Valentino Rossi győzni jött Estorilba. Csak így tarthatta életben reményeit a nyolcadik világbajnoki címét illetően és ennek megfelelően már a pénteki első időmérőn az élre állt. Azonban délutánra fordult a kocka: Casey Stoner neve mellé jegyezték a legjobb kört míg a Yamahások közül Checa volt a leggyorsabb negyedik idejével. A nap egyik legnagyobb szenzációja volt, hogy Garry McCoy az éppencsak bemutatott 800-as Ilmorral gyorsabb volt, mint Cardoso az ezres D'Antin Ducatival. Rossi csak nyolcadikként zárta a pénteket és Hayden második ideje nem jósolt semmi jót a jövőt illetően. A szombati szabadedzésre Vale rákapcsolt és legfőbb riválisa mögött - immár a kvalifikációs gumikat is próbálgatva - a második leggyorsabb volt. A kvalifikáción aztán a Camel Yamaha leiskolázta a Hondákat szokás szerint Rossi - Edwards sorrendben. A sárga-kék Yamahások mindketten már az 1'38-as határ alatt karistoltak versenygumikkal, de a kvalifikációs gumikat feltéve Rossi 1'36.2-t vágott ki. Hayden jó három tizedes hátránnyal épp befért az első sorba, noha a legjobb körével inkább a biztosra ment: "A második kvalifikációs szettemen elég jól alakult a gyors köröm - az a Michelin egy picit puhább - és elég jónak éreztem a dolgot de a hatos kanyarba egy kicsit túl mélyen estem be és kiegyenesítettem. Az utolsó gyors körömön egy kicsit meleg volt a helyzet ugyanis tudtam nem engedhetek meg magamnak semmiféle lazaságot - egy jó körre volt szükségem, hogy az első sorba kerüljek. Jópár verseny óta mindenképpen most érzem a legjobbnak a motorom és ezen a hétvégén jobban élvezem a motorozást mint mostanság bármikor." - nyilatkozta később az amerikai. Az időmérőkön egyébként sem a verseny- sem a kvalifikációs gumikon nem remekeltek a Bridgestone-os versenyzők, Hopkins hatodik idejével épp megelőzte Nakano-t és Gibernaut. A kvalifikáción sor került egy apróbb incidensre is ugyanis a versenygumikon stabilan legjobb Stoner a lassú körében az ideális íven motorozgatott miközben a többiek - Pedrosával az élen - utolérték. Pedrosa gyors köre és esetleges pole pozíciója elszállt, Hopkins pedig még ütközött is Ellisonnal a hirtelen lassuló versenyzők miatt. Stonert ezért 1000 dollárra büntették amit természetesen igazságtalannak tartott: "Elismertem, hibáztam és odamentem Danihez bocsánatot kérni, ennek ellenére megbüntettek 1000 dollárra és ez nem fair. Tudom mit csináltam rosszul - csak nem hittem volna, hogy Dani és a többiek ilyen gyorsan utolérnek a levezető körömben. Soha nem büntettek még meg veszélyes motorozásért és most egyetlen hiba után igen." - panaszolta az ausztrál.
A másnapi versenyt illetően szinte biztosnak tűnt, hogy Hayden nem fogja itt megnyerni a bajnokságot, mivel ahhoz neki kellene nyernie és Rossinak az ötödik helynél hátrébb kellene végeznie. Az első rajtkocka ismeretében ez elég abszurdumnak tűnt, Rossi ugyanis mióta a Yamahához került 13 pole pozícióból 11 alkalommal nyerni tudott, ráadásul Estorilban sosem végzett még dobogós helynél hátrébb. A rajtot kivételesen kitűnően kapta el a sokszoros bajnok és elsőként fordult, Edwards pedig a csapatutasításnak megfelelően tartotta maga mögött a többieket. Már az első körben Stoner megteremtette az alaphangulatot és bukott levíve magával a szerencsétlen Gibernaut. Pedrosa nem sokra rá megelőzte az amerikai Yamahást, akit Hayden kezdett szorongatni. Edwards a harmadik körben visszazárkózott az elhúzó Vale mögé, Hayden pedig egy agresszív manőverrel megelőzte Pedrosát.
Akkor is jobb vagyok
Az apró spanyol ezt valószínűleg elég rossz néven vette és vissza akart vágni egy hasonló előzéssel, azonban keményen benézte a féktávot, elvesztette a motor elejét és a Repsol Honda legnagyobb megrökönyödésére kibombázta Haydent is. Mindenesetre érdekes volt látni az elég nyugis versenyzőnek ismert Haydent ennyire kikelni magából miközben Pedrosa mutogatott neki, Alberto Puig - Pedrosa mentora - pedig lassan a kezeibe temette az arcát. Kanazawa úr, a HRC elnöke bizonyára ekkor nyúlt a telefonért. Pedrosa később ugyan személyesen is bocsánatot kért de a Honda bajnoki álmainak megsemmisítését nem lesz egyszerű feledtetnie. "Mit is mondhatnék? Hibáztam, nagyon sajnálom. Ez az első alkalom a pályafutásom során, hogy kiütök egy versenyzőt - sosem történt még velem ilyen az elmúlt hat év edzésein, versenyein, ráadásul pont a legrosszabb pillanatban. Természetesen elég rosszul érzem magam a dolog miatt, ahogy Nicky is és csak bocsánatot szeretnék kérni mivel hibáztam. Elnézést kértem Nickytől is és megértem, hogy most nagyon dühös - bárcsak visszafordíthatnám a dolgokat. Abban a pillanatban nem akartam megelőzni. Fékeztem, a hátsó kerék elemelkedett majd újra az aszfalthoz ért és mivel túl gyorsan érkeztem, nem tudtam megállítani a motort ugyanis nem volt hova menjek. Eltört a kisujjam is de lesz egy kis időnk Valenciáig amíg rendbejöhet." - mondta az újdonsült spanyol kamikáze. Az incidens a lehető legjobban jött Rossinak aki az élen nyugisan menetelt idei hatodik győzelme felé, míg Edwards a kitűnő csapatszellemnek megfelelően továbbra is a hátvéd szerepét játszotta a mögötte jövőkkel szemben. Az előtte keletkezett űrt kihasználva a tizenegyedik rajthelyről induló Toni Elias Kenny Roberts-et maga után húzva hihetetlen sebességre kapcsolt és a tizenötödik körben már megelőzte Edwards-ot. Elias továbbra sem lassított és megkezdte felzárkózását a tavalyi bajnokra. A huszonkettedik körben utol is érte Rossit majd a célegyenes végén több motorhossznyi távolságból valami elképesztő féktávot véve keresztben becsúszott Vale elé.
Hondák gyűrűjében
Az élen zajló párharcot kihasználva Roberts és Edwards is feljött rájuk és az utolsó körökre újra négyesfogattá alakult a győzelemért harcolók csapata. Elias azonban alighogy átvette a vezetést, lábbal intett Rossinak, hogy előzze őt meg. Kérését a Doktor secperc alatt teljesítette, ám Elias pillanatnyi pihenőjét kihasználva Roberts is megelőzte a spanyolt. Az amerikai ráadásul vérszemet kapott és két körrel később átvette Rossitól a vezetést, így vágtak neki az utolsó körnek. A célegyenes utáni balosban ismét megfigyelhettük Elias eszméletlen becsúszószerelését amint mindkét előtte lévő versenyzőt egyszerre kifékezte és csodák csodájára mégis bevette a kanyart. Rossi még egy pillanatra átvette a vezetést a szűk sikánban de Elias külső íven is ragadt rá majd az utolsó kanyarban bement mellé és a végső kigyorsításnál ha hajszállal is, de életében először győzött a királykategóriában. "Fantasztikus, nem tudom elhinni. Annyira boldog vagyok. Nagyon nehéz verseny volt, tényleg kemény. Jól rajtoltam és az első pár körben elég jól éreztem magam a motoron. Colin mögött mentem és rájöttem feltart engem így elkezdtem tolni keményen, hogy megelőzzem. Addig mentem, amíg be nem értem Valentino-t és őt megelőzve életemben először vezettem egy MotoGP futamot. A következő körben egymás után háromszor is hibáztam és úgy döntöttem nem kockáztatok, hogy újra megelőzzem a verseny azon szakaszában. A verseny első kanyarjától nagyon jól ment minden, képes voltam átugrani embereken és nem akartam kihagyni a lehetőséget az utolsó körben való előzésre. Soha nem adtam fel, ilyen a versenyzési stílusom. Szeretném megköszönni a csapatnak a kitűnő munkát és a rajongóimnak, hogy kijöttek megnézni a versenyt." - mondta boldogan Elias. A Doktor két ezreddel maradt alul de így is jobban alakultak a dolgai, mint remélte ugyanis nyolc ponttal átvette a vezetést a pontversenyben. Roberts - aki egyébként egy körrel elnézte a leintést - maga mögött tudta tartani Edwards-ot és újra dobogóra került a KR Hondával. Hopkins hozta a rajthelyét legjobb Bridgestone-osként és hatodikként fejezte be a versenyt némi előnnyel Checa és Melandri előtt. Checát illetően is ugyanaz a kérdés, mint Elias-szal kapcsolatban: Ilyen kiugró év végi teljesítményt követően kapnak-e jó ajánlatot 2007-re? A legutóbbi pletyka szerint Checa Stoner helyére menne, így jövőre Hondával versenyezne, míg Stoner állítólag a verseny után írta alá szerződését a Marlboro Ducati csapattal. Tehát annak a Gibernaunak a helyére szerződtetnék, akit épp kiütött. Ha pedig Gibernau menni fog, akkor nagy valószínűséggel a Kawasakihoz Nakano helyére. Eliasról egyelőre nincs hír. Ami az Ilmort illeti, Garry McCoy kitűnően versenyzett és ugyan ki kellett jönnie a boxba egy elektromos hiba korrigálására de visszatérve végül a tizenötödik helyen intették le. Ezzel pedig megszerezte a 800-as motorok - és persze az Ilmor - első pontját. A záróforduló Valenciában lesz két hét múlva, ahol tavaly Melandri nyert Hayden és Rossi előtt. Haydennek akkor van esélye, ha győz és Rossi maximum harmadik lesz. Ehhez viszont legalább olyan jó csapattaktikára lesz szükség, mint amit a Camel Yamaha produkál. Hayden ezt közölte is Pedrosával: "Szükségem van Dani segítségére, mert bármi történhet még Valenciában, szóval remélem a keze jól van. Mondtam neki egy módja van annak, hogy rendbe hozza a dolgokat, ha Valenciában 1-2 felállásban futunk be akkor sikerülhet megnyerni a bajnokságot." Ehhez azért minimum Rossinak is lesz egy-két szava.
Pole pozícióból
A 250-seknél Lorenzo 27 pontos előnnyel érkezett Portugáliába de hamar kiderült ez a pálya valahogy nem annyira fekszik neki. A pénteki edzéseket ugyan a harmadik helyen zárta de a szombati kvalifikáción csak negyedik lett igaz a tavalyi második Dovizioso is mindössze a hetedik időt futotta. Dovizioso egyébként immár hivatalosan is marad a Humangest Hondánál a 2007-es évre, a szerződés aláírását pénteken jelentették be. Az időmérőket egyébként óriási meglepetésre a Team Toth versenyzője, Roberto Locatelli nyerte így megszerezte élete - és a csapat - első pole pozícióját. "Elmondhatatlanul boldog vagyok, ez az első rajtelsőségem a 250-esek között, amit egy kicsit a szerencsének is köszönhetek, mert az utolsó pillanatban még átfutottam a célvonalon mielőtt leintették az edzést, és így még sikerült egy fantasztikus kört futnom. A szerencsének is volt része volt ebben, de sokkal nagyobb a csapatomnak, akik egy ilyen fantasztikus gépet hoztak össze számomra, és külön Tóth Imrének, aki biztosította számunkra, hogy ilyen körülmények között versenyezhetünk. Köszönöm!" - nyilatkozta Loca. Az első sorba került a KTM-es Hiroshi Aoyama, Simoncelli és ugye Lorenzo. A versenyen azonban nem sikerült valóra váltani Locatelli és a Team Toth álmait. Ugyan a rajt után az élre állt és több mint tizenhat körön keresztül vezetett végül csak a negyedik helyen futott be. "Valamivel jobb eredményre számítottam, mindenféleképp a dobogón szerettem volna végezni. A motorom jól működött, bár a futam egyharmadától egyre jobban pattogott a hátsó futóművem. Ennek ellenére elégedett vagyok, mert így az ötödik hely az összetettben megvan, ehhez már csak végig kell mennem Spanyolországban. A csapatom ezen a hétvégén is fantasztikusan dolgozott, több gyári Aprilia versenyzőt is sikerült megelőznünk, nélkülük nem sikerülne folyamatosan az élmezőnyben motoroznom." Dovizioso nyolc körrel a vége előtt vette át a vezetést és Aoyama valamint De Angelis minden igyekezete ellenére megnyerte a versenyt. "Annyira örülök, hogy győztem, noha akadtak problémáim a pleximmel és emiatt nem láttam annyira jól. Főleg féktávon nehezítette meg ez a dolgomat. Végül azonban sikerült elég gyorsan mennem ahhoz, hogy elérjem a kitűzött célt és így maradt némi reményünk Valenciára." - mondta Dovi az újságíróknak. Lorenzo az ötödik helyen ért be, így kettejük között 13 pont a különbség, ami azért még mindig nem kevés de behozható a zárófordulóban. A dobogós helyekért dúló csatában Aoyama végül megverte De Angelist. A KTM-es hátránya így 10 pontra csökkent De Angelis-szel szemben a bajnokságban, ebből pedig akár egy végső harmadik hely is lehet.
Jövőre remélhetőleg könnyebb lesz előzni
A legkisebbeknél papírforma szerint alakult a hétvége, Bautista gyakorlatilag legyőzhetetlen volt. Már az első időmérőket is simán vitte, ahogy később - bár a szombati szabadedzésen Kallio volt a leggyorsabb - a pole pozíciót is. Egyedüliként ment az 1'46-os határ alá és végül 1'45.322-nél állt meg az óra. Az első sorba kapta maga mellé Faubelt, Peseket és...nem Kallio-t hanem Julian Simont. Kallio csak a tizenegyedik helyre kvalifikálta magát. Talma az első időmérőn még a negyedik volt, de végül visszaesett a nyolcadik rajtkockáig, Tóth Imi pedig a tizenhetedik időt futotta noha az első szabadedzésen volt nyolcadik is. A futamon aztán az idei megszokott Bautista magánszámot láthattuk ráadásul már a jövő évi vadi új Aprilia RSA modellel. Ami nem rossz ómen Talmát tekintve ugyanis Gábor aláírt Bautista helyére az Aspar Aprilához. Bautista most 15 másodperccel alázta be a mezőnyt és megszerezte idei nyolcadik győzelmét, ezzel ő lett az egy szezon alatt legtöbb pontot és dobogós helyet szerző versenyző. Mögötte kicsit összetorlódtak a dolgok, ugyanis rajtfotónak kellett dönteni Faubel és Kallio dobogós helyezéseiről. Faubel bizonyult gyorsabbnak 14 ezreddel. Pesek Simon előtt a negyedik lett, Talma pedig Koyama és Lai mögött futott be a nyolcadik helyen. "Ma versenyképes volt a motor és jobb eredmény kellett volna szülessen. Próbáltam megelőzni Lai-t a végén, de hibáztam a sikánban. Ennek ellenére némi vigaszt nyújt, hogy még mindig én vagyok a legjobb Honda-pilóta a pontversenyben." - nyilatkozta Talma. Tóth Imi az első körben visszaesett de fokozatosan visszaelőzgetve az embereket végül a tizennyolcadik helyen - idei legjobbján - fejezte be a versenyt. "Csalódott vagyok az eredményemmel, annak ellenére, hogy idén most végeztem a legjobb helyen. Az edzések után úgy éreztem sikerülni fog pontot szerezni, de sajnos a rajt után nem sikerült azonnal felvennem a többiek tempóját, és később hiába gyorsultam fel nagyon nehéz volt előznöm. Szerencsére a befutó kör utolsó fordulójában még sikerült elmennem De Rosának, így egy kicsit előrébb kerültem. Ez után teljes erőmmel Valenciára koncentrálok, ott mindenféleképp pontot akarok szerezni." - mondta később. A pontversenyt magasan Bautista vezeti 325 ponttal, Kallio 242-vel mögötte, a harmadik helyért Faubelnek kell 13 pontnyi hátrányt leküzdenie a most bukott Pasinivel szemben. - torro
Kapcsolódó anyagok:
Megvan Talma jövő évi szerződése