– Megszületett a kormányhatározat a mogyoródi Forma-1-es pálya fejlesztésének második üteméről és lezajlott a közbeszerzési eljárás, amelynek nyertes ajánlattevője a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. konzorciuma lett – jelentette be Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Átépítik a Hungaroringet

– A Hungaroring hamarosan megújult külsővel várja a rajongókat – mondta el videóüzenetében Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. – Több mint harmincöt éve Magyarország sporteseménye a Formula-1-es Magyar Nagydíj. Az első futam óta eltelt években nemcsak a rajongók kedvence, de a világ autóversenyzőinek egyik élvonalbeli eseménye is lett. A miniszter hangsúlyozta, a Formula-1-es futamok a nyáron megkötött szerződésnek köszönhetően 2032-ig biztosan eljönnek Magyarországra, és „ezért most nekünk is tenni kell.” 

A pálya felújításának első üteme már folyamatban van, megújul a műveleti operatív központ, a versenyek agya. Most örömmel jelenthetem be, hogy a kormány döntött a régóta húzódó fejlesztés második ütemének megvalósulásáról is, amelynek keretében megújul a főépület, a paddock és a tízezer férőhelyes főlelátó is

–  jelentette ki.

Ennek kapcsán Gyulay Zsolt elmondta: jelenleg az eredeti, 1985-ös közműveket cserélik, mivel a sok csőtöréssel és a középfeszültségű hálózat teherbíró képességével rengeteg problémájuk volt. Kiemelte, a pálya teljes hosszát érintő felújítás, valamint a bejáratnál lévő épület átépítése még az idén befejeződik, utóbbiban látogatóközpont és kávézó is kialakításra kerül.

Jövő évig el kell készülnie a paddock régóta húzódó kiszélesítésének, emellett, ha minden a tervek szerint alakul, akkor elbontásra kerül a főlelátó, aminek a helyén a jövő évi futamon ideiglenes főlelátó lesz. A Forma-1 vezetőségével kötött megállapodás értelmében a versenyeken nem lehet félkész épület, építkezésre utaló tevékenység

– beszélt az ütemezés nehézségeiről Gyulay Zsolt.

Az elnök-vezérigazgató megjegyezte: a helyzetet kellemesen nehezíti, hogy gyakorlatilag az összes jegyet eladták a jövő évi futamra: a fedett, napelemekkel borított főlelátó és a mögötte lévő, tízezer négyzetméteresre tervezett rendezvénytér 2025-re biztosan elkészül. Hét éve ígérjük a sajtónak, a jogtulajdonosnak a megújulást, az építési engedély és a tervek mellé most már nagy örömünkre a közbeszerzésnek is van győztese, illetve megvan az építkezéshez szükséges kormányhatározat is

– fogalmazott Gyulay Zsolt. A főépület megújulásáról elmondta: a mínusz első szintig eltűnik a teljes épület, ami alá két alagutat építenek az átjáráshoz, a mostani gyalogos híd pedig megszűnik. A sajtóközpont a tervek szerint a megújuló főlelátóba költözik, 2025-re pedig a paddock úgy fog kinézni, mintha teljesen kész lenne, de ez csak 2026-ra, a pálya átadásának 40. évfordulójára lesz így.

Négy technikai és 36 versenyboxot alakítanak ki, a főépülethez tartozó versenyirányítási központtal, vendéglátási és VIP-területekkel, illetve a paddock-terület kibővítésével. A közbeszerzési eljárás ajánlata tartalékkeret nélkül 78 973 138 924 forint, amely ár-érték arányban a legalacsonyabb volt a pályázatok közül. Elbontanak körülbelül 57 ezer négyzetméternyi épületet, megmozgatnak 125 ezer köbméter földet, és beépítenek 34 300 méter vasbeton-szerkezetet. Várhatóan kilenc telepített toronydaru dolgozik majd az építkezésen, és az új főépület pedig 42 700 négyzetméteres lesz – sorolta az adatokat Gyulay Zsolt. A Magyar Nagydíjnak 2032-ig van szerződése a Forma-1-gyel, de amint azt Gyulay közölte, „ha jól viselkednek", a futam jövője 2037-ig biztosított.

Az esetleges gyorsaságimotoros világbajnoki futam rendezéséről azt mondta: a pálya a Forma-1-re lett tervezve, és ez most is „mindent felülír", de kaptak arra vonatkozó felkérést, hogy vizsgálják felül, át lehet-e úgy alakítani a terveket, hogy a mogyoródi aszfaltcsík alkalmas legyen MotoGP futam rendezésére is.

– Év végéig meg fogjuk vizsgálni ennek a lehetőségét is – jelezte Gyulay, aki szerint ugyanakkor van pár, nehezen áthidalható nehézség: például a depó támfalát át kellene tervezni, hogy nagyobb bukóteret tudjanak kialakítani, illetve „a 14-es kanyarnál egy fél hegyet el kellene bontani...” 

Lehet, hogy mégis MotoGP-t rendez Magyarország 2024-ben?

Az elmondottak alapján vajmi kevés az esély rá, hogy csak a GP és a Superbike miatt átépítik a Formula-1-es autóknak szinte tökéletes Hungaroringet, de ennek dacára igenis van sansz a '24-es Magyar Nagydíjra.

motogp-hungaroring-atepites
Gyorsaságimotoros-világbajnokság a Hungaroringen

Mi több, a MotoGP 2024-es versenynaptárában szerepel is Magyarország mint tartalékhelyszín. A Dorna akkor hozza a nemrég felavatott, balatoni pályára a versenyt, ha a kazah építők nem végeznek, pontosabban másodszorra sem végeznek a Sokol versenypálya építésével és átadásával. Amennyiben így történik, akkor a kilencvenes évek után ismét hazánk láthatja vendégül a gyorsaságimotoros-világbajnokság résztvevőit, mégpedig június 16-án, a Kazah Nagydíj tervezett időpontjában.