Gyakran megviccelik az embert a sztereotípiák, ha puszta műszaki adatok alapján szeretne megítélni egy járgányt. A K 1600 GTL például nagy, nem éppen kezességéről híres vas benyomását kelti a méreteit és súlyát látva, de közben olyan könnyű átdobni egyik ívről a másikra, mintha feleakkora motoron ülnénk.
Mondhatnám a Harley-Davidson LiveWire-t is, mely 251 kilós és 105 lóerős, mégis úgy gyorsul, hogy a papíron kétszer erősebb benzinesek is csak jelenthetnek neki. Nos, pont ilyen meglepő a 2021-ben megjelent Motron Vizion is, ami
kereken száz kiló és öt lóerős, vagyis látszólag nem egy erőgép, mégis simán tartja a lépést a 125-ösökkel.
Ez nem afféle költői túlzás, ugyanis éppen egyszerre járt nálunk a márka benzines nyolcadliterese, a Motron Revolver 125, valamint a kis Vizion, és bizony az elektromos kihívó harmincas tempóig simán lelépte az elvileg erősebb rokont.
Hogy lehet ez? A válasz az elektromos hajtás hatékonyságában keresendő...
Legjobb a városban, városban a legjobb – Motron Vizion
Tetszik vagy sem, a belsőégésű, benzines erőforrások igazi kőkorszaki konstrukciók az elektromos motorok mellett.
Míg a négyütemű vasak az energia nagyobb részével csak környezetüket fűtik, illetve bonyolult hűtési rendszerek építésére kényszerítik a mérnököket, addig az elektromos hajtásnak szinte elhanyagolható a vesztesége. Talán az a legszemléletesebb összevetés, hogy a benzinesek 30-40%-os hatásfokkal üzemelnek, vagyis minden tíz liter benzinből hatot-hetet feleslegesen égetnek el, ezzel szemben a villanyosok 90% körül járnak, azaz kétszer-háromszor hatékonyabbak.
Így aztán a Motron Vizion is messze fürgébb, mint 50-es kategóriatársai, leszámítva persze a végsebességet, ami elektronikusan szabályozott, 45 km/óra, ahogy az EU-s és hazai szabályok előírják. Tegyük hozzá, hogy a szénkefe nélküli, 72 V-os villanymotorból kinyert, 3,7 kW-os teljesítmény ennél sokkal nagyobb végsebességre lenne elég a tiltás nélkül, hiszen a lényegesen nehezebb, de csak 5 kW-os csúcsteljesítményű NIU RQi is 110-zel hasít.
Ez a remek gyorsulás kapóra is jön, mert így – ha elég közel vannak egymáshoz a lámpák – tuti nem előzik vissza az autók a gyorsan elrajtoló apróságot. Hiába a csupán 45 km/órás csúcstempó, mire a verdák megindulnak a lámpáktól, eltelik 2-3 másodperc, és addigra a Vizion már vagy harminccal suhan.
Nagymotoros erényekkel büszkélkedhet a Vizion
Bár a Motron tengelytávja csak 1265 mm, a vezetési élmény inkább a motorokat, mintsem az apró robogókat idézi. A nem túl hegyes szögben álló, fordított teleszkóppár és a központi rugóstag révén remek az egyenesfutás, kanyarban is magabiztosan tartja az ívet a gép, igaz, nem szereti a rossz minőségű utakat, mert a felfüggesztés gyári hangolása kimondottan sportos. Mondjuk ez azért is lehet, mert Európa más országaiban utast is szállíthatnak a Vizion-tulajdonosok – a tesztmotoron is volt hátsó lábtartó –, és kétszeméllyel használva már szükség lehet a feszesebb beállításra.
Ami tehát az általános jellemzőket illeti, a gyorsulás, irányíthatóság terén jócskán felülmúlja a Vizion a benzines, AM kategóriás vetélytársakat, sőt az elektromosok jórészét is, hiszen a közel 4 kW-os teljesítmény kiemelkedőnek számít a géposztályban.
Nem olcsó mulatság, de ár/érték arányban az egyik legjobb
A puszta adatoknál sokkal fontosabb, hogy a Vizion milyen praktikus, egyszersmind élvezetes a mindennapokban. Először is a remek gyorsulásnak köszönhetően nem érnek utol az autók két lámpa között, így mindig elsőnek rajtolhatsz, nem is kell folyton a sorok között előregurulnod.
Másrészt olyan könnyed a használata, mint egy BMX-nek vagy elektromos bringának – városon belül a 125-ösökkel összevetve is simán előnyre tett szert, amikor szűk helyeken kellett forgolódni vagy gyakran gyorsítani keskeny, flikflakkos utcákon. A nem motorozó, autóból átülő tesztelőknek is az tűnt fel először, hogy nem kell figyelniük az irányításra, nem köti le minden idegszálukat a járműkezelés – a forgalomra is tudtak összpontosítani, pedig nem gyakorlott motorosok.
Persze a fordított villa, a központi rugóstag a kiemelkedő teljesítmény és a 72 voltos rendszer nem olcsó mulatság, ezért a Vizion kissé többe kerül, mint benzines kihívói. 1,3 millió forintos árával egy polcra kerül az 50-es Vespákkal, nagyjából 10%-kal drágább a japán 50-eseknél, viszont mellette szól, hogy ha B-s vagy AM-es, azaz segédmotoros jogsid van,
akkor ez az egyetlen lehetőség, hogy ilyen gyorsulást élj át: az ennél izmosabb elektromos és benzines gépek csak A1-es jogosítvánnyal vezethetőek.
Arról nem beszélve, ha valaki sokat ingázik, mondjuk naponta 40-50 kilométert, akkor sokat spórolhat a Vizionnal, mert valós fogyasztása mindössze 4-5 kWh száz kilométerenként. Közérthetőbb számokra lefordítva ezzel száz kilométer „üzemanyag-költsége” mindössze 200 forint, míg az ötvenes benzineseknél 1400-1500 forint körüli összeg jön ki.
Napi 50 kilométerrel és szezononként 200 nap ingázással számolva tehát húszezer forintba fáj az egész éves „tankolás”, míg benzinessel ugyanez 140-150 ezret tesz ki. Nem kis különbség, de nem is ez a perdöntő, hogy hagyományos vagy elektromos motort válasszon az ember.
Ennél sokkal fontosabb, hogy kompromisszummentes és élvezetes a Vizion, ami egyszerűen tökéletesnek bizonyult a nálunk töltött egy hét alatt a mindennapi ügyintézésre, ingázásra. Ráadásul a vállalkozók, futárok az ÁFA-t is visszaigényelhetik, és a nettó egymilliós vételár kicsit sem túlzó a minőségi felfüggesztésű, feltűnően fürge és meglepően olcsón üzemeltethető gépért.
Műszaki adatok – Motron Vizion
Motorkonstrukció: szénkefe nélküli, háromfázisú, egyenáramú villanymotor
Névleges feszöltség: 72 V
Csúcsteljesítmény: 3,7 kW/1200f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 14,6 Nm/1200 f./perc
Abroncsméret és -típus: 110/70-12/120/70-12
Méretek (H x Sz x M): 1760 × 810 × 1000
Tengelytáv: 1265 mm
Saját tömeg: 100 kg
Akkumulátor kapacitása: 1,9 kWh
Vételár: 1 023 614 Ft + ÁFA (br. 1 299 990 Ft)
Hazai forgalmazó: ADVESmoto