Noha már a harmincas években működött Antonio Malaguti műhelye a festői San Lazzaro di Savenában, az első Malaguti motorkerékpár megjelenésére csak 1949-ben került sor. Ekkorra a cégvezető már tapasztalt szakembernek számított, hiszen számos kerékpárt tervezett és gyártott a csaknem két évtized alatt, így adta magát az ötlet, hogy belevágjon a motorkerékpárok forgalmazásába is.
A Malaguti cég első motorkerékpárja
A második világháború után megfizethető, egyszerű felépítésű járművekre volt szükség, ezért Antonio Malaguti a kerékpárok technikáját házasította egy Mosquito erőforrással, ami dörzshajtás segítségével gyorsította a karcsú járgányt.
Akkora volt a kereslet, hogy a cég addigi főprofilja nyomban háttérbe szorult, és a bringák helyett immáron minden energiát a jövő motorkerékpárjainak fejlesztésére fordítottak. Így született meg 1957-ben az Express és az Express Sport, melynek névválasztása nem véletlen, hiszen Malagutinak ezúttal sem volt saját erőforrása, így a német Express Werke kétütemű egyhengeresét építette a saját tervezésű vázba. Ezután nagyjából egy évtizeden át forgalmazták a kisebb, elsősorban városi használatra tervezett modelleket, majd a Moto Morinivel kötött frigy után egyre sportosabb gépek láttak napvilágot az üzemben, mint például a Gran Sport 50.
Egészen a kétezres évek derekáig kimondottan jól futott a Malaguti szekere, ám a gazdasági világválság térdre kényszerítette a vállalatot, mely 2011-ben bezárta kapuit. Hét éven át tartott a Csipkerózsika-álom, majd az osztrák KSR Group karolta fel a céget, hogy ismét vérbő endurók, szupermotók és persze Madisonok készüljenek a jól ismert Malaguti-logóval.
Az osztrák tulajdonos segítségével jelentős összegeket fordítottak fejlesztésre, és ennek köszönhetően ma már újra tíz (!) különböző modell sorakozik a gyár kínálatában. A robogók között a Madison 125-tel, a Mission 125-tel és 200-al hódít a márka, a túraaendurót keresőknek a Dune 125 és a Dune 125 X lehet csábító ajánlat, és egy puritánabb terepmotor is akad a kínálatban, az általunk nemrég tesztelt, 102 centis (!) ülésmagasságú XTM125.
Géposztályában szinte ellenfél nélküli típusként lépett színre a cég A1-es szupermotója, az XSM125, míg a 125-ös Brixtonnal közös egyhengeresre épülő Drakon a csupaszmotorok osztályát erősíti. A tízfős brigád utolsó két tagja, az XAM L1 és az XAM Off-Road rendhagyó módon elektromos hajtású, egyben ezek a Malaguti első elektromos modelljei. Az Off-Road változat már szintén járt nálunk, a különleges terepmotorról készült tesztet itt olvashatjátok.