Ha egyébként is lecserélnéd, miért várnál vele tavaszig? - merül fel a kérdés sokakban az ősz közeledtével. Ahogy egyre hosszabbak az éjszakák, úgy nő az eladásra kínált gépek sora is a hirdetési oldalakon, ami egyben azt jelenti, hogy az eladóknak muszáj versenyeznie a készpénzzel érkező vevők kegyeiért. Ha a közeljövőben Te is megválnál a szeretett járgánytól, érdemes átnézned a tízpontos felsorolást, hogy valóban mindent megtettél-e a sikeres eladásért.
1. Eredeti? Nem, de működik!
Igénytelenül, kötegelővel, rosszabb esetben dróttal rögzített kábelek, a gyári kötőelemek helyett rozsdás, eltérő fejű csavarok és ronda kényszermegoldások a nehezen hozzáférhető helyeken? Nos, pont ezek árulkodnak arról, mennyire voltál gondos tulajdonosa a járműnek. Mielőtt meghirdeted, ideje összeszedni az eredeti csavarokat, rögzítőpántokat, melyek beszerzése nem olcsó mulatság, mégis ez a legjobb, egyben leggyorsabb módja, hogy koros motorod kiemelkedjen a tömegből.
2. Igen, mosogatógép is van rajta
Bizonyára értékeli majd a leendő vásárló, hogy a zselés nyeregtől az ülésfűtésen át a navigációig mindent megvettél, de a jármű árának gyakran harmadát-negyedét kitevő extrákat csak kevesen fizetik meg. Gondolj csak bele: ha a testalkata eltér a Tiedtől, akkor az alacsonyabb - vagy éppen magasabb - zselés nyereg csak egy felesleges és kényelmetlen felszerelés lesz a sok közül. Szóval ha gazdagon extrázott a vas, alaposan gondold át, mi az, ami hasznos lehet a vevőnek is, és inkább próbáld külön eladni az eszközöket - az így olcsóbbá vált gép gyakran csábítóbb, mint a kütyük végtelen sora.
3. Ilyenből nincs több!
Az átépített járművek eleve külön kategóriában indulnak, hiszen ezek jellemzően a tulajdonos ízlését tükrözik. Aligha elvárható, hogy a vevő pontosan ugyanarra vágyjon, mint Te, s meg is fizesse az átalakítás néha igencsak borsos költségeit. Ha erre gerjedsz, akkor igyekezz úgy módosítani a járgányt, hogy visszaalakítható legyen, különben lehet, hogy a különc kinézete miatt örökre a nyakadon marad.
4. Sokkal szebb szín, mint az eredeti
Egy átfestett idom mindig gyanús. Estek vele? Olyan karcos lett a sok használattól, hogy már mit sem ért a polírozás? Mit akarnak elrejteni az új színnel? Ha látsz rá esélyt, hogy egy-két éven belül eladod, inkább ne piszkáld a gyári fényezést, s ha szebbé varázsolnád, neoluxos flakon helyett a polírozógépet vedd elő - utóbbihoz itt találsz hasznos segítséget.
5. Éppen csak eldőltem vele
Más kérdés, ha szinte álló helyzetben dőltél el, és ezért vált égetővé a fényezés. Ilyenkor legjobb, ha képeket készítesz az esés utáni állapotról, a munkáról és a végeredményről is, így a leendő tulajdonos biztos lehet benne, hogy nincs mit rejtegetned - egyszerűen csak zavart, hogy karcos lett a gyönyörű vas.
6. Szép matrica... Nem veszed le?
Bármennyire is sokat jelent a Grossglockneren vagy a siroki buliban szerzett matricák tömege, ezek jószerivel csak Neked fontosak. Ha már 4-5 ilyen éktelenkedik a tankon meg az idomokon, újra az juthat a vevő eszébe - vajon mit szeretett volna eltakarni velük? Arról nem beszélve, hogy az évek óta „ott lakó”, napszítta ábrák igencsak ragaszkodnak az idomokhoz, kíméld hát meg az új gazdát az unalmas kapargatástól. Tipp: az igazán makacs matricákat meleg vízzel áztatva, illetve hajszárítóval kitartóan melegítve tudod a legkönnyebben eltávolítani.
7. Még két hónap műszakival
Ha már csak néhány hétig érvényes a műszaki, az arra utal, hogy valamiért nem is szeretnél megjelenni vele a vizsgaállomáson. Ne légy rest, 4360 forintot igazán megér, hogy büszkén beírd a hirdetés első sorába: friss műszakival. Ezzel máris lepipáltad az összes olyan vetélytársad, aki veled ellentétben lusta volt erre.
8. Nem tudom, hol a szerszámkészlet
Nem szívesen költ az ember a járművére, ha tudja, néhány nap múlva már nem az övé lesz, most mégis erre biztatlak. Írd össze, gyárilag mi tartozott hozzá (például szerszámkészlet, 2-3 eredeti kulcs, kézikönyv stb.), és időben kezdd el levadászni ezeket! Ma már nem olyan bonyolult rábukkanni egy-egy használt, olcsó, gyári felszerelésre, s ezek megléte ugyancsak komoly versenyelőny a hiányos gépekkel szemben. Tudom, az utolsó pillanatban nem esik jól újabb 5-6 ezer forintot kiadni, de egy félmilliós - vagy még drágább - motornál ez tényleg elhanyagolható összeg.
9. Nézd, ez tényleg ennyit futott!
No, eddig már tényleg kevesen jutnak el, pedig itt jönnek az igazi adukártyák, mikor a vevő fejével gondolkodva állítod össze a motorod „pedigréjét”. Előző tulajdonos(ok) elérhetősége(i), az utóbbi 4-5 évben rögzített futásteljesítmények lekérdezése a KEKKH-ból, az utóbbi idők fontosabb szervizszámlái - ezek mind-mind azt sugallják, a vevő nyugodtan lecsaphat a motorodra. Nem drága és főleg nem bonyolult dolgok, mégis többet segítenek az eladásban, mint egy sportkipufogó...
10. Szia! Megtetszett a hirdetésed...
Sötét garázs sarkában, az egykor felfújható, ma már lyukas medencék meg üres festékesvödrök között, telefonnal lefényképezni egy motort? Ez aligha csábít bárkit arra, hogy a bankba rohanjon egy nagyobb összegért. Mit tehetsz, hogy a Te hirdetésedre figyeljenek fel? Korábbi cikkünkben részletesen összefoglaltuk, mit tegyél és főleg mit ne, amikor eladásra kínálod a gépet.