Az új rendszám bevezetése arra utal, hogy végre a motorok környezetvédelmi besorolása is napirendre került, hiszen eddig nem különböztették meg – más színű plakettel – a tisztán elektromos modelleket, sőt a benzines kétkerekűek forgalmijában sem szerepelt, hogy milyen Euro-besorolású a jármű. Többek között így fordulhatott elő, hogy a Levegő Munkacsoport javaslatában is szereplő tiltás bekerült a fővárosi szabályok közé, és ennek értelmében szmogriadó alatt nem közlekedhetnek az Euro5-ös, kimondottan környezetbarát, új robogók, viszont a négyszer-ötször nagyobb károsanyag-kibocsátású autók igen...
Adó- és illetékmentességet élveznek a zöld rendszámos motorok tulajdonosai
– Tegnap hatályba lépett a jogszabály, így végre világoszöld alapszínű rendszámot használhatnak a tisztán elektromos meghajtású motorkerékpárok is. A környezetkímélő járművek üzemeltetői többféle adó- és illeték megfizetése alól mentesülnek – foglalta össze a lényeget az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Azért támogatja az állam a tisztán elektromos motorok és robogók elterjedését – például a nemrég újraindult pályázattal –, mert Magyarországon az üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel. – E környezetterhelés csökkentése nagyban elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, fiatalításával – tették hozzá.
Nem véletlen, hogy Európában egyre több „zöld” motort és robogót forgalmaznak, 2021-ben már több mint 700 (!) márka van jelen, igaz, az eladások többsége a legnépszerűbb 5-10 márkához, s azon belül is a piacvezető NIU-hoz kötődik.
Ezzel tehát elkezdődött az új, világoszöld motorkerékpár-rendszámok kiadása. A leendő tulajdonosokat az említett támogatásokkal, pályázatokkal, valamint többféle adó- és illetékmentességgel próbálják ösztönözni, hogy hangtalan, nullemissziós motorra váltsanak.