Az utóbbi években jó néhány modell eltűnt a piacról az EU-s környezetvédelmi előírások miatt, sőt komplett kategóriák vesztek oda a CO-értékkel vívott harcban. Elég csak a hatszázas sportgépekre gondolni, de mondhatnánk a cruiserek és klasszikus motorok géposztályát is, hiszen a többnyire léghűtésű erőforrások még nehezebben teljesítik az előírásokat, mint folyadékhűtésű társaik. Így aztán eltűnt a műszaki remekműnek is beillő Honda CB1100 és bármennyire is fájó, nyugdíjazták az 1957 óta (!) sikeres Harley-Davidson Sportstert is.
Ha ismerős a Motron Revolver formája, az nem a véletlen műve
Nehéz lenne tagadni, hogy pont a tavaly letűnt ikon, a Sportster ihlette a Revolver 125 tervezőit. Ha a gép sziluettje és sajátos tankja nem lenne elég bizonyíték, csak vess egy pillantást a henger mindkét oldalán feltűnő „légszűrőházra”, mely egyébként csak üres burkolat, egyszerű játék a formákkal. Ezek alapján rögtön világossá válik, hogy a Revolver tervezésekor bizony a Spori állt modellt.
Az üléshelyzet is a középméretű cruisereket idézi, 175 centimmel lazán nyújtott a lábam, csizmám az előretolt lábtartón pihen, és éppen csak egy kicsit kell előrehajolnom, hogy elérjem a kormányt. Rendben, utóbbi így volt a Sporin is, de jómagam kiegészíteném egy kormánykiemelővel, és ezt javaslom minden 175 centi feletti Motron-vásárlónak. Egyértelmű, hogy a kormányt két-három centivel magasabban és ugyanennyivel hátrébb rögzítve még kényelmesebb lenne az üléshelyzet, ráadásul az átalakítás fillérekbe kerül és csupán néhány perces munka.
Noha már decembert írunk és fagypont alatti hidegben kezdődik a teszt, a gombnyomás pillanatában máris életre kel a kis egyhengeres. Szolidan ketyeg a 125-ös erőforrás, a kipufogó sem riasztja fel az alvó szomszédokat – nagyon visszafogott jelenség. Bár kedvező árú motorról van szó, a fokozatkijelző is alapáras, ezért ahogy egyesbe pöccintem a váltót, felvillan az 1-es jelzés a kerek, szálcsiszolt hátterű sebességmérő alatt.
A1-es cruiserrel ingázni? Miért ne?
Szokás úgy jellemezni a gyenge, lassú járműveket, hogy valódi „időgépek”, mivel a lámpától elrajtolva minden mozog, változik körülöttük, csak ők állnak egyhelyben... Nos, a 141 kilós Revolver sem azért lesz közönségkedvenc, mert 10,6 lovas csúcsteljesítménye leégetné a hátsó gumit a szép kidolgozású, fűzöttküllős felniről.
Éppen annyira erős, hogy szorgalmasan kapcsolgatva az autókat lerajtolhatjuk vele, de tesztünkön például a házon belüli rivális, a segédmotorok táborát erősítő Vizion simán tartotta vele a lépést úgy 25-30 km/óráig. Tegyük hozzá: a Vizion kategóriájának egyik legfürgébb tagja, és villanyos egysége nyomatékban simán veri a benzineseket, ezért is veheti fel a versenyt a 125-ös cruiserrel.
Ha dinamikusan szeretnénk haladni, érdemes jól kiforgatni a levegős blokkot, ugyanis csúcsteljesítménye 8500-nál „tör elő”, már amennyire előretörés a bő tíz lóerő a vezetővel együtt 200-210 kilós tömeg mellett. Gyakran kell hát kapcsolgatni a pontosan, de kissé nagy erővel működő váltókarral, hogy magunk mögött hagyjuk az erősebb autókat is a lámpáknál.
A gyár szerint 90 km/óra a végsebesség, de ezt alaposan túlteljesítette a Revolver: nálunk 90 kilós terhelés mellett óra szerint 116 km/órás végsebességet ért el (GPS szerint: 106,2 km/h), és csak azért nem többet, mert ott leszabályozott ötödikben.
Vagyis aki ennél kevesebbet nyom és gyakran használja a motort városon kívül, nyugodtan feláttételezheti, hogy nagyobb legyen a csúcssebesség, illetve kevesebbet forogjon a kényelmes, 90-95 km/órás utazótempónál.
Ilyen végsebesség mellett már-már parádés, hogy a Revolver – szintén a gyár mérései szerint – 1,9 liter benzinnel beéri százanként. Rendben, legtöbbünknek nem a fogyasztás az elsődleges szempont, ám a 125-ös ingázómotoroknál igenis számít. Mivel tanulmányok szerint az európai ingázók átlagosan napi 10-15 kilométert tesznek meg, gyorsan kiszámolható, hogy a magas benzinárak dacára is olcsóbb a Motronnal bejárni, mint BKV-zni. Egy kilométer 9 forintba kerül, vagyis aki kifejezetten sokat, mondjuk havonta 8-900 kilométert tesz meg, annak is kevesebbe kerül tankolni, mint buszbérletet venni.
A felfüggesztés hangolásánál is az ingázók igényeit tartották szem előtt, hiszen a beállítása inkább kényelmes, mintsem chopperesen kemény, hogy a megviselt belvárosi utcákon se rázza ki a lelket a vezetőből. Ráadásul a hátsó, külső gáztartályos rugóstagokon állítható az előfeszítés – igaz, csak körmöskulccsal –, ha utast vagy nagyobb csomagot vinnénk. Ugyanez a helyzet a fékekkel is: a két tárcsa lelkesen teszi a dolgát, és fékerő, illetve terhelhetőség alapján úgy tűnik, megállná a helyét nagyobb, 250-es, 400-as cruisereken is.
A Motron létezése is csoda, a többi csak ráadás
Nem jó kérdés tehát azt feszegetni, hogy milyen cruiser a Motron flottáját erősítő Revolver 125, hiszen ekkora erőforrásból nem lehet csodát művelni, ez nem egy nyomatéktól duzzadó, férfiasan dörmögő vas. Sokkal inkább az a kérdés, hogy találunk-e egyáltalán olyan új ingázómotort a piacon, ami megfizethető és a stílusos cirkálók táborát erősíti.
Ilyen tekintetben szinte egyedülálló a Motron Revolver, elvégre 18/15-ös, fűzöttküllős felnijeivel és léghűtéses erőforrásával hitelesen hozza a cruiserek kötelező elemeit. Bő 1,1 millió forintos vételára szintén mellette szól, a majdnem 700 kilométeres hatótáv pedig egyszerűen kiváló. Durva, hogy aki napi 15-20 kilométert ingázik vele, ráér kéthavonta egyszer tankolni...
Szinte látom magam előtt, ahogy 10-15 év múlva az akkori fiatalok ujjal mutogatnak majd út mellett parkoló Motron Revolverekre. Igazi különcként áll majd ez a vas a hologramműszerfalas, önegyensúlyozó, öntöltő elektromos gépek mellett, makacsul megőrizve egy darabkát a motorozás hőskorából.
Műszaki adatok – Motron Revolver 125
Motorkonstrukció: léghűtésű, négyütemű, egyhengeres
Hengerűrtartalom (cm3): 124,8
Csúcsteljesítmény (LE/f./perc): 10,6/8500
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/f./perc): 9,0 Nm/6500
Erőátvitel: ötfokozatú váltó, lánchajtás
Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-18/140/90-15
Fékrendszer elöl/hátul: 267 mm-es/240 mm-es tárcsafék
Menetkész tömeg/megengedett össztömeg (kg): 141/291
Ülésmagasság (mm): 715
Üzemanyagtartály (L): 13
Üzemanyag-fogyasztás (L/100 km): 1,9
Végsebesség (gyári/mért, km/h): 90/106,2
Vételár: 1 119 990 Ft