Rendhagyó olvasói levél landolt a SportMotor postaládájában, melyben arról érdeklődött László, hogy az idén életbe lépett Euro 5+ szabályozás kötelező az 50 köbcenti alatti segédmotorkerékpárokra is, vagy csak a rendszámos motorkerékpárokat érinti?

motorkerekparok-es-robogok-euro5-kornyezetvedelmi-korlatozasa
Visszamenőleg nem alkalmazható a szabály, tehát a jelenleg használt 50-esek továbbra is közlekedhetnek, legalábbis itthon, mert rendszám nélkül a határátlépés komoly kockázatot rejt. Ezt a magyar segédmotorost Horvátországban, a határtól néhány száz méterre állította meg a rendőr, és 260 euróra büntette a forgalmi, valamint a rendszám hiánya miatt (Kép: Segéd Motoros Túrázók Facebook-csoport)

László kérdése inkább elméleti, mintsem gyakorlati, mivel az Euro 5+ korlátozásai a 2024 január elseje után forgalomba helyezett új motorkerékpárokra vonatkoznak, derült ki az EU 2020/239 számú végrehajtási rendeletéből. Ez a korábbi, 2020-tól élő Euro 5-tel összevetve nem tartalmaz jelentős változásokat a károsanyag-kibocsátással kapcsolatban, viszont megköveteli az OBD II fedélzeti diagnosztikát az új gépjárműveken.

motorkerekparok-es-robogok-euro5-kornyezetvedelmi-korlatozasa
Tisztán látszik a rendelet mellékletében, hogy az L1e géposztály nem Euro 5+ besorolású, mint például a nagymotorok

Utóbbira azért van szükség, hogy mielőbb jelezze a vezetőnek a gyújtáskimaradást vagy az oxigénérzékelő (t.i. lambdaszonda) hibáját, azaz bármit, ami növelheti a károsanyag-kibocsátást.

Eltűnhetnek az utakról az új, 50 köbcentis motorok

Ugyanakkor az EU-s döntéshozók nem írtak elő ilyen szabályokat a – jogi környezetben L1e-ként említett – segédmotoros kerékpárokra, hiszen ez aránytalanul nagy fejlesztési költség lenne a kisméretű, viszonylag olcsó motorok árához viszonyítva. A már üzembe helyezett modellekre egyébként sem vonatkozik a szigorítás, így a 2025 előtt gyártott és regisztrált kétkerekűeknél sincs ilyen megkötés. Ezért volt olyan kiugróan magas a – papíron – üzembe helyezett motorkerékpárok száma decemberben, hogy a régi, Euro 5-ös szabályok alapján forgalomba állhassanak az egy-két éve legyártott, de még kereskedésben álló gépek.

motorkerekparok-es-robogok-euro5-kornyezetvedelmi-korlatozasa
Érdekesség, hogy az L3e besorolású nagymotorok közül sem mindegyikre vonatkozik az Euro 5+ környezetvédelmi norma – néhány enduró és triálmotor a felépítéséből fakadóan mentesül a szigorítás alól, hiába 2025-ben gyártott, új motorkerékpár

Röviden tehát a válasz nem, egyelőre sem az új, sem a régebbi segédmotorokra nem kötelező az új nagymotoroknál elvárt OBD II. Tegyük hozzá, hogy egyébként sincs nagy jelentősége a döntésnek, hiszen az A1-es motorok térnyerése nyomán egyre több országban tűnnek el az utakról az új, benzines segédmotorok.

motorkerekparok-es-robogok-euro5-kornyezetvedelmi-korlatozasa
Egy EU-s döntés alapján néhány európai államban ugyanúgy kötelező kétévente vizsgáztatni az 50-es robogókat, mint az A1-es vagy A-s gépeket. Többek között Horvátországban már 2018 óta előírt a műszaki vizsga a robogókra is (Pravilnik o tehničkim pregledima vozila rendelet alapján), sőt a CVT-s modelleken a 45 km/h-s végsebességet garantáló fojtást is ellenőrzik, hogy ne lehessen szabálytalanul átalakított segédmotorral közlekedni (Kép: illusztráció, forrás: Police.hu)

Miként nemrég beszámoltunk róla, az L1e géposztály tagjai, különösen a két- és négyütemű 50-esek már nem versenyképesek az egyre erősebb és fürgébb elektromos segédmotorokkal, valamint a hasonló árú 125-ösökkel szemben, ezért a világ legnagyobb gyártója, a Honda is beszünteti az 50 köbcentis kétkerekűek gyártását.