Megszokott látvány, hogy a 15-20 fokos meleg beköszöntével több hetes vagy akár hónapos várólisták alakulnak ki a motorszervizekben, így aki „későn ébred”, az előtt két út áll – kivárja a sorát vagy otthon elvégzi a legalapvetőbb, könnyen elvégezhető karbantartásokat.
A motor tavaszi felkészítése
A téli állás aligha tesz kárt az abroncsokban, felfüggesztésben és az erőforrásban, így javítás helyett inkább az alapos átnézés, valamint a folyadékszintek ellenőrzése vár a tulajdonosra.
Első lépésként alaposan mosd le a gépet, ami egyrészt jót tesz a lelkednek, másrészt így láthatóvá válhatnak az olyan apró hibák, hiányosságok, amit a motor mellett állva esetleg nem vennél észre. Ha megszáradt, jöhet az akkumulátor állapotának ellenőrzése és a telep feltöltése, amennyiben szükséges – mindkettőben segíthetnek az úgynevezett okostöltők, melyekkel az AGM és a Li-ion aksikat is töltheted.
Ezután jöhet a guminyomás beállítása és az abroncsok átvizsgálása, melyeken ezúttal is sérüléseket, mikrorepedéseket kell keresned, és ha már ott jársz, nézd meg alaposan a szelepet is, nehogy a filléres alkatrész elöregedett gumitömítése miatt eresszen le a gumi!
Amennyiben megfogattad korábbi tanácsunkat, és üzemanyag-stabilizátorral a tankban tetted le a gépet, minden bizonnyal „pöccre” indul majd a technika, s ha már jár a motor, folytathatod az átnézését. Olaj- és hűtőfolyadékszint ellenőrzése, lámpák és más elektromos fogyasztók kipróbálása, láncfeszesség beállítása és a lánc ápolása – ezekre érdemes rászánni pár percet az első tavaszi gurulás előtt, még ha ilyenkor legszívesebben azonnal indulna is az ember.
Vízálló, négyévszakos motorosruhával még hosszabb a szezon
A tavaszi felkészítés remek alkalom arra, hogy alaposabban átvizsgáld a felszerelésed is csizmától a sisakig, hiszen hiába a tökéletesen összeállított túraterv és a lelkiismeretesen felkészített motor, ha a megkopott, már nem vízálló nadrág, kabát miatt rémálom lesz esőben motorozni. Mi az általunk is használt Rev'it Vertical GTX-et ajánljuk, mely komfortos viselet most, a 4-5 fokos márciusi reggeleken, és nyáron, a kánikulában is tökéletesnek bizonyult.
Utóbbi főként annak köszönhető, hogy a holland mérnök, Ivan Vos által fejlesztett VCS|Aquadefence szellőzőrendszer kimondottan hatékony, a kezelése pedig kesztyűben is gyerekjáték, hála a mágneses Fidlock rögzítésnek.
A motorod készen áll – és Te?
„Az első tavaszi hétvégéken történik a legtöbb motorbaleset!” – halljuk rendre a balesetek beszámolóiban, holott szó sincs erről. Ez olyan sokat hangoztatott, de hamis mendemonda, mint a hangos kipufogó életet ment vagy hogy a motorbaleset helyszínén ki kell tenni az út közepére a sisakot, és azzal figyelmeztetni az arra járókat.
Valójában a nyári hónapokban történik több ütközés, míg tavasszal gyakoriak az egyjárműves, kisebb elcsúszások, vagyis az olyan balesetek, amikor a motoroson és/vagy járművén kívül senki és semmi nem sérül meg. Ezek az elcsúszások főként a több hónapos kihagyásra és a berozsdásodott reflexekre vezethetőek vissza. Ezért azt javasoljuk, hogy kezdd a szezont egy ingyenes vagy fizetős vezetéstechnikai tréningen, ahol pár óra alatt újra formába lendülsz, és ez kettős előnnyel kecsegtet.
Egyrészt magabiztosabb leszel, könnyebbé válik a motor irányítása, másrészt ezáltal jobban is élvezed majd az új, 2024-es szezon első gurulásait.