Idén februárban jelentette be a Honda, hogy megjelent a legendás hathengeres új, továbbfejlesztett változata, emellett pedig a japán mérnökök elkészítették a jubileumi, 2025-ös GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary változatot, ami kétféle múltidéző színösszeállításban elérhető, és különleges emblémákat visel:

Könnyen felismerhetőek az ötvenedik évforduló alkalmából gyártott példányok, ugyanis Gold Wing-embléma kerül a középkonzolra, és az okoskulcsra, méghozzá „50th Anniversary-” és „Since 1975”-felirattal. A háromdimenziós, két tónusú, krómozott táblácskák jellegzetes oroszlánfejjel, széttárt sasszárnyakkal és nyitott karmokkal jelenítik meg azt az erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. Érdekesség, hogy a nagy tudású digitális műszeregység programját is átírták, így indításnál egyedi, 50. évfordulóra rajzolt animáció fut a képernyőn.

Még hatékonyabb audiorendszer az új Gold Wingen

A modellbemutatóból kiderült, hogy újfent frissítették a Gold Wing hifirendszerét és a sisakkommunikációt, valamint új, megnövelt teljesítményű, nagy sebességnél is tisztán hallható hangszórókat építettek a motorba. Ráadásul az Apple CarPlay™ és Android Auto™ alkalmazás immáron wifivel is kapcsolódhat az okostelefonokhoz az eddig megszokott, vezetékes kapcsolat mellett. A gyár felelevenítette  sikermodell történetét az 1972-es kezdetektől, a forradalmi GL1800-on át, egészen a legújabb változatokig.

A 2025-ös Gold Wing és Gold Wing Tour módosított ECU-beállításokkal és új kipufogórendszerrel érkezik, így az Euro 5+ környezetvédelmi norma előírásainak is megfelel

1972-t írunk, és új tervezőcsapat formálódik a Hondánál, amelynek irányítását a – korábban öt- és hathengeres utcai versenyerőforrások fejlesztésével foglalkozó – Soichiro Irimajirire bízza a vállalat vezetése. Feladatuk, hogy kitapogassák a Grand Touring tanulmánymodell határait, pontosabban, hogy kiderítsék, mennyire lehet kifinomult, kényelmes és jól felszerelt egy olyan motor, ami igazán nagy távolságok leküzdésére képes. Így született meg a szigorúan titkos M1 prototípus. Mozgatásáról folyadékhűtésű, hatdugattyús, fekvőhengeres motor gondoskodott, melynek erejét kardántengely vitte át a hátsó kerékre. A máig megőrzött építésmód elképesztően hatékonynak bizonyult, az M1 minden szempontból messze felülmúlta a kor túramotorjait.

 1975: Honda GL1000 Gold Wing

Az első sorozatgyártású Honda Gold Wing maga volt a forradalom: teljesen új korszakot nyitott a hosszú távú utazásokra tervezett motorkerékpárok történetében! Világelső teljesítményét egyedülálló, 999 cm3-es, folyadékhűtésű, hat fekvő hengerrel büszkélkedő motorjának köszönhette. Ez kellő erőt adott a villámgyors transzkontinentális utazásokhoz, és olyan kifinomulttá tette a motorozást, ami korábban elképzelhetetlen volt. A Gold Wing-vásárlók a kalandozás új formáját ismerhették meg, azaz gyorsabban és messzebbre motorozhattak, mint valaha, különösképpen, hogy a modell megbízhatóság tekintetében is legendásnak bizonyult. Persze ezzel a sikersztori nem ért véget.

1976-ban berobbant a piacra a lenyűgöző Gold Wing Limited Edition modell, majd 1979-ben megnyílt a Honda of America első gyáregysége, hiszen a Gold Wingek 80%-a az Egyesült Államokban talált gazdára.

1980: GL1100 Gold Wing és GL1100 Gold Wing Interstate

Sportmotorokat megszégyenítő teljesítményével és túramotoros kényelmével a GL1000 teljesen új kategóriát teremtett, amelyet az öt évvel később, hosszas piackutatást követően bemutatott GL1100 szilárdított meg teljesen, méghozzá Grand Tourer néven. Nagyobb, 1085 cm3-es motorja a korábbinál is nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot adott le, hosszú tengelytávja pedig biztosabb úttartást és bőségesebb első-hátsó helykínálatot szavatolt.

Hidropneumatikus felfüggesztése szintén új mércét állított, akárcsak a teljes idomzattal és dobozszettel felszerelt GL1100 Interstate. Ez utóbbi az első olyan motorkerékpár volt, ami azonnal hadra fogható, prémium túrázóként gördült le a gyártósorról.

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade

A luxus csúcsát képviselő Aspencade kivitel egészen elképesztő felszereltséggel került a szalonokba. Olyan csemegékkel kápráztatta el tulajdonosát, mint az LCD-műszeregység, a CB-rádió vagy a fedélzeti légkompresszor.

1985: GL1200 Limited Edition

A Gold Wing piaci helyzetét erősítette, hogy az idomok nélküli alap-GL1200 helyét átvette a GL1200 Limited Edition, melyet egyebek mellett elektronikusan vezérelt üzemanyag-befecskendezés, négy hangszórós hifirendszer, sebességrögzítő, automatikus szintszabályozásra képes hátsó felfüggesztés és utazást segítő fedélzeti számítógép tett vonzóvá.

1988: GL1500 Gold Wing

Lehetetlen küldetés: legyen a Gold Wing még kényelmesebb, gyorsabb, kifinomultabb és csendesebb, sőt kanyarvételi képességei is javuljanak!

A feladat nehézségéről árulkodik, hogy 15 tanulmánymodell készült, és ezek majd' 60 különféle prototípusát tettek próbára a mérnökök. Ma már tudjuk, hogy megérte a sok-sok fáradozás, hiszen olyan luxustúrázó született, ami több mint 10 évig uralta a motorkerékpárok világát.

2001: GL1800 Gold Wing

Újabb nyolc évnyi fejlesztés emelte hihetetlen magasságokba a Gold Winget – megérkezett a GL1800. A munkálatokat Masanori Aoki, a CBR250RR, a CBR400RR és a híres CBR600F3 tervezője irányította, nem csoda, hogy az új Gold Wing menetteljesítményei mindenkit elvarázsoltak. Ahogy ő fogalmazott: „Az én feladatom, hogy még élvezetesebbé varázsoljam a motort, ezért olyan dinamikussá és könnyen kezelhetővé tettük, akárcsak egy sportmotort.”

Sokféle erőforrást kipróbáltak, mire rátaláltak az igazira, így született meg az – alumínium zártszelvényekből épített vázba szerelt – hatdugattyús, fekvőhengeres csoda, és a felülmúlhatatlanul kezes és stabil GL1800. Hogy mennyire volt modern? Nem kevesebb, mint 20 szabadalmat jegyeztettek be az alkotók!

2006: Az első légzsákkal felszerelt szériagyártású motorkerékpár

Ezt az átrajzolt hátsó lámpával és frissített műszeregységgel hadba küldött nemzedéket az Egyesült Államokban kezdték először forgalmazni, és a világ első légzsákkal felszerelt sorozatgyártású motorkerékpárjaként írta be magát a történelembe:

2011: Új stílus

Az új Gold Wing fejlesztését a „Fejedelmi agresszió” névre keresztelt formatervezési irányelv határozta meg. Így aztán olyan elegáns, tekintélyt parancsoló, egyszersmind lendületes idomzat öleli körbe a műszaki alapokat, ami egyértelmű utalás a típus élettel teli, izgalmas mivoltára, valamint könnyű kezelhetőségére és kimagasló teljesítményére. Mindemellett a szállítókapacitást 150 literre növelték, és új, hat hangszórós, megannyi csatlakozási lehetőséget felkínáló hifirendszert állítottak szolgálatba. Több modell műszaki alapja származik a Gold Wingből: az épített motorokat idéző Valkyrie (1996-2003) és az egyedi, korlátozott példányszámban készülő Rune (2003) is a Gold Wing motorjára épült, és fő piaca természetesen az Egyesült Államok volt. A Gold Wing család 2013-ban új taggal, az idomok nélküli, hosszú és alacsony Gold Wing F6B-vel bővült: ez az egyedi, custom-túra modell a baggerek különleges formajegyeivel csavarta el a nagy és izgalmas motort kereső vásárlók fejét.

2014: Gold Wing F6C

Ez a harmadik gép, ami kiérdemelte a Gold Wing elnevezést. Alacsony, elszánt és roppant erőteljes – a Gold Wing F6C alaposan felkavarta a power cruiserek, azaz a teljesítményorientált cirkálók piacát.

2018: GL1800 Gold Wing

Tetőtől talpig megújult formában, vadonatúj motorral és vázzal érkezett a 2018-as modellváltozat, melynek tervezői optimális, kompakt méretre és igazán átütő felhasználói élményre törekedtek. Modellváltozattól függően akár 48 kg is lehetett a tömegcsökkenés az előző nemzedékhez mérten.

honda-gold-wing-50-jubileumi-modell
Honda Gold Wing-teszt (SportMotor.hu)

A vadonatúj, kettős vízszintes lengőkaros első felfüggesztésnek köszönhetően még precízebben irányíthatóvá vált a típus, és úttartása, egyenesfutása is számottevően javult, miként arról mi is meggyőződhettünk az egészhetes teszt, valamint az Írországban zajlott menetpróba során:

 A konstrukció további előnye, hogy az áttervezett, optimalizált méretű, hathengeres boxermotor előrébb kerülhetett, ilyenformán még jobb lett a modell súlyelosztása. Maga az – elektronikus gázmarkolattal ellátott – erőforrás továbbra is elképesztő nyomaték- és teljesítménylavinával kápráztatta el a tulajdonosokat, az erőátvitelről új, hatfokozatú, lábbal kapcsolható vagy hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) gondoskodhatott.

A képre kattintva galéria nyílik az elmúlt 50 év legfontosabb Gold Wing modelljeiről

Mindezt okoskulccsal (Smart Key), Apple CarPlay™ alkalmazással és Bluetooth™ kapcsolattal fűszerezték meg a Honda szakemberei a teljes kényelem érdekében.