Az XL1000V egy vérbeli endurót, az XRV750 Africa Twint váltotta a Honda palettáján, vagyis igencsak nagy felelősség nyomta a tervezők vállát: a kor egyik ikonját kellett nyugdíjazniuk, és előállni egy olyan modellel, mely minden tekintetben túlmutat rajta. Ekkor 1998-at írtunk, amikor sejthető volt, hogy az igazi endurók szépen, lassan kikopnak a piacról, és helyüket egyre inkább átveszik az emelt hasmagasságú utazómotorok, más néven a crossoverek.
Megállta a helyét
Bár egyeseknek csalódás lehetett a csurig tankolva több mint két és fél mázsás, és kissé duci megjelenésű XL1000V a karcsú Africa Twin után, a modell mégis telitalálat lett, és egy csapásra közönségkedvenccé vált. Ehhez persze hozzájárult, hogy az ezredfordulót követően sorra bukkantak fel a túraleírások, melyben közepesen nehéz terepre merészkedtek az akkor már 50-80 ezer kilométert futott Varaderókkal gazdáik, akik egyaránt méltatták a Honda terepképességét, illetve megbízhatóságát.
Nem vagy egyedül - Honda Varadero KlubNépes nemzetközi és hazai rajongótábora van a típusnak, így van kihez fordulnod, ha szeretnél jobban képbe kerülni a Hondával. A magyar csapat több tucat tagot számlál és igencsak aktív - ha felvennéd velük a kapcsolatot, a Varadero.hu címen éred el őket. Legyen szó egy kiszemelt gépről, alkatrész vagy kiegészítők beszerzéséről, náluk bátran érdeklődhetsz.
Gazdag életút
Rendszerint két nagy csoportra osztják a Varaderókat, úgymint az iszákos karbis verzió és a 2002 utáni befecskendezős változat, de ennél sokkal többször változtattak, csiszoltak a literes XL-en, hogy évről-évre tökéletesebbé váljon. Lássuk hát, melyik évjárat milyen titkokat rejt!
1999 - Megkezdődik az előző év őszén, a müncheni Intermoton leleplezett SD01 modellkódú Varadero árusítása.2001 – A túlzottan lágy hátsó futóművet egy feszesebb hangolású rugóstag váltja, illetve a tolvajok dolgát megnehezítendő bekerül a gyári indításgátló.2003 - Csupán egy-két évet kell várni az igazi modellfrissítésre: az idomzat és benne a műszeregység, illetve a lámpatest is átalakul, a kissé hangos ötös váltót is nyugdíjazzák, helyére hatos egység kerül, s ami a legfontosabb, végre elektronikus befecskendezés váltja a karburátort. A kívül-belül megújult XL1000V az SD02 modellkódot kapja.2004 - A tulajdonosi visszajelzések alapján garanciában, ingyenesen cserélik az érintett modellek rozsdásodásra érzékeny kipufogóit és az oldaltámasz érzékelőjét. Megjelenik a blokkolásgátlóval ellátott kivitel, s ennek felfüggesztése is kifinomultabb, mint az alapmodellé.2005 - A műszaki alapokat illetően nem történik érdemi változás, de elérhetővé válik a dobozszettel kiegészített Varadero Tour, melyhez a markolatfűtés is alapáron jár.2007 - Csinosabb, harmonikusabb külsőt kap a Varadero. Az idomba süllyesztik az irányjelzőket, az új kipufogó és a katalizátor révén az erőforrás teljesíti az EURO3 előírásait, és a nyereg is kényelmesebbé válik az átdolgozott, csúszásgátló bevonatú nyereg révén.2008-2011 - Az utolsó években már nem forszírozzák a modellfejlesztést, inkább a 2011 őszén érkező VFR1200X-re koncentrálnak, így csak az új fényezések jelentenek - szó szerint - üde színfoltot a Varadero kapcsán.
Nem véletlen, hogy napjainkban is több 110-120 ezer kilométeres példányt hirdetnek eladásra, ami viszont annál különlegesebb, hogy ezek között akadnak tíz évnél fiatalabb motorok is... Mechanikusan tehát nem lehet panasz a Varákra, a hazai és a külföldi fórumokon is inkább a cudar tartásból adódó gondok, valamint a típushibaként is említhető elektromos malőrök szerepelnek. No nem kell komoly bajokra gondolni, olyan apróságok keserítik az XL-tulajdonosok életét, mint a korrodált, s ezért hektikusan működő kapcsolók, a kora évjáratokon rakoncátlankodó üzemanyag-szivattyú, s a néha feladatot tévesztő lopásgátló, mely az immós kulccsal sem hajlandó elindítani a gépet. Kis túlzással hibának is nevezhető a túl puha felfüggesztés, ez persze inkább az aszfalton motorozóknak okozhat kellemetlen perceket. Az állítással lehet kicsit finomítani rajta, de a valódi megoldás a 80-120 euróba kerülő progresszív villarugókészlet és a 2002 utáni modell átdolgozott hátsó rugóstagjának beszerelése.
A túrázóknak azzal is érdemes számolni, hogy a nagy V2-es bizony nem bánik csínján a benzinnel. A tulajdonosi beszámolók 6,8-7,2 l/100 km-es adatokat jegyeztek fel a 2002 előtti, karbis SD01-ekről, míg az injektorosok mellett éppen egy literrel kevesebb, 5,8-6,0 liter szerepel. Szóval ha sokat jársz-kelsz vele, érdemes az utóbbit választani, mert négy-öt szezon alatt simán kitehet 2-300 ezer forintot a fogyasztásból adódó különbség, azaz csak az árkülönbség miatt nem éri meg az öregebb változatra voksolni.
A tulajdonos véleménye - Molnár Attila
- Egy Honda CBF600-ról váltottam a Varaderóra - kezdte Attila a történetet -, mert a kis mindenes a több napos, hegyes-völgyes vidékeken zajló túrákon, különösen utassal és dobozokkal felmálházva egyszerűen kevésnek bizonyult. Egy ausztriai úton ismerkedtem meg a világjáró cseh Varaderós párral, és akkor fogalmazódott meg bennem, hogy ez lehet az igazi túramotor. Bő két éve, egy hideg decemberi napon rá is bukkantam a 13 éves, de ritkaságnak számító, csupán húszezret futott példányra. Két szezon alatt nekem dupla ennyit - 40 ezer kilométert - sikerült megtennem vele, és bátran mondhatom, hogy ezalatt tényleg hűen szolgált. Nagyon kell gondolkoznom, hogy bármilyen anomália eszembe jusson - tulajdonképpen csak a szervizfüzet emlékeztet rá, hogy a típushibának számító benzinpumpa-leállás engem is megviccelt. Közvetlenül az osztrák túra előtt történt, ezért rögtönöztünk, és a pumpát megkerülve életre keltettük a gépet. Be is indult, s csak a gyakoribb tankolás árulkodott arról, hogy valami nincs rendben. A negyvenezer kilométer alatt más probléma nem fordult elő.Negatívumként kizárólag a méretei említhetők: jómagam a 177 centimmel már határesetnek bizonyulok - aki nálam alacsonyabb, inkább válasszon másik motort. A széles nyereg és kormány, valamint az egyenes üléshelyzet egyébként nagyon kényelmes mind a vezető, mind utasa számára, így könnyedén, fáradság nélkül megtehető vele napi több száz kilométer is. Az erős, nyomatékos V2-es észre sem veszi a nagy test és a megpakolt három hatalmas doboz (összesen 156 liter!) terhét, a Honda minden körülmények között azonnal, spontán módon reagál a gázadásra. Az időjárás elleni védelem kiváló, igaz, nekem egy túraplexi van rajta, így zordabb időben is valóban egyhuzamban megtehető a két tankolás közötti 350-400 kilométer. Bár az üzemanyagtartály kimondottan nagy (25 liter), így sem jutunk messzebb, ugyanis csak nagyon finom kézzel lehet hat liter környékére szorítani a fogyasztást, míg városban és autópályás hajszák közben 7,5-8 literre is felszökik.Mondhatom, hogy ez egyszerűen tökéletes túramotor, amihez az is hozzájárul, hogy alaposan átalakítottam. Oxford markolatfűtés, vészvillogó (gyárilag ezt kispórolták), navigáció, környezetihőmérséklet-jelző, bukócső, ködlámpa, átalakított nyereg, távvezérelhető kamera, valamint egy saját készítésű, automatikus láncolajozó került a motorra a két év alatt. Nem csoda, hogy így felszerelve alaposan hozzám nőtt az elmúlt időkben, s nem is szívesen cserélném le. Ha egyszer váltok, az talán a BMW R 1200 GS miatt lesz.A tulajdonosok által hirdetett Varák árai egyébként rendkívül széles skálán mozognak: idősebb, megviselt darabokat 750-800 ezer körül is találni, ugyanakkor a szebb, egyszersmind felszereltebb karbis modellek 1,2-1,3 milliót kóstálnak. Az SD02-klubtagság alsó küszöbe 1,4 millió forint, de kis szerencsével másfél-millió körül találni tíz év körüli, dobozszettel megspékelt példányokat is. Népszerű típusról van szó, így a kínálatra nem lehet panasz - itthon egy időben 30-40 darabos készletből szemezgethetsz, míg tőlünk nyugatabbra tényleg százszámra sorakoznak az eladó gépek. Az árak viszont ott sem kedvezőbbek: csak nagy-nagy szerencsével lehet szép állapotú XL1000V-re bukkanni háromezer euró alatt, azaz kizárólag a nagyobb választék szól amellett, hogy a határainkon túl kezdj új Varaderód keresésébe.
Műszaki adatok - Honda XL1000V Varadero (1999)
Összlökettérfogat (cm3): 996
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 71/95/8000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 99/6000
Sebességváltó: ötfokozatú
Gumiméret elöl/hátul: 110/80-19/150/70-17
Fékrendszer elöl/hátul: 296 mm-es dupla tárcsa/256 mm-es szimpla tárcsa
Tengelytáv (mm): 1560
Ülésmagasság (mm): 845
Üzemanyagtartály térfogata (L): 25
Száraztömeg (kg): 220
Átlagfogyasztás (l/100km): 6,8-7,2