Badarság volna azt hinni, hogy ezeket a gépeket senki nem akarja átfaragni. Évtizedek óta rendkívül erős közösség a custom scootereseké, szinte minden kontinensen kialakult egy saját stílus, amely nem nélkülözi az extrém megoldásokat.

Nem a Vespa volt az első robogó

Sokan abban a tévedésben élnek, hogy a robogó olasz találmány, és a második világháború utáni évekhez köthető. Téves, hiszen a robogó őse az 1908-as francia Auto-Fauteuil. Ahogy neve is mutatja, ez egy fotel és egy jármű ügyes keresztezése, ám kétségkívül magán hordja a máig kötelező formai jegyeket. Érdemes megemlíteni a puritán, 1919-es Autoped Ever Ready-t, ami egy összecsukható, ülés nélküli kis motoros roller volt. Közép-Európa feltehetőleg első robogója a csehországi Rechziegel mérnök egyedi, de sokáig használt alkotása, a CAS, azaz Idő nevű gép.

motorepites-robogok-4437
Auto-Fauteuil 1908-ból, elég jól eltalált forma

A kategóriára máig jellemző CVT (Continuously variable transmission), vagyis a folyamatosan változó áttételű váltó az 1938-as Salsbury Motor Glide-on jelent meg. Ezt a gépet tartjuk a modern robogók ősének, hiszen ügyesen, kompakt módon oldották meg a motor, a váltó és a hajtás elhelyezését. A pontosság kedvéért ne engedjük el a tényt, hogy motorkerékpáron először a V2-es Zenithen láthattunk ilyet 1910-ben. A technikai megoldás alapja két kúptárcsa, közöttük szíjjal, mely a kúpok felületén folyamatosan képes úgy változtatni pozícióját, hogy a legjobban igazodjon a teljesítményhez.

motorepites-robogok-4442
Nézzék sokáig ezt a csodás dögöt, és próbálják értelmezni!

Az olaszok megkezdték az izmosítást

Ha az első robogót nem is az olaszok készítették, az átépítések bizony nekik köszönhetők. Mi más irány lehetne elképzelhető, mint a sport, a végsebesség hajhászása? Amivel csak lehetett, versenyeztek, így a korai márkák sem maradtak ki, ott voltak a falusi, városi, területi és országos bajnokságokon. Mai szemmel a legizgalmasabbak a Rumi kétütemű kéthengeres gépecskéi voltak. Ezek már széria állapotban is úgy viszonyultak a ma sztárolt veterán Vespákhoz, ahogy ma az új M-es BMW a tavalyi Swifthez.

Az olasz robogózás belépő szintjét jelentették a Vespák, de mivel rengeteg készült belőlük, igazán mély nyomott csak ezek hagytak. Pedig rajtuk kívül több márka is próbálkozott, még a sportmotorjairól híres MV Agusta is. Persze nem tagadták meg magukat, volt DOHC sportszörnyük is robogó vázban.

motorepites-robogok-4440
Most őszintén, normálisak?

Még terepen is

Nem csak közúti, hanem terepversenyeket is tartottak az apróságoknak. Nem tudom, a versenyzők mennyire élvezték, de csak jobb lehet egy huszonegyes bütykös elsővel átvágni a buckákon, mint a nyolcas, tízes, tizenkettes kerekekkel botladozni. A korabeli beszámolók szerint az utcára méretezett gépecskék nem igazán bírták a kínzást, roppantak a vázak, törtek a futóművek.

A mai napig népszerű Vespa átépítések is ide, a versenyzéssel telt ötvenes évekbe nyúlnak vissza. Mivel ez a márka volt a legolcsóbb, a kispénzű suhancok ilyennel kezdték, megteremtették a kultuszát a férfias tuningnak. A könnyített, keményített futóműves robogók megdöbbentő teljesítményre és manőverekre voltak képesek. Mivel rengeteg örömöt ad egy kicsi, de fajlagos teljesítmény alapján bestiának is becézhető gép, a hetvenes és nyolcvanas években sem lanyhult az érdeklődés. Az igazi lökést viszont az elmúlt évtized adta, hiszen az egyedi megoldások helyett már speciális izmosítókészletek is játszva elérhetők az interneten.

motorepites-robogok-4420
Ezekkel egykor túrázni is eljártak a modok

Modok a Rockerek ellen

A robogók második nagy kultuszkorszaka a hatvanas évekre tehető, Angliába, ahol a magukat Modnak nevező középosztálybeli srácok Lambrettákon és Vespákon bandáztak. Piperkőc módon kiöltözve, csoportosan vonultak, sokszor koncertről koncertre. Gépeik meghatározó eleme a rengeteg, akár harminc tükör és tizenöt lámpa volt, amelyet kötelező elemként dallamkürt egészített ki. Mára legendássá váltak értelmetlen csatáik a motoros rockerekkel.

motorepites-robogok-4439
Egy Honda Forza a keményebb japán átépítések közül

A japánok elvetették a sulykot

Minden eddiginél betegebb a japánok stílusa, amiben keveredik a rajzfilmek képi világa, az Akira-style a bosuzoku legszebb pillanataival. Felismerhetetlenségig átalakított belpiacos gépek, amelyeket megnyújtanak, porrá ültetnek, rejtett fényekkel látnak el, majd olyan színeket adnak neki, amiktől atomjaira hullik a kihajtogatós RAL-paletta.

Kedvenceik a Yamaha Maxam, a Honda Forza MF08, a Suzuki Skywave és a Honda Fusion. Európai szemmel érthetetlenül öncélú a drag gumikkal kínlódó automaták orgiája, de ők nagyon élvezik. A legkellemesebbek talán a Honda Ruckus és a Zoomer alapjain épített, vázig csupaszított, de jelentősen felerősített gépek. Ezek kultusza már Amerikában is megkezdte hódító útját.

motorepites-robogok-4435
Letisztult és egy formailag is egységes az átépített Honda Cub

Körváltós csemegék

Bűn lenne kihagyni a robogókkal közeli rokonságban levő underbone motorokat. Ezek alatt a Honda Cubot és utódjait értjük, ahol a fekvőhengeres blokk a vezető két lába között található, de felette nincs benzintartály. Úgy is fogalmazhatnánk, ezek a japán Simson Schwalbék, csak négyütemű blokkot kaptak, és az alapverzióból több mint hatvanmilliót gyártottak. Eddig...

Az óriási példányszám miatt ezekből rengeteg található, főleg Ázsiában. Félelmetesen egyszerűek, megbízhatóak és gazdaságosak, nem véletlen, hogy az egyedi s vagány közlekedési eszközt kereső srácok lelkesen nyúlnak ezekhez. Akár 180-as tuningszettek is kaphatók a jellemzően röpsúlyos kuplunggal szerelt motorokhoz.

motorepites-robogok-4421
A vázat felső átkötővel erősítették meg

Az utóbbi években az underbone-oknak köszönhetően olyan országok is bekerültek az épített motorok világába, melyektől sosem vártuk ezt. Indonézia, Vietnam és Thaiföld is felbukkant, mind igazi motoros ország, zsúfolt utcákkal, körváltós motorok millióival.

170-nel, robogóval

Idehaza leggyakrabban a repedt hangú rezonátor számít utcai tuningnak. Persze versenypályáinkon csodálatos robogós csaták vannak, a MAMI kupában leginkább Piaggio Zipeket használnak, 20-25 lóerőre felhúzva, melyek végsebessége 160-170 km/óra. Aki látott már ilyen viadalt, nem felejti el, hogyan dobálják combjaik között a kicsi, de nagyon izmos és nyersen reagáló gépeket.

motorepites-robogok-4444
Nagyon kemény épített Schwalbe Németországból

Néhány bekezdéssel feljebb nem véletlenül említettem a Schwalbét. Az egykori keletnémet oldalon észrevétlenül kultusztárgy lett, nagyon komoly építések készülnek belőle. Ez már hozzánk, Magyarországra is begyűrűzött. Nem csoda, aránylag kis pénzből egyedi Simsont varázsolhatunk, ideális boltba járós motort. Azért ez menő, nem?