A General Mechatronics felajánlott tesztre egy köridőmérőt, és mivel épp a Pannónia-Ringre készültünk pályamotorozásra, kapóra jött a lehetőség, hogy alaposabban szemügyre vegyük a magyar cég által fejlesztett terméket.
A csomag felbontása után pofás dobozban találjuk a rázkódás-, ütés- és cseppálló köridőmérő-egységet, a rögzítéséhez szükséges ragasztót, valamint az opcionálisan rendelhető jeladót. A köridőmérő felszerelése egyszerű feladat, csupán a megfelelő helyet kell megtalálni neki a motoron, s már rakhatjuk is fel – tíz perc bőven elég a teljes művelethez. A jeladó betanítása szintén pofon egyszerű, pár másodperc alatt simán elvégezhető, de ha nem szeretnénk ezzel bajlódni, akkor - a jelkeresés funkciót használva - automatikusan keres egy jelforrást, ami elméletileg bármilyen hasonló elven működő adóval kompatibilis.
Gyakorlatban is remekül működik
Mivel a Pannónia-Ringen - ellentétben például a Kakucsringgel - nincs telepített jeladó, a motorra szerelhető eszköz mellé kértünk egyet. Megjegyzem, a legtöbb pályanapon szép számban sorakoznak az infrás jeladók, így nagy eséllyel e kiegészítő nélkül is használhatjuk az eszközt.
A készülék használata nem igényel különösebb magyarázatot. Köridők mérése előtt az oldalán található gomb segítségével az „Indulás” menüpontot kell kiválasztani, és már kezdhetjük is faragni a másodperceket. Sajnos a pályanapon előfordult, hogy indulás előtti izgalmamban elfelejtettem elindítani a mérést, nem volna rossz tehát olyan funkció, ami érzékelve a gyorsulást, magától bekapcsolja az egységet. Persze ennek gyakorlati megvalósítása lehet, hogy nem egyszerű feladat a gyártó részéről vagy jelentősen megemelné a vételárat…
A köridők mérését a célegyenesben elhelyezett jeladótól kapott impulzus alapján végzi a General Mechatronics kütyüje. Az adott körben futott eredmény hosszú másodperceken át látható a kijelzőn, így van időnk rápillantani és levonni a következtetést: kétévesen kellett volna elkezdeni motorozni…
Elenyésző hibaszázalék
Az esetek döntő többségében a célegyenesben elhelyezett jeladó „rálát” az elhaladó motorra, de előfordulhat, hogy egy éppen előző motor kitakarja jeladót, ami azzal jár, hogy a készülék nem méri az adott kört. Ez a 6x20 perces etapok alatt csak egyszer fordult velünk elő, ilyenkor 2 kört mért az eszköz.
A körözgetés befejeztével, az egységen elhelyezett gombot hosszan nyomva tartva lezárhatjuk az adott etapot, és megtekinthetjük a futott köridőket. Ráadásként a készülék körönként méri és rögzíti a környezeti hőmérsékletét is, lehetőséget adva, hogy az időjárásra, esetleg Aigner Szilárdra fogjuk a gyatra eredményeket. Ha még precízebbek kívánunk lenni, illetve arra is kíváncsiak vagyunk, hogy a pálya mely részein vesztünk értékes tizedeket, érdemes több jeladót elhelyezni az aszfaltcsík mentén, hiszen ezáltal szakaszokra tudjuk bontani a kört.
A köridők mérése mellett az eszköz gyorsulásmérésre is használható, azaz a beépített, hattengelyes gyorsulásmérő és giroszkóp segítségével képes a gyorsítások kiszámítására. Az eszköz bluetooth révén kommunikál az - egyelőre csak androidos eszközön elérhető - alkalmazással, az eredményeket így mobiltelefonon is kielemezhetjük. Ez sokkal átláthatóbb formában mutatja a köridőket, már csak azért is, mert a különböző pályákat csoportosítani is tudjuk. A gyorsulásokat szintén informatív, nagyítható grafikonon tudjuk megnézni – ezért külön elismerést érdemelnek a GM-es srácok.
A teljes szett kedvezményes ára (bluetoothos egység, jeladóval együtt) 34 000 forint, ami elég jónak mondható, tekintve, hogy a hasonló, de kevésbé intelligens GPT például 40 ezerbe kerül. További pozitívum, hogy a gyártó kétéves, teljes körű garanciát vállal a termékre, sőt baleset, törés vagy egyéb mechanikai sérülés esetén is cserélik az egységet.