Friss szelek fújnak manapság a Husky háza táján. A svéd Husqvarna városkában 1903-ban készült el az első motoros kerékpár, majd 110 évvel és rengeteg versenygyőzelemmel később a legendás terepmotorjairól ismert gyártó jogai KTM-közeli kezekbe kerültek, s ezzel huszonöt év, illetve az 1987-es Cagiva-átvétel és a svédek szétválása után ismét egy fedél alá került a Husaberg és a Husqvarna.
Az idei Husqvarna kollekció javarészt KTM motorokra alapozott. A 2007 és 2012 között bemutatott, BMW-technikát alkalmazó modelleknek – mint például Nuda 900 – már nyoma sincs, a 2014-es paletta hat krossz és hét enduró modellből épül fel, ezek között két- és négyütemű gépeket egyaránt találni.
C, mint Cross!
A KTM kutatás-fejlesztési osztályán belül teljesen elkülönülő kasztot alkotó husqvarnás mérnökök tartják magukat a márka megszokott névalkotási formulájához. A modellnevek első betűje az erőforrásra (T = two stroke, F = four stroke), a második pedig a felhasználási területre (C = cross, E = Enduro) utal.2014-ben a Husqvarna elsősorban krosszmotorjaira kíván koncentrálni; az új MXGP és az MX2-es világbajnokságokra egy-egy gyári csapatot állítottak fel, és nem titkolt szándékuk, hogy a futamokon szerzett tapasztalatokat kamatoztatva a KTM-étől némileg eltérő síkon fejlesszék tovább a motorokat a jövőben.
A lámpátlanok közül a vadonatúj, kétféle kerékmérettel rendelhető TC 85 a juniorok érdeklődésére számíthat. Hatsebességes váltójához csatlakozó erős, kétütemű blokkja és csúcsminőségű WP futóműve még versenyhelyzetben is megállja a helyét bármiféle változtatás nélkül, noha, akárcsak a KTM-ek esetében, a Husqvarnánál is titkolja a gyártó a motorok pontos teljesítményadatait.
Igazi kétütemű versenymotor a TC 125 és a TC 250: a króm-molibdén bölcsővázhoz hátul egy krosszmotorok között világújdonságnak számító, üvegszál erősítésű poliamid (műanyag) segédváz csatlakozik, melynek önhordó konstrukciója a légszűrőházat és a komplett elektronikát egyaránt magába foglalja. A nyolcad- és negyedliteres TC-k mellett a Husky Power katalógusból 300 köbcentis átalakító kit is rendelhető a 250-esre, amivel többek között az Európai Motokrossz Bajnokság megújult köbcenti-határait lesz lehetősége kihasználni a versenyzőknek.
A négyütemű Husqvarna krosszkollekció háromszereplős: az FE 250, FE 350 és FE 450 lényegüket tekintve azonosak, csupán az injektoros erőforrásokban mutatnak lényegi különbségeket. A hasonló felépítésű enduró modellekhez viszonyítva leginkább injektorrendszerük hangolásában és kiképzésében térnek el: a krosszmotorok 44 mm-es szívótorkában alulra helyezve találjuk a befecskendező szelepet, ezzel gyorsabb, már-már telepatikus gázreakciókat, valamint magasabb csúcsteljesítményt sikerült elérniük. Az ugratók és kanyarok leküzdésében itt is WP futómű és Brembo gyártmányú fékek segédkeznek, miként az a mattighofeni terepmotorokon már megszokott.
E, mint Enduro!
Miután az alapokat tekintve a KTM-nél is csupán némi elektronikai többletben és leginkább hangolásban térnek el a krosszolók az enduróktól, így a Husqvarnánál sincs ez másképpen. A kétütemű TE 125 és TE 250 mellett enduróból gyárilag is kapunk 300-as változatot, amit leginkább az Extreme Enduro bajnokságok futamaira ajánlanak, míg a négyütemű kollekció az FE 250, FE 350 és FE 450 fölött kiegészült a vadállati nyomatékot ígérő FE 501-gyel.Az FIM Enduro előírásainak minden szempontból eleget tevő Husky endurók legnagyobb érdeklődésre számítható modellje a TE 300. A kétütemű, hatfokozatú váltóhoz csatlakoztatott erőforrás nyomatéka és ereje bőséges, mégis legendásan könnyen kihasználható, versenytechnikához viszonyítva relatív alacsony üzemeltetési költségei miatt pedig nem csak a profi versenyzők, de a lelkes amatőrök is nyugodt szívvel választhatják a legnagyobb hengerűrtartalmú hajtóművet.
A króm-molibdén acélvázhoz itt is az egyedi poliamid segédváz csatlakozik, ami szerszám nélkül is roppant gyors légszűrőcserét tesz lehetővé. A futómű WP, míg a fékrendszer Brembo gyártmányú, a gyújtásrendszer két külön görbéje pedig lehetővé teszi a teljesítményleadás terepviszonyok és/vagy motoros tudás szerinti megválasztását.
A másik bestseller Husky enduró az FE 350 lehet 2014-ben; az erő és kezesség ideális kombinációjával kecsegtető „közepes” hengerűrtartalmú négyütemű modell 45 lóerő körüli teljesítménye ideálissá teszi az E2-es kategóriában versenyzésre. A csúcsminőségű WP futómű és olasz féktechnika itt is adott, és akárcsak a négyütemű krossz változatokban, az FE-kben is lemezrugós kuplungszerkezet került alkalmazásra, ami megbízhatóbb és nem utolsó sorban könnyebben kezelhető, mint a hagyományos, spirálrugós tengelykapcsolók.