A télen is rendszeresen motorozók elmondása szerint a hagyományos dzsekik és nadrágok valahol fagypont körül kezdik feladni a küzdelmet, s nagyjából -10 fok körül jön el az a pont, ahol már a rétegek száma és a holmik minősége sem sokat számít - nagy tempónál a hideg így is, úgy is diadalmaskodik. Ilyen zord időben jöhet Gore-Tex, technikai aláöltöző meg fűthető markolat, de ezek csak szépségtapaszok, s többre van szükség, ha nem szeretnél jégtömbbé fagyva leszállni a nap végén. A komfortos őszi-téli túrázás - egyik - záloga, hogy ne dideregj a hidegtől, erre pedig keresve sem találnánk jobb megoldást, mint a fűthető kezeslábast, amit nemrégiben mi is kipróbáltunk.
Akkor van nyár, amikor csak akarom...
Egy napos, de annál hidegebb téli reggelen útra keltünk, hogy kiderítsük: vajon tényleg képes melegen tartani a vezetőt a - leírni is fura - folyadékfűtésű ruha? A Karsai Holding székesfehérvári telepére behajtva már messziről feltűnt a nagytestű robogó, mely ugrásra készen várta, hogy nyakunkba vegyük a várost. Persze ehhez előbb muszáj volt belebújnom a csövekkel sűrűn behálózott kezeslábasba, s mit tagadjam, arra számítottam, hogy ez némi bajlódással jár majd. Egyrészes aláöltözet tele csövekkel, csatlakozókkal? Egyből felsejlett előttem, ahogy Mr. Bean stílusban küzdök a textillel, folyton elakadva a sűrűn kanyargó csőrendszerben... Utólag már elmondhatom, kár volt aggódnom, mert legnagyobb meglepetésemre elsőre lazán, szinte oda sem figyelve ugrott fel az overall, tényleg olyan egyszerű, mintha egy melegítőt húzna fel az ember.
Hiába a több méternyi kanyargó cső és a folyadék plusz súlya, az egész alig egy percet vesz igénybe, semmivel nem bonyolultabb, mint egy sima aláöltözőt felkapni. A vékony szett lazán elfér a cordura alatt, még az állítható derekú túrakabát pántjain sem lazítottam, csupán a fűthető kesztyű okozhat fejtörést. A szett ujjaihoz rögzített, vékony csöveket magában foglaló, úgynevezett egyfalas pamutkelméből készített kézvédő pár milliméter vastag, ezért a téli kesztyű vásárlásakor érdemes ezt is figyelembe venni, hogy a fűthető kiegészítő elférjen alatta.
A kényelemre tehát nem lehet panasz, de ez a minőségi motorosholmik többségére igaz, most inkább az a kérdés, miben tud többet a Moto Hotwear, mint szerényebb teljesítményű, 12 V-os vetélytársai? A válaszra alig egy-két percet kellett várnom, ugyanis a koromfekete robogóra felülve, majd a gyorscsatlakozós csöveket összedugva máris útra keltem, hogy a szeles, kissé kihalt 62-es úton küzdjek az elemekkel. Jóformán még magam mögött sem hagytam a gyártelepet, a hűtőfolyadék hőmérséklete máris elérte a negyven fokot, ekkor a nyereg alatt dolgozó hőcserélő automatikusan bekapcsolta a ruha fűtőkörét. A lámpánál várakozva máris érezhető volt, ahogy kellemesen átmelegszik a kezeslábas, majd egy kilométerrel később már vadul tekergettem és kapcsolgattam a kormányra felszerelt vezérlőegységet - ötven-hatvannal cirkálva konkrétan melegem volt.
Országúton vajon kifogy a szuszból?
A városból kiérve gázt adtam, fürge egyhengeres pár másodperccel később már 100-110-zel suhant, jöhetett hát az igazi erőpróba. A teszt előtt kifaggattam pár kollégát, akik korábban elektromos, fűthető kesztyűkkel és mellényekkel próbálták átvészelni az őszi-téli napokat, s ők egyöntetűen arra panaszkodtak, hogy fagypont körül 70-80-as tempónál fogy el a kraft - ennél gyorsabban haladva hiába küzd a sok-sok fűtőszál és a gép generátora, a metsző szél ellen egyszerűen kevés a teljesítményük.
Ezzel szemben a Moto Hotwear csak 50-60%-os terhelésen üzemelt: mindössze 55 fokos hőmérsékletű folyadékkal, a keringetés intenzitását alaposan visszavéve is kellemes melegben róttam a kilométereket, s csak a sisak enyhén párásodó plexije emlékeztetett rá, hogy a hőmérséklet - a ragyogó napsütés dacára is - alig emelkedett fagypont fölé. Jóllehet, a Piaggio időjárás-védelme parádés, de a nyeregből kiállva sem sokat változott a helyzet - elég volt negyed fordulatot tekerni a potméteren, a szivattyú nagyobb sebességre kapcsolt, és egy-két perccel később arra eszméltem, hogy hiába tép a szél, ismét melegem van... Ennyit tesz hát, hogy nem egy elektromos mellény száz watt körüli teljesítménye próbál - hasztalan - küzdeni az elemekkel, hanem két-háromezer wattnyi hőenergia járja át a csöveket. Hogy az egyik Moto Hotwear-vevőt idézzem, aki tavaly ősz óta használja a holmit, és havonta vagy háromezer kilométert (!) tölt nyeregben: „Sajnos még nem tudtam rendesen kipróbálni a cuccot, mert eddig csak mínusz 5-6 fok volt, abban meg félgőzzel, 50 fok körül járattam az autópályán - ennél többre soha nem volt szükség...”
Mire van szükséged a téli motorozáshoz?
Gyakori „ellenérv” a fűthető ruhával szemben, hogy télen egyszerűen nem biztonságos a motorozás, s kár kockáztatni az egészségünket, valamint a technikát a fagyos aszfalton. - Az úttest szinte mindig párás, nedves, a síkosságmentesítő és a latyak közös erővel eszi a drága láncszettet, no meg az abroncsokat sem arra találták ki, hogy fagypont körüli hidegben kiválóan tapadjanak - teszik hozzá a szkeptikusok. Szerencsére a motorgyárak és a kiegészítők fejlesztői is hallottak már ilyen panaszokat, s tulajdonképpen mindegyikre találtak megoldást. A folyton ázó lánc állandó kenésére tökéletesen megteszi egy automatikus láncolajozó, ami ráadásul beruházásnak sem utolsó, mivel jelentősen meghosszabbítja a drága alkatrész élettartamát.A nedves, hideg aszfaltra megoldást jelenthetnek a robogók kimondottan téli használatra fejlesztett abroncsai, de a nagymotorosoknak sem muszáj lemondani a príma tapadásról. A Heidenau ugyanis piacra dobott egy M+S jelzésű, szilikaalapú köpenyt, mely akár 120-as első és 160-as hátsó méretben is elérhető, azaz a korosabb 600-as, 750-es vasak felnijeire is tökéletesen passzol. A tervezők elmondása szerint a K73 - SiO2 szilícium-dioxid alapanyaga révén - hideg aszfalton jobban tapad, mint „nyári üzemre” tervezett vetélytársai, azaz megoldást jelenthet a négyévszakos motorozásra. A kenés és a tapadás tehát kipipálva, s ezek nem afféle „Nincs ló, jó a szamár is” megoldások: így már a téli napok 99%-ában már bátran útra kelhetsz. A fűthető aláöltöző és a téligumi mínusz 10-15 fokban és kisebb hóesésben is segít, hogy talpon, s ne átfagyva érkezz meg.
Mindenre gondoltak? Majdnem...
A legutóbbi, részletes bemutatóban leírtuk, pontosan hogy működik a ruha, és miből nyeri ezt a temérdek energiát, miként azt is, hogy mennyi időn át fejlesztették a Moto Hotweart, mielőtt piacra dobták volna. Mint mesélték, minden egyes porcikáján tisztán látszik, hogy a leendő tulajdonosok igényeit szem előtt tartva csiszolgatták, finomították a szettet, mire elérte jelenlegi formáját. Nos, a gyakorlatban is beigazolódott, hogy lelkiismeretes munkát végeztek a mérnökök. Erre utal, hogy nyereg alatt megbújó műszaki egység a lehető legkisebb lett, azaz nagymotorokon is könnyen elhelyezhető, az elsőre bonyolultnak tűnő rendszer időszakos karbantartása pedig mindössze annyiból áll, hogy az ember pár hetente egy-két deci biofagyállót tölt a csövekbe - az egész nem több fél percnél.
Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a legkörültekintőbb fejlesztés ellenére is maradt egy-két finomításra szoruló részlet. Ilyen például a kilépő csövek rögzítése, melyet apró, textillel bevont tépőzárra bíztak a mérnökök. Tudva, hogy ezt motoroskesztyűben fogják húzni-vonni, érdemes lenne - az enduróskabátok tépőzáras zsebéhez hasonlóan - megerősíteni, hogy több év múlva ne egy férces, biztos rögzítésre alkalmatlan rongydarab fityegjen az overall derekán.
Szerencsére éppen jelen volt a K+F osztály egyik szakembere, aki feljegyezte az észrevételt, s ezen várhatóan még idén változatnak. A kormányra rögzített vezérlőpanel és kijelző sem úgy fest, mint ami nagydíjat kap a 2019-es CES-en, tekintve, hogy a jókora tömb idegenül hat egy modern vas karcsú, formatervezett műszeregysége mellett. Tegyük hozzá, hogy rendkívül könnyű menet közben kezelni, informatív, kézre áll, szóval funkció tekintetében nem lehet rá panasz, de ettől még kicsit sem szép megoldás.
Ezen túlmenően azonban nem érheti szó a Moto Hotweart, elvégre fölényesen birkózik meg a mínusz 5-10 fokos hideggel, kényelmes viselet, s még arra is gondoltak, hogy a vezetőnek útközben ne kelljen derékig kibújnia, ha túl sok meleg teát szürcsölt indulás előtt. A cipzár ugyanis alul-felül nyitható, szóval a pisiszünet pont olyan rövid ideig tart, mint egyszerű, kétrészes ruhában, aláöltöző nélkül.
A teszt és a vásárlók tapasztalatai alapján bátran leszögezhető, hogy tényleg ez a fűthető motorosholmik Rolls-Royce-a: ultrakényelmes, teljesítménye több mint elegendő, és ha találunk is rajta egy-egy apró hibát, összességében csak dicsérni lehet. Ráadásul még csak drágának sem nevezhető, hiszen egy jó minőségű, 12 V-ról működő kabát-nadrág-kesztyű trió - márkától függően - 2-300 ezer forintot kóstál, s teljesítmény terén sem veheti fel a versenyt a Moto Hotwearrel.
Műszaki adatok - Moto Hotwear:
Alkalmazási terület: 12 V-os elektromos rendszerű, folyadékhűtésű motorkerékpárok
Alapanyag: poliészter szálakból készült fleece szövet (polár)
Elérhető méretek: S-XXL
Maximális üzemidő: nincs korlátozva
Teljesítmény: 3000 W
Vételár: 59 000 Ft-tól 199 000 ft-ig