A felületes szemlélőnek úgy tűnhet, a fűthető motorosruhák tudása, teljesítménye között nincs jelentős különbség, de a szövet alá pillantva rögtön kiderül, hogy ez távolról sem igaz. Hiába hasonlítanak egymásra az egyes típusok, valójában a kezeslábasok robogói és superbike-jai versenyeznek egymás ellen, már ami a teljesítményüket illeti. A különbség abból fakad, hogy a jelenleg elérhető modellek többsége - saját - akkumulátorról működik, s pontosan ugyanazok a hátrányok jellemzik, mint a napjaink akksiról táplált elektromos járműveit. Intenzív használat mellett gyorsan lemerülnek, telepeik rendszeres időközönként cserére szorulnak, ráadásul 70-90 wattos teljesítményük gyakran kevés ahhoz, hogy az egész felsőtestet és a karokat tökéletesen átmelegítsék a metsző szélben. Arról nem beszélve, hogy az elektromos kabátokban, mellényekben a kéz és az ujjak szabadon maradnak, sokat rontva a hőérzeten.
Sokkal hatékonyabb hát - és környezetkímélőbb - a teljes testet, az ujjak hegyétől a tarkóig védő öltözet, főként, ha olyan energiát hasznosít, ami egyébként is veszendőbe menne. A Moto Hotwear esetében ez a blokk által termelt hő, mely a kisebb, 125-ös és 250-es modelleken is súlyos kilowattokban mérhető. Tíz liter benzinből jellemzően hatot-hetet használunk arra, hogy tovább hevítsük környezetünket, míg a valódi cél, a jármű mozgatása a fennmaradó 30-40%-ból valósul meg, tehát bőven rendelkezésre áll a szinte korlátlan és ingyen elérhető energia.
Ez a valódi újrahasznosítás!Felmerülhet a kérdés, hogy a jármű hűtőrendszerére csatlakoztatott ruha hogyan képes felfűteni tetőtől-talpig a vezetőt? A kétely alapja, hogy a kisebb gépek hűtője alig pár tenyérnyi, hozzávetőleg 0,1 négyzetmétert tesz ki, míg egy megtermett vezető testfelülete - bármilyen hihetetlen - 2,2-2,8 (!) négyzetméter, tehát hiába 80-90 fokos a hűtőfolyadék, ha a két felület között húsz-harmincszoros az eltérés. Nos, ezúttal kivételesen kapóra jön, hogy napjaink erőforrásai - a hatékonyságot illetően - nem brillíroznak, ahogy Vonnegut is találóan írta: a közlekedés nem más, mint felelőtlen „termodinamikai dáridó”, mégis úgy űzünk, mintha nem lenne holnap... Egy szerény, tízlovas - azaz 7,5 kilowattos - robogó hozzávetőleg 10-15 kW-ot pocsékol el hőenergia formájában, tehát nemhogy egy embert, de egy egész szobát is játszi könnyedséggel befűtene, vagyis a legkisebb rendszámos modelleken is megoldható a vezető és utasának felmelegítése.
Az elképesztő számok láttán egyből adta magát az ötlet, hogy munkára fogják az elpocsékolt energiát, ezért a Karsai Pécs Kft. szakemberei néhány évvel ezelőtt nekiláttak, hogy kifejlesszék a szivattyúkból, hőcserélőkből és 2-4 bar nyomású csőrendszerekből álló, fűthető motorosruhát.
Nem várt kihívások a fejlesztés során
Hosszú út vezetett az első tervektől a 2017 telén leleplezett, megvásárolható öltözetig, munkaórák ezrein át módosították, tesztelték, mire az minden részletében tökéletessé vált. Hogy milyen váratlan buktatókkal szembesültek a folyamat során, arról maga a cégvezető, Karsai Béla mesélt.
- Nem titok, hogy Pusztai Gábor találmányáról van szó, mellyel kapcsolatban sok-sok kimerítő tárgyalást folytattunk, míg végül sikerült megállapodnunk, s a szabadalomhasznosítási szerződés megkötése után kezdetét vehette a közös projekt. Noha a szerkezet működött, a munka dandárja mégis ránk várt, hiszen a hőcserélőt magában foglaló műszaki egység olyan nagy és nehéz volt, hogy komoly gondot okozott az elhelyezése, illetve a szállítása. Elsőként tehát ennek méretét kellett drasztikusan csökkentenünk, hogy a robogók ülése alatt vagy a legkisebb dobozban, tanktáskában is elférjen, de ettől még megbízhatóan és hatékonyan működjön.
Végül K+F igazgatónk, Kapusi Károly munkája révén szinte vadonatúj egység született, a szivattyúk és a további alkatrészek áttervezésével felére (!) csökkentettük a méretét, ráadásul a hatékonyabb működésnek köszönhetően a teljesítmény is nőtt, immáron hozzávetőleg három kilowatt áll rendelkezésre. Napjainkban nem lepődünk meg azon, ha az európai járművekben távol-keleti elektronikákat, vezérlőegységeket találunk, ám esetünkben ez éppen fordítva történt. Kezdetben tajvani cég állította elő a kormányra rögzített kijelzőt, melyen keresztül a vezető beállíthatta a hőfokot és a keringetés intenzitását, ám ma már hazai vállalkozás készíti a tenyérnyi egységet, sőt a ruha összeállítását is magyar varrodában végzik. Összességében tehát szinte mindent itthon állítunk elő, a műszaki egységben közel hatvan, saját tervezésű és gyártású műanyag, illetve fémalkatrész található.
A Svédországból érkező hőcserélőn kívül gyakorlatilag az első csavartól az utolsóig hazai termékről van szó, s ez már csak azért is lényeges, mert ezáltal a Moto Hotwear minden porcikáját ismerjük, sőt a 48 órás nyúzópróbát is a saját tesztüzemünkben végezzük, hogy garantálhassuk az elérhető legjobb minőséget - foglalta össze a fejlesztés menetét Karsai Béla cégtulajdonos.
Csak egy pohárnyi folyadék...
Mint az a mérnökök beszámolójából kiderült, nem a 80-90 fokos hűtőfolyadékot vezetik a ruhába, hiszen ez - a rendkívül magas hőmérsékleten túl - a fagyálló káros hatásai miatt sem lenne jó ötlet. Ehelyett önálló hűtőkörben, külön-külön kering a hűtőradiátorból érkező forró folyadék és a csövekben cirkuláló úgynevezett biofagyálló. Utóbbi kiválasztásánál a legszélsőségesebb esetekre is gondoltak a fejlesztők, ennek köszönhetően a két-három decit kitevő folyadék bőrrel, sőt nyílt sebbel érintkezve sem jelent egészségügyi kockázatot.
Munka közben sem fagysz meg...A szabadban, illetve nyitott járműveken - például targoncákon - dolgozóknak fejlesztették ki a Work Hotwear nevű terméket, ami bármilyen folyadékhűtésű erőforráshoz csatlakoztatható.Ahogy azt a bemutatón kiemelték, a ruha azoknak is tökéletes, akik gyakran kiszállnak a gépből, mivel az overall az energiát biztosító jármű nélkül is óvja viselőjét - a hőcserélőről leválasztva további fél órán át melegít. Persze az sem mellékes, hogy a szerkezet minimális energiaigényű, azaz nem terheli a jármű elektromos rendszerét.
A Moto Hotwear egyik legfőbb erénye, hogy használata rém egyszerű: a tervezők elmondása szerint - típustól függően - 2-3 óra alatt elvégzik a beépítést, s a szerkezet máris bevethető. Induláskor csupán annyi teendője van a vezetőnek, hogy összedugja a - gyorszárral ellátott - csöveket, majd a vezérlőegységen megnyomja a szivattyúkat munkára fogó gombokat. Miként az a sajtóközleményből kiderült, ahogy az erőforrás eléri a 35 fokos hőmérsékletet, a rendszer automatikusan elkezdi keringetni a folyadékot, s elindulás után 1-2 perccel már érezhető a szerkó áldásos hatása. Később - a külső hőmérséklettől és a tempótól függően - szabályozható az intenzitás, a vezérlőegység bal oldalán 45-től 65 fokig állítható a hőmérséklet, míg felette egy fokozatmentes forgókapcsolóval a szivattyú sebessége módosítható.
Évtizedek óta az élvonalban
Karsai Béla éppen harminc éve Kisfaludon alapította műanyag-feldolgozó vállalkozását, mely mára tíz tagvállalatot tömörítő, s csaknem hétszáz embernek munkát adó, 100%-ban magyar tulajdonú társasággá fejlődött.Karsai úr korábban maga is versenyszerűen motorozott, adta hát magát az ötlet, hogy az évtizedek alatt felhalmozott tudást, tapasztalatot a kétkerekűek világában is kamatoztassa. E gondolat eredményeként született meg a Moto Hotwear, a hazai fejlesztésű és gyártású motorosruha.A fejlesztőktől azt is megtudhattuk, hogy a tervezés során figyelembe vették, hogy a test egyes pontjain - például a tüdő, nagyobb artériák és vesék közelében - különösen fontos a hatékony védelem, de legalább ilyen lényeges, hogy egyenletesen fűtsön a ruha, ezért a végső, megvásárolható változaton már mindezeket szem előtt tartva vezették el a csöveket.
Nem a fagy, hanem a fagyás veszélyeztet
Gyakran hallható ellenérv a téli motorozással kapcsolatban, hogy kiváló kabát és nadrág ide vagy oda, a nulla fok alatti hőmérséklet és az - ebből fakadóan - csúszós aszfalt egyszerűen nem összeegyeztethető az élvezetes túrázással. A nedves, nyálkás útfelület és az extrém hideg valóban nem barátja a kétkerekűeknek, ám a fűthető kezeslábas nem csak azoknak fontos, akik Amundsen babérjaira törnek...
A nyeregben ugyanis rendkívül nagy a szervezet hővesztesége, 100 km/órás sebesség felett már 11-12 fokban is fagyási sérüléseket (!) szerezhetünk, ha egy-egy testrészünk szabadon marad vagy egy apró résen a menetszél utat talál magának. Életszerű helyzet: az idény első túráin, mikor a 15-16 fokos „meleg” már az utakra csábít minket, a késő délután hirtelen felére csökkenő hőmérséklet senkit nem lephet meg egy ilyen aláöltözetben, s este nem a forró kád vízben vacogva mélázik azon, hogy csalóka volt az időjósok tavaszi melegről szóló jelentése. Szintén kapóra jön a fűtés, ha valaki Európa magasabb hágóin belefut egy-egy hirtelen jött (hó)záporba, hiszen hiába van a völgyekben kellemes, 20-25 fokos meleg induláskor, a legnépszerűbb látványutakon június elején és augusztus utolsó heteiben is téli körülmények fogadhatják a motorosokat. Arról nem beszélve, hogy aki nap mint nap ingázik, esetleg munkára használja a gépét, annak a fűthető ruha az egyetlen, valóban hatékony megoldás, hogy idős korban csak az átélt kalandok, s ne a reumától torzult ujjak és hangosan ropogó végtagok emlékeztessék a nyeregben töltött évekre.
Teljes körű védelem minimális energiafelhasználással? Pontosan ezt tudja a Moto Hotwear, amit most, hogy beköszöntöttek a valóban zimankós reggelek, mi is próbára teszünk, és a komfortos téli motorozás tapasztalatairól részletesen beszámolunk itt a SportMotoron.