Noha csak februárban láthattuk először a Motron modelljeit, sokkal visszább kell lapoznunk a motorozás históriájában, hogy rábukkanjunk a név eredetére. Jó fél évszázada, a hatvanas évek derekán alapították az olasz Motron S.p.A. vállalatot, és közös pont az akkori, illetve mostani cégvezetés tervei között, hogy kedvező árú, sokak számára elérhető modellekkel szerettek volna előrukkolni.
Az egykori alapító, Eduardo Po anno kétfrontos támadást indított a piacon, hiszen egyrészt olcsó, takarékos, Minarelli V1 erőforrás köré épülő minimotorokkal örvendeztette meg a vevőket, eközben pedig tehetséges mérnökeivel közel 15 lóerős ötveneseket fejlesztett ki, hogy versenyeken szerezzen nevet a márkának.
Ezt az örökséget viszi tovább 2021-től a márka új vezetése is, azaz sokoldalú, munkára és kikapcsolódásra egyaránt alkalmas modellekkel próbál betörni a piacra, mint például tesztünk főszereplője, az X-Nord 125.
Ismerős formák a Motron X-Nord 125-ön
Szépségről kár vitatkozni, de azt azért leszögezhetjük, hogy kifejezetten jól fest az X-Nord, különösen elölről. A vas elé leülve óhatatlanul felsejlik az egykori Dorsoduro formavilága, ami jó pont a Motronnak – harmonikus forma, és garantáltan megakad rajta a célközönségnek számító tinik szeme.
Alapáras a bukócső, ami ráadásul garantáltan „működik” is, mivel az egyik első hazai Motron-tulajdonos
egy hónap alatt vagy tízezer kilométert (!) tett meg a géppel,
és bár nem akarta, Erdélyben alaposan letesztelte, hogy megvédi-e a motort a gyári bukókeret. Mellesleg semmilyen műszaki hiba nem fordult elő a tízezer kilométer alatt, ami elég jó ajánlólevél az X-Nordnak...
A jó tömésű nyeregbe huppanva kissé összeül a felfüggesztés, ezért bő 160 centis alkalmi tesztelőnknek is leért a lába róla. Ez nem mellékes részlet, hiszen az A1-es modellel egyaránt megcélozzák az újrakezdőket és a tiniket, beleértve a törékeny hölgyeket is, akiknél gyakran az ülésmagasság dönti el, hogy válogatás közben melyik típus marad fenn a rostán. A nyeregből körbetekintve nyomban feltűnik, hogy a Motron tervezői – szerencsére – ragaszkodtak az analóg fordulatszámmérőhöz, igazi különlegesség ez napjaink szinte egyforma LCD-i között.
Egyébként meglepő, hogy milyen igényes alkatrészek származnak a beszállítói körtől, elvégre a kormány, a kapcsolók és a visszapillantók is szép kidolgozásúak, kétszer drágább motoron is megállnák a helyüket. Mi több, alapáras a műszeregység jobb oldalára beépített USB-aljzat is. De elég a nézelődésből, ráadom a gyújtást, majd gombnyomásra késlekedés nélkül, de kissé bágyadt hangon kel életre a 124,8 köbcentis egyhengeres. Hiába vagány formájú a duplacsöves, magasra húzott kipufogó, ezzel tuti nem ébresztjük fel a szomszédot, amikor hajnalban munkába indulunk...
A váltó kissé hosszú úton, de pontosan jár, nem kell keresgetni az ürest sem. Persze szükség is van a pontos váltóra, mert az EU-s előírások miatt csak 12,6 lóerő gyorsítja a 175 kilós gépet, vagyis gyakran kell kapcsolgatni a tempós haladáshoz. Hamar leforog az egyes-kettes, ötvennél már a harmadikat kéri, sőt a szűkre szabott áttétellel ötödikben is cirkálhatunk ötvennel, ha épp nem sietünk.
Utas nélkül, 90 kilós terheléssel 114 km/órás végsebességet értünk el a motorral – óra szerint –, de inkább 70-80-ig virgonc az X-Nord, mint minden hasonló teljesítményű 125-ös.
Nem terepmotor, de földúton is boldogul az X-Nord
Bár elöl-hátul 17-es kerekeken fut, terepmotorként aposztrofálja a gyár a modellt. Nos, ha ez alatt azt a „terepet” értjük, amin a legtöbb túraendurós közlekedik, akkor az is: bírja a földutas szakaszokat, csak ne legyenek túl nagy gödrök és huplik, mert a fordított első teleszkóppár és a központi rugóstag hangolása főként aszfaltra, nagyjából 110-120 kilós terhelésre ideális.
Úgy 175 centis magasságig állva is lehet motorozni – aki ennél nagyobbra nőtt, annak érdemes egy kormánykiemelő beszerzésével kezdenie –, és igazából csak az zavaró, hogy az alapáras fékerőelosztó miatt nem lehet a fékpedálba taposva megcsúsztatni a hátulját.
Aszfalton viszont jól vizsgázott a fékerőelosztó, szándékosan is csak alig-alig lehetett megcsúsztatni az első vagy hátsó kereket. Egyébként is jellemző a kezdő motorosokra, hogy a többség vészhelyzetben nem jó arányban és módon használja az első-hátsó féket, szóval ez a tényleg hatékony fékerőelosztó akár egy ABS-nél is nagyobb segítség lehet, hogy minél rövidebb úton és biztonságosan megálljon a motor.
Persze nincsen rózsa tövis nélkül, így az X-Nordnak is megvannak a bírálható részei, de szerencsére ezek többsége könnyen orvosolható gyerekbetegség. Például rögtön az első terepezésen kiderült, hogy a sztender mikrokapcsolója akkor is enged elindulni, ha a végállásból mindössze egy-két centit visszahajlik az oldaltámasz, s volt is meglepetés az első balkanyarban... Említhetném a tanksapkát is, amiről sajnos lespórolták a zsanért, mint egyébként oly sok 125-ösön, ezért vagy tartod tankolás közben vagy leteszed a kútoszlopra – egyik sem elegáns megoldás. Végül pedig a 175 kilós tömeg, ami részben abból fakad, hogy ez egy „felnőtt” méretű enduró, azaz 1375 millis tengelytáv ide vagy oda, ketten is kényelmesen elfértünk rajta, de ilyen tömeggel inkább fürge, mintsem valóban gyors a motor. Ilyen téren előrébb járnak a közvetlen ellenfelek, hiszen például a nemrég tesztelt, igaz, kissé drágább Malaguti Dune X 136 kilóval mérlegel, s jól tudjuk, hogy az A1 kategóriában minden kilónak nagy jelentősége van.
A fenti apróságokat leszámítva azonban teljes értékű motor lett az X-Nord, mely ugyanabban a szellemiségben készült, ami anno Eduardo Pót is vezérelte: a mérnökök szerettek volna sokoldalú, takarékos, egyszersmind szórakoztató motort gyártani, ami hétköznap, munkába járás során és hétvégén is hű társ. Ráadásul a Motron kedvező, alig 1,2 millió forintos vételára tovább csökkenhet, hiszen a futárcégek és más vállalkozások a hazai törvények szerint visszaigényelhetik az ÁFA-t, s így csak 945 ezret kóstál a cég új 125-öse.
Ennyiért jól felszerelt, láthatóan igényes alkatrészekből épített gépet kap a vevő, ami alig 3 literes fogyasztásával ideális ingázni vagy dolgozni, hétvégén pedig segít kipihenni a munkával töltött napokat.
Műszaki adatok – Motron X-Nord 125
Motorkonstrukció: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtésű
Hengerűrtartalom: 124,8 cm3
Csúcsteljesítmény: (9,3 kW) 12,6 LE/9500 ford./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 9,6 Nm/5500 ford./perc
Fékrendszer: fékerőelosztóval kombinált, hidraulikus, kéttárcsás
Tömeg: 175 kg
Méretek (H x Sz x M): 2085 x 830 x 1285 mm
Ülésmagasság: 782 mm
Üzemanyag-fogyasztás: 3,0 L/100 km
Károsanyag-kibocsátás: 68 g/km
Vételár: 944 874 Ft + ÁFA (Br.: 1 199 900 Ft)