlen negatívuma a nagyméretű kormányvégtükör volt, ugyanis a jelenlegi beállítással a szűkebb kanyarokban hozzáért a vezető combjához, de ezt nyomban orvosolta is a forgalmazó

Az nem újdonság, hogy a gyorsulás messze jobb, mint az 50-es vagy 125-ös benzineseken, hiszen ez a villanymotorok egyik legfőbb erénye, viszont a gázreakció annál meglepőbb – kicsit sem hektikus, szépen és határozottan épül fel a teljesítmény hirtelen gázadásra is. Nekem a futómű gyári hangolása kissé lágynak tűnt aszfaltra, különösen a rugó-előfeszítés mértéke, de ez ugye állítható, míg a rövid terepes szakaszon pont így lett tökéletes az átlagos, 80 kilós terheléshez.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
A gyorsulás a városban jellemző, 10 és 50 km/órás sebesség között meglepően dinamikus, még a plusz teljesítményt előcsalogató Ultra-Boost funkció nélkül is

Ezt a remek alapot megfejelték a már jól ismert, lopásgátlóként is működő gyári alkalmazással, a pályán rendkívül hasznos köridőmérővel, sőt még útvonalrögzítésre is van lehetőség, mivel a telefonod roppant egyszerűen társítható a pillekönnyű NIU-hoz. Ez egyben azt jelenti, hogy akinek fontos, akár a kormánykapcsolóval, útközben is felveheti a zsebében csörgő mobilt, amennyiben nem szeretne telefontartóval bajlódni.

Az elektromos hajtás a terepmotorozás jövője?

Mivel a NIU hatótávja kereken 90 kilométer, elsősorban városi, elővárosi ingázásra és hétvégi endurózásra ajánlott. Előbbi területen a károsanyag-kibocsátás hiánya és a nevetségesen olcsó üzemeltetés (1500 Ft/1000 km) jelentheti a legnagyobb vonzerőt, míg az erdei átvezető utakon a zaj- és a füstmentes terepezés lesz komoly előny a benzinesekkel szemben.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
A 8 kW-os villanymotor mindössze 76 kilós terhet cipel, ezért a gyorsulás – fojtott és nyitott állapotban is – messze jobb a többi, benzines segédmotorénál

Akárcsak az autóknál, a kétkerekűek között is drágábbak a hasonló méretű, teljesítményű elektromos modellek, így a NIU is többe kerül a belső égésű kihívóknál. Ezt azért árnyalja, hogy egy segédmotorról beszélünk, ami gyorsulásra és terepképességre viszont a 250-es, 300-as endurók ellenfele, azaz nehéz beskatulyázni egy konkrét árkategóriába vagy géposztályba. Egészen pontosan 2 599 995 Ft-ba kerül itthon a NIU e-endurója, amiből a vállalkozások visszaigényelhetik az áfát, és nettó kétmillió forint körüli összegért juthatnak hozzá az újdonsághoz.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny
Negatív szedésű, szép kidolgozású TFT-műszeregységet kapott az XQi, mely akárcsak a nagyobb, drágább motorokon, okostelefonnal társítható Bluetooth-on keresztül. Emellett az NFC-kapcsolat és az automatikus frissítésekre szolgáló OTA (over the air) rendszer is alapáras a modellen

Műszaki adatok – NIU XQi3

Motor típusa: NIU elektromos középmotor
Csúcsteljesítmény: 8 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH (72 V, 32Ah)
Töltési idő: 5,3 óra
Hatótávolság: 90 km, fogyasztás: 2,304 kWh/töltés
Végsebesség: 45 km/h (elektronikusan korlátozva, nyitott változat: 75 km/óra)
Fékrendszer: elöl 220 mm-es átmérőjű szimpla tárcsafék, hátul 203 mm tárcsafék
Menetkész tömeg: 76 kg
Tengelytáv: 1270 mm
Hossz: 1995 mm
Szélesség: 820 mm
Magasság: 1036 mm
Abroncsméretek elöl/hátul: 70/100-19/70/100-20
Ülésmagasság: 875 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NFC, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység

Forgalmazó: ADVESmoto