Megszokott látvány, hogy a 15-20 fokos meleg beköszöntével több hetes vagy akár hónapos várólisták alakulnak ki a motorszervizekben, így aki „későn ébred”, az előtt két út áll – kivárja a sorát vagy otthon elvégzi a legalapvetőbb, könnyen elvégezhető karbantartásokat.

A motor tavaszi felkészítése

A téli állás aligha tesz kárt az abroncsokban, felfüggesztésben és az erőforrásban, így javítás helyett inkább az alapos átnézés, valamint a folyadékszintek ellenőrzése vár a tulajdonosra.

motor-felkeszitese-a-szezonra-2024
Az aprólékos mosás során olyan részletekre is fény derülhet, amin egyébként átsiklanál

Első lépésként alaposan mosd le a gépet, ami egyrészt jót tesz a lelkednek, másrészt így láthatóvá válhatnak az olyan apró hibák, hiányosságok, amit a motor mellett állva esetleg nem vennél észre. Ha megszáradt, jöhet az akkumulátor állapotának ellenőrzése és a telep feltöltése, amennyiben szükséges – mindkettőben segíthetnek az úgynevezett okostöltők, melyekkel az AGM és a Li-ion aksikat is töltheted.

motor-felkeszitese-a-szezonra-2024
Az elfeledett gumik: az abroncs mellett a szelepházak, valamint a benzin-, fék- és hűtőcsövek állapotát is ellenőrizd, mert az elöregedett gumialkatrészek később kellemetlen meglepetést okozhatnak. Amennyiben túlkoros a gyári szelep, érdemes ilyen derékszögűt beszerelni helyette, amivel könnyebbé válik a nyomásellenőrzés és a felpumpálás

Ezután jöhet a guminyomás beállítása és az abroncsok átvizsgálása, melyeken ezúttal is sérüléseket, mikrorepedéseket kell keresned, és ha már ott jársz, nézd meg alaposan a szelepet is, nehogy a filléres alkatrész elöregedett gumitömítése miatt eresszen le a gumi!

motor-felkeszitese-a-szezonra-2024
A fékfolyadék kétévente, míg a hűtőfolyadék 2-4 évente szorul cserére, vagyis ha úgy emlékszel, hogy tavaly nem cserélte(tte)d, muszáj lesz azzal kezdened a szezont... Arra is figyelj, hogy egyes modelleken (például Suzuki GSF650 Bandit) minden második fékfolyadékcserénél a fékcsövet is cserélned kell

Amennyiben megfogattad korábbi tanácsunkat, és üzemanyag-stabilizátorral a tankban tetted le a gépet, minden bizonnyal „pöccre” indul majd a technika, s ha már jár a motor, folytathatod az átnézését. Olaj- és hűtőfolyadékszint ellenőrzése, lámpák és más elektromos fogyasztók kipróbálása, láncfeszesség beállítása és a lánc ápolása – ezekre érdemes rászánni pár percet az első tavaszi gurulás előtt, még ha ilyenkor legszívesebben azonnal indulna is az ember.

A motorod készen áll – és Te?

„Az első tavaszi hétvégéken történik a legtöbb motorbaleset!” – halljuk rendre a balesetek beszámolóiban, holott szó sincs erről. Ez olyan sokat hangoztatott, de hamis mendemonda, mint a hangos kipufogó életet ment vagy hogy a motorbaleset helyszínén ki kell tenni az út közepére a sisakot, és azzal figyelmeztetni az arra járókat.

motor-felkeszitese-a-szezonra-2024
Ha egyenetlenül, szakaszosan nyúlt meg a lánc, sajnos azonnal cserés, különben kárt tehet a lánckerekekben és a lánckeréktengely csapágyában is

Valójában a nyári hónapokban történik több ütközés, míg tavasszal gyakoriak az egyjárműves, kisebb elcsúszások, vagyis az olyan balesetek, amikor a motoroson és/vagy járművén kívül senki és semmi nem sérül meg. Ezek az elcsúszások főként a több hónapos kihagyásra és a berozsdásodott reflexekre vezethetőek vissza. Ezért azt javasoljuk, hogy kezdd a szezont egy ingyenes vagy fizetős vezetéstechnikai tréningen, ahol pár óra alatt újra formába lendülsz, és ez kettős előnnyel kecsegtet.

motor-felkeszitese-a-szezonra-2024
Ne csak a motort, magadat is készítsd fel a szezonra!

Egyrészt magabiztosabb leszel, könnyebbé válik a motor irányítása, másrészt ezáltal jobban is élvezed majd az új, 2024-es szezon első gurulásait.