Noha csak februárban láthattuk először a Motron modelljeit, sokkal visszább kell lapoznunk a motorozás históriájában, hogy rábukkanjunk a név eredetére. Jó fél évszázada, a hatvanas évek derekán alapították az olasz Motron S.p.A. vállalatot, és közös pont az akkori, illetve mostani cégvezetés tervei között, hogy kedvező árú, sokak számára elérhető modellekkel szerettek volna előrukkolni.

motron-xnord-125-teszt
Szokatlanul igényes a masszív, szépen megmunkált csomagtartó – ennél drágább motorokon is láttunk már elnagyoltabb részleteket. 

Az egykori alapító, Eduardo Po anno kétfrontos támadást indított a piacon, hiszen egyrészt olcsó, takarékos, Minarelli V1 erőforrás köré épülő minimotorokkal örvendeztette meg a vevőket, eközben pedig tehetséges mérnökeivel közel 15 lóerős ötveneseket fejlesztett ki, hogy versenyeken szerezzen nevet a márkának.

motron-xnord-125-teszt
Több mint 170 kiló és 12,6 lóerő? Az X-Nord nem lesz Kunmadár bajnoka, de ahhoz elég a teljesítménye, hogy autóúton, autópályán se toljanak le a kamionok

Ezt az örökséget viszi tovább 2021-től a márka új vezetése is, azaz sokoldalú, munkára és kikapcsolódásra egyaránt alkalmas modellekkel próbál betörni a piacra, mint például tesztünk főszereplője, az X-Nord 125.

Ismerős formák a Motron X-Nord 125-ön

Szépségről kár vitatkozni, de azt azért leszögezhetjük, hogy kifejezetten jól fest az X-Nord, különösen elölről. A vas elé leülve óhatatlanul felsejlik az egykori Dorsoduro formavilága, ami jó pont a Motronnak – harmonikus forma, és garantáltan megakad rajta a célközönségnek számító tinik szeme.

motron-xnord-125-teszt
Jó hír az alacsonyabb pilótáknak, hogy a nyeregmagasság csak 782 mm, így 160-165 centis motorosok már simán, két lábbal támaszthatják megálláskor az X-Nordot

Alapáras a bukócső, ami ráadásul garantáltan „működik” is, mivel az egyik első hazai Motron-tulajdonos

egy hónap alatt vagy tízezer kilométert (!) tett meg a géppel,

és bár nem akarta, Erdélyben alaposan letesztelte, hogy megvédi-e a motort a gyári bukókeret. Mellesleg semmilyen műszaki hiba nem fordult elő a tízezer kilométer alatt, ami elég jó ajánlólevél az X-Nordnak...

motron-xnord-125-teszt
Egyszerű lengővilla és lánckerék – csak az ilyen részleteken látszik, hogy ez egy megfizethető, belépőszintű gép

A jó tömésű nyeregbe huppanva kissé összeül a felfüggesztés, ezért bő 160 centis alkalmi tesztelőnknek is leért a lába róla. Ez nem mellékes részlet, hiszen az A1-es modellel egyaránt megcélozzák az újrakezdőket és a tiniket, beleértve a törékeny hölgyeket is, akiknél gyakran az ülésmagasság dönti el, hogy válogatás közben melyik típus marad fenn a rostán. A nyeregből körbetekintve nyomban feltűnik, hogy a Motron tervezői – szerencsére – ragaszkodtak az analóg fordulatszámmérőhöz, igazi különlegesség ez napjaink szinte egyforma LCD-i között.

motron-xnord-125-teszt
Fokozatkijelzős, USB-s, analóg fordulatszámmérős műszeregység, s ennél többet aligha kívánhatnánk egy belépőszintű 125-ösön. Az óra tanúsága szerint remek áttételezésű a váltó, pont 10-11 ezer között, letiltás előtt forog le a hatodik fokozat, ha alaposan kihúzatjuk az X-Nordot

Egyébként meglepő, hogy milyen igényes alkatrészek származnak a beszállítói körtől, elvégre a kormány, a kapcsolók és a visszapillantók is szép kidolgozásúak, kétszer drágább motoron is megállnák a helyüket. Mi több, alapáras a műszeregység jobb oldalára beépített USB-aljzat is. De elég a nézelődésből, ráadom a gyújtást, majd gombnyomásra késlekedés nélkül, de kissé bágyadt hangon kel életre a 124,8 köbcentis egyhengeres. Hiába vagány formájú a duplacsöves, magasra húzott kipufogó, ezzel tuti nem ébresztjük fel a szomszédot, amikor hajnalban munkába indulunk...

motron-xnord-125-teszt
Pontosan, kis erővel működnek a kapcsolók, a kormány és befogója masszív és szép kidolgozású

A váltó kissé hosszú úton, de pontosan jár, nem kell keresgetni az ürest sem. Persze szükség is van a pontos váltóra, mert az EU-s előírások miatt csak 12,6 lóerő gyorsítja a 175 kilós gépet, vagyis gyakran kell kapcsolgatni a tempós haladáshoz. Hamar leforog az egyes-kettes, ötvennél már a harmadikat kéri, sőt a szűkre szabott áttétellel ötödikben is cirkálhatunk ötvennel, ha épp nem sietünk.

motron-xnord-125-teszt
Igazán megnyerő forma, a laikusok simán kétszer-háromszor nagyobb motornak nézték az X-Nordot. Kiállása alapján inkább 250-esnek vagy 400-asnak tippelték, s nem is tévedtek nagyot, hiszen nemsokára érkezik a modell hasonló megjelenésű, de 400-as változata is

Utas nélkül, 90 kilós terheléssel 114 km/órás végsebességet értünk el a motorral – óra szerint –, de inkább 70-80-ig virgonc az X-Nord, mint minden hasonló teljesítményű 125-ös.

Nem terepmotor, de földúton is boldogul az X-Nord

Bár elöl-hátul 17-es kerekeken fut, terepmotorként aposztrofálja a gyár a modellt. Nos, ha ez alatt azt a „terepet” értjük, amin a legtöbb túraendurós közlekedik, akkor az is: bírja a földutas szakaszokat, csak ne legyenek túl nagy gödrök és huplik, mert a fordított első teleszkóppár és a központi rugóstag hangolása főként aszfaltra, nagyjából 110-120 kilós terhelésre ideális.

motron-xnord-125-teszt
Jó ötlet volt fékerőelosztót beépíteni az ABS helyett: aszfalton így sem csúszik meg az abroncs, és rendkívül hatékony a lassítás akkor is, ha csak a fékkart vagy -pedált használjuk. Ha úgy nézzük, ez a hátránya is, mert így terepen nem lehet hátsó fékkel keresztbeállítani a motort

Úgy 175 centis magasságig állva is lehet motorozni – aki ennél nagyobbra nőtt, annak érdemes egy kormánykiemelő beszerzésével kezdenie –, és igazából csak az zavaró, hogy az alapáras fékerőelosztó miatt nem lehet a fékpedálba taposva megcsúsztatni a hátulját.

motron-xnord-125-teszt
A szabad hasmagasság bőséges és még némi védelmet is kapott az erőforrás, ha tényleg komolyabb terepre tévedne az ifjú Motron-pilóta... Innen látszik igazán jól, milyen kisméretű a fejidom és a meredek szögben álló plexi, de se a szélzaj, se a turbulencia nem volt zavaró az óra szerint elért 114 km/órás sebességnél

Aszfalton viszont jól vizsgázott a fékerőelosztó, szándékosan is csak alig-alig lehetett megcsúsztatni az első vagy hátsó kereket. Egyébként is jellemző a kezdő motorosokra, hogy a többség vészhelyzetben nem jó arányban és módon használja az első-hátsó féket, szóval ez a tényleg hatékony fékerőelosztó akár egy ABS-nél is nagyobb segítség lehet, hogy minél rövidebb úton és biztonságosan megálljon a motor.

motron-xnord-125-teszt
Tempós kanyarban is kiegyensúlyozottan fut a motor, csak a kifelé lejtő körforgalmakban volt olyan érzés, mintha az első kerék hamarabb veszítene tapadást. Szerencsére az abroncs időben és nagyon finoman jelzi, hogy kezd sok lenni a tempó, így a kezdőket sem lepi meg a hirtelen megbicsakló gép

Persze nincsen rózsa tövis nélkül, így az X-Nordnak is megvannak a bírálható részei, de szerencsére ezek többsége könnyen orvosolható gyerekbetegség. Például rögtön az első terepezésen kiderült, hogy a sztender mikrokapcsolója akkor is enged elindulni, ha a végállásból mindössze egy-két centit visszahajlik az oldaltámasz, s volt is meglepetés az első balkanyarban... Említhetném a tanksapkát is, amiről sajnos lespórolták a zsanért, mint egyébként oly sok 125-ösön, ezért vagy tartod tankolás közben vagy leteszed a kútoszlopra – egyik sem elegáns megoldás. Végül pedig a 175 kilós tömeg, ami részben abból fakad, hogy ez egy „felnőtt” méretű enduró, azaz 1375 millis tengelytáv ide vagy oda, ketten is kényelmesen elfértünk rajta, de ilyen tömeggel inkább fürge, mintsem valóban gyors a motor. Ilyen téren előrébb járnak a közvetlen ellenfelek, hiszen például a nemrég tesztelt, igaz, kissé drágább Malaguti Dune X 136 kilóval mérlegel, s jól tudjuk, hogy az A1 kategóriában minden kilónak nagy jelentősége van.

motron-xnord-125-teszt
Úgy 175 centis testmagasságig állva is lazán terelgethető a motor, de aki ennél nagyobbra nőtt, annak szüksége lehet kormánykiemelőre is

A fenti apróságokat leszámítva azonban teljes értékű motor lett az X-Nord, mely ugyanabban a szellemiségben készült, ami anno Eduardo Pót is vezérelte: a mérnökök szerettek volna sokoldalú, takarékos, egyszersmind szórakoztató motort gyártani, ami hétköznap, munkába járás során és hétvégén is hű társ. Ráadásul a Motron kedvező, alig 1,2 millió forintos vételára tovább csökkenhet, hiszen a futárcégek és más vállalkozások a hazai törvények szerint visszaigényelhetik az ÁFA-t, s így csak 945 ezret kóstál a cég új 125-öse.

motron-xnord-125-teszt
Bányatavak környéke, erdei átvezető utak és pár kaptató? Próbánk alatt mindenhol fel- és lejutottunk a Motronnal. Főként a 17-es első kerék és az abroncs mintázata szab határt annak, hogy mennyire lehetünk merészek a terep kiválasztásakor

Ennyiért jól felszerelt, láthatóan igényes alkatrészekből épített gépet kap a vevő, ami alig 3 literes fogyasztásával ideális ingázni vagy dolgozni, hétvégén pedig segít kipihenni a munkával töltött napokat.

Műszaki adatok – Motron X-Nord 125

Motorkonstrukció: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtésű
Hengerűrtartalom: 124,8 cm3
Csúcsteljesítmény: (9,3 kW) 12,6 LE/9500 ford./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 9,6 Nm/5500 ford./perc
Fékrendszer: fékerőelosztóval kombinált, hidraulikus, kéttárcsás
Tömeg: 175 kg
Méretek (H x Sz x M): 2085 x 830 x 1285 mm 
Ülésmagasság: 782 mm
Üzemanyag-fogyasztás: 3,0 L/100 km
Károsanyag-kibocsátás: 68 g/km
Vételár: 944 874 Ft + ÁFA (Br.: 1 199 900 Ft)