Fényét veszített idom, bemattult lámpatest, felületi karcoktól hemzsegő alkatrészek a sérüléseknek kitett helyeken? Mindannyian láttunk már olyan járgányt, mely tulajdonképpen fiatal volt, és műszakilag fittnek tűnt, azonban a csúnya, matt felületek miatt mégis elhanyagolt verda benyomását keltette. Az összekaristolt, napfényben sem csillogó élek bizony szégyenfoltjai a gépeknek, arról nem beszélve, hogy egy fényszóró hatásfoka sokat csökken, ha a burája bemattult, fénytelen, ezért érdemes átnézni, mit is tehetsz ilyenkor. A motorosoknak a téli pihenő különösen jó alkalom erre, hiszen ekkor jut idő az aprólékos, hosszan elhúzódó munkákra, melyek szezon közben esetleg meghiúsítanának egy-egy hétvégi motorozást.
A házi praktikaHa beütöd a keresőbe, hogy fényszóró-polírozás, viszonylag hamar találsz olyan oldalakat, ahol a fogkrémet javasolják, mint gyors és olcsó megoldást. Persze ez nem azt jelenti, hogy egy tubus Amodentet szétmaszatolva máris egy új lámpatestet kapsz, de tény, hogy a fogpaszta is koptató, fényesítő hatású, és többen használták már ilyen célra. Olvasónk a neten fellelt videókat követte, és a menthetetlennek ítélt alkatrészt - sok-sok vízpermettel folyamatosan locsolva - előbb felcsiszolta 2000-es csiszolópapírral, ahogy a kisfilmeken is látta. Ekkor jött az első csalódás, ugyanis elmondása alapján ettől olyan csúf lett a bura, hogy maga is elgondolkodott, jó ötlet volt-e egyáltalán belevágni...
Utána viszont a fogkrém kétszeri, alapos bedolgozása és gépi letakarítása már némi javulással kecsegtetett, ezért mégiscsak folytatta a munkát. A teljes sikerhez üvegfelületekhez ajánlott polírfolyadékot is bevetett, amit több rétegben, géppel oszlatott el, majd legvégül keményviasszal kezelte a lámpát. Összességében lényegesen szebb lett az alkatrész, és nem mellesleg a fényerő, illetve a vetített kép pontossága is sokat javult.
Csak alaposan!
A fényforrásoknál maradva gyorsan szögezzük le, hogy az autókon elég nehéz, míg motorokon szinte lehetetlen a helyén alaposan felpolírozni a burkolatba süllyesztett lámpatestet. Nincs mit tenni, rá kell szánni az időt, és kiszerelni a művelet előtt. Miként a többi felületen, itt is az alapos és mindenre kiterjedő tisztítás az első és legfontosabb lépés. A szinte láthatatlan, zsíros szennyeződések ugyanis tökéletesen beágyazzák az apró porszemcséket, általában ezeket hanyagul letörölve maguk a tulajdonosok okozzák az egykor csillogó darabok fényvesztését. Szóval a zsírmentesítés az első, lehetőleg a felületet nem károsító, hígított mosogatószerrel vagy speciális műanyagtisztítóval. Az eldugott rések eléréséhez jól jöhet az egyszerű fültisztító, míg a többi részhez bármilyen puha rongy megteszi. Ha kiszolgált ruhadarabot használsz, előtte mindig győződj meg róla, hogy nem maradt gomb, csat vagy bármilyen apró műanyag, illetve fémdarab a textilen, ami megkarcolhatná az alkatrészt!
Tisztítást követően egy erre alkalmas géppel, valamint pamutkorongokkal, esetleg filcanyaggal láthatunk munkához. Érdemes tudni, hogy az érzékeny műanyagokon csak kisméretű, 80-120 millis átmérőjű, alacsony fordulaton pörgő korong használható, ugyanis a túl nagy méret azzal jár, hogy a széleken magas lesz a kerületi sebesség - és a hőmérséklet -, ami károsíthatja az alkatrészt. Ennek során tulajdonképpen lecsiszolod a szemmel alig látható mélyedéseket, karcolásokat, ezért a művelethez feltétlenül szükséged lesz egy koptató hatású folyadékra vagy pasztára - ezeket bármelyik nagyobb autós- vagy szakboltban beszerezheted.
A tökéletes végeredményhez valószínűleg egymás után többször végig kell menned a lámpatesten, tehát ha nincs elég időd vagy türelmed, akkor inkább ne vágj bele, mert ez tényleg ráérős, pepecselős meló. A végeredmény viszont mindenért kárpótol, a napsütésben ragyogó lámpák valódi ékei a motornak, és az sem mellékes, hogy hatékonyabban is működnek a beavatkozás után.
Mert ez műanyag...
A régi reklámszlogen pont ideillik, elvégre korántsem mindegy, milyen eszközzel és miként nyúlunk a motor fényezett elemeihez. Erre is igaz, hogy a kisflexre (városi legényeknek: sarokcsiszolóra) pattintott filckorong csak arra jó, hogy alaposan megégesse a finom festékréteget és magát az idomot, vagyis megfelelő szerszám nélkül semmi értelme belevágni. Ha nincs kéznél a plasztikhoz ideális, 1000-1800 percenkénti fordulatú gép, kézzel is nekieshetsz a korosabb gép idomainak. A fent már bemutatott, alapos tisztítást követően tagoltan, előbb csak néhány tenyérnyi részen vidd fel a pasztát, mely kiválasztásánál törekedj arra, hogy a jármű árnyalatához illő, ún. helyreállító, színfelújító terméket szerezz be.
Lehetőleg szobahőmérsékletű, zárt helyen végezd a munkát, mert a túlzott hideg és a tűző napsütés is csak hátráltat majd a tökéletes végeredmény elérésében! Kézenfekvőnek tűnhet, hogy a TV Shopban is látott felviszem-és-letörlöm stílusú folyadékokra voksolj, de tudnod kell, hogy ezek karcmentesítésre egyáltalán nem alkalmasak, hiszen továbbra is a felület kismértékű koptatása, csiszolása a cél, míg ezek csak vizes, csillogó hatást keltenek. Ha gondosan jársz el, és betartod az alapos tisztítás, többször egymás után, egyszerre kis felületen elvégzett polírozás és a végső fényesítés szentháromságát, máris sokat tettél motorodért. A gép ugyanis nem egyszerűen csillogóbb lesz, hanem jobban ellenáll majd az időjárás viszontagságainak, hosszú időre megőrizve látványos fényét.
Nem muszáj izzadni
A szakboltok polcain megtalálhatók az ún. gyorspolírozók is, ezek gyakorlatilag egy készletben kínálják a felület csiszolásához és későbbi védelméhez szükséges pasztákat, folyadékokat és korongokat. A gyakran 5-6 (!) centi vastag szivacskorongokat bármilyen, 1-2000 percenkénti fordulatszámra állítható gépre felszerelheted, ezzel a szettben kínált, jellemzően 2-300 grammos pasztát gyorsan és precízen eldolgozhatod a felületen, és így nagyobb műanyag vagy fémalkatrészekkel is viszonylag hamar végezhetsz. Zárásként a viszonylag durva felületű tárcsát még le kell cserélned a finomabb fényesítőkorongra, hogy azzal oszlasd el a tartós ragyogást és védelmet biztosító viaszt az idomokon.
Mindez természetesen nem olcsó, a megfelelő fordulatú gépet leszámítva csak a korongokért és az alapanyagokért 10-15 ezer forintot kell kicsengetned, igaz, ez még mindig töredéke egy újrafényezésnek vagy -lakkozásnak, és gyakran hasonlóan látványos eredményt hoz, nem beszélve arról, hogy gyári fényezésű marad a motorod.