Csaknem 150 lovas, 100 Nm feletti forgatónyomatékú erőforrás, több mint megfelelő időjárás-védelem, állítható felfüggesztés és egészen hatékony, s aprópénzből még tovább fejleszthető fékrendszer? Impozáns felsorolás, s ha ehhez hozzátesszük, hogy egy két-háromezer euró között kapható, de csak 10-15 éves masináról beszélünk, máris érthető, miért nevezik oly sokan Jolly Jokernek a literes Yamahát.
Csiszolatlan gyémánt
2001-től gyártották az FZS1000 modellkód alatt futó, de legtöbbször csak Fazerként emlegetett típust, mely az YZF-R1 leszármazottjaként igazi sportos rakétának számított akkoriban. Furcsa mód alig volt gyengébb, mint a donorként használt R1, a hét lóerős „lemaradásért” pedig bőségesen kárpótolta a tulajdonosokat, hogy milyen rugalmassá is vált a 998 köbcentis húszszelepes a beavatkozás után.
A fékrendszer is igencsak hasonló a két (unoka)testvéren, ugyanúgy 298 millis tárcsákat fognak közre a négydugattyús féknyergek, legfeljebb azért érezhető puhának, kissé gyengének az első fék, mert a felső főhenger kisebb a Fazeren. Ha valaki gyakran használja sportosan, esetleg utassal, csomagokkal, komoly hágókon a Yamahát, érdemes hát kicserélni a bontottan nem túl drága, 70-80 eurós alkatrészt, hogy még tovább fokozza a fék hatékonyságát.
A sportosságra tehát nem lehet panasz, ám ennél sokkal fontosabb, milyen univerzális motorral állunk szemben. Elképesztően selymesen jár az erőforrás, a gumiágyazású kormány és lábtartó azt a kevés rezonanciát is kiszűri, ami magas fordulaton jelentkezik. A Fazer ilyen tekintetben megállja a helyét a fiatalabb riválisokkal szemben is, s ez alapján ingázástól a hosszabb túrákig bármire bátran ajánlható. Nagyobb utakra egyértelműen ajánlható, szélvédelme - 175 centiig - egészen jó, s egy túra- vagy varioplexivel tovább fokozható, ezáltal autópályán suhanva sem tépi le a szél a pilóta fejét.
Csupán az üléspozíció igényel megszokást, mert a lábtartó kissé magasra került, a 185 centi felettieknek akár zavaró is lehet, ellenben a kormány is magasra húzott - szinte vízszintes alkarokkal motoroznak az átlagos testmagasságú tulajdonosok. Aki nagyra nőtt, esetleg térdproblémákkal küzd, annak muszáj lesz kicsit alakítani rajta, és egy állítható lábtartóval nyerni pár centit. S ha már üléspozíció, feltétlenól szót érdemel, hogy annyi más típushoz hasonlóan a Fazer nyerge is legkésőbb 40-50 ezer kilométer után „elfárad”, így ha az előző gazdája nem tette meg, akkor rád vár az újraszivacsozás és -bőrözés nyűgje.
Modelltörténet2001: Megjelenik az acél csővázra épült, YZF-R1 erőforrással és fékrendszerrel piacra dobott FZS1000 Fazer2006: Az alumínium hídváz révén könnyebbé válik a Yamaha, az FZ1 névre keresztelt változatban az új lengővilla és teleszkópok jobb úttartást biztosítanak, míg a mozgatásáért felelő, 2004-es YZF-R1 erőforrást immáron Mikuni gyártmányú, elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszer táplálja2008: Immáron elérhető az ABS-es változat is2010: Az új elektronika révén spontánabb a gázreakció, s nyomatékosabbá válik a gép a fordulatszám-tartomány alsó harmadában
Injektor vagy karburátor?
Ha ragaszkodsz a karbis motorok spontán gázreakciójához, akkor a 2001 és 2006 között készített, első generációs Fazer lesz a tökéletes társad. Amennyiben fontosabb a príma futómű és a modern fékrendszer, akkor a legfeljebb 10-11 éves példányok között válogass, ugyanis a második kiadást már 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, felfordított KYB teleszkópokkal és 320 millis féktárcsákkal dobták piacra.
Nem mellesleg a második generáció tagjai közel tíz kilóval könnyebbek - melynek javáért a régi acél csővázat leváltó aluváz felel - , igaz, üzemanyagtartályuk is három literrel kisebb, s hatótávjuk nagyjából 80 kilométerrel szerényebb. Fontos különbség még, hogy a felfüggesztés sportosabb, de a rugóút szerényebb: elöl 12, hátul 5 milliméterrel csökkent a fejlesztés során. Egyértelmű hát, hogy minden tekintetben jobb, kifinomultabb a 2006 utáni változat, s nagyjából másfélszeresébe kerül, mint a legolcsóbb, 2001-es modell - az árak jellemzően 3000-3500 eurótól indulnak.
Mi baj lehet?
Csak elvétve találni olyan hibát, mely nem a gondatlan tulajdonosok számlájára írható. Az első széria karburátorai - hosszú állás után - megviccelhetik az embert, a zselészerű anyaggá kocsonyásodó benzin miatt tavasszal komoly procedúra a Fazerek indítása. Ezt őszi adalékolással vagy az üzemanyag leengedésével előzheted meg. Mint megannyi idős Yamahánál, a szívócsonkok hajlamosak kirepedezni, amitől falsot szív a motor, erőtlen lesz és nehezen indul. Gyakran előfordul az is, hogy a lusta gazdák húzzák-halasztják a legkésőbb negyvenezrenként kötelező szelepállítást, mivel ez nagy munka - egyebek mellett a hűtőradiátort is muszáj leszerelni hozzá, ezért eladás előtt már nem szívesen bajlódnak vele vagy költenek rá. Bár nem típushiba, inkább jellemző, hogy a 2006 előtt Fazereknek túlságosan puha a felfüggesztése, az utassal, csomagokkal túrázók ezen progresszív rugók beszerzésével és egy felújított hátsó rugóstaggal segíthetnek. Végül pedig az EXUP-szelep érdemel szót: ha az alsó vagy a felső fordulatszám-tartományban erőtlen a motor, érdemes ránézni, hogy nincs-e beragadva, elkokszolódva az alkatrész, esetleg az elhanyagolt bowden miatt nem működik tökéletesen.
Lám, ezek nem nagy dolgok, s ha rendben vannak, akkor a szó legjobb értelmében vett mindenest kapsz a pénzedért. Éppen annyira sportos, hogy gázadásra azonnali vigyort csaljon az arcodra, ugyanakkor kényelmes is, hogy ne legyen válóok a hátsó ülésen töltött hét vagy hétvége. Egyszóval bátran ajánlható, de erre különösen igaz: ne csak a gépet, a gazdáját is alaposan nézd meg, mert az ő precízségén, gondosságán múlik, hogy az újkorában igencsak virgonc motor milyen állapotban kerül hozzád.
Műszaki adatok – Yamaha FZS1000 Fazer (2005)/FZ1 (2009)
Összlökettérfogat: 998 cm3
Motorkonstrukció: soros, négyhengeres, folyadékhűtésű, hengerenként öt szeleppel
Üzemanyag ellátás: Mikuni karburátor/Mikuni elektronikus befecskendezés
Teljesítmény: 143 LE/10 000 ford./perc/150 LE/11 000 ford./perc
Forgatónyomaték: 106 Nm/7500 ford./perc/106 Nm/8000 ford./perc
Gumiméret elöl: 120/70 ZR17
Gumiméret hátul: 180/55 ZR17/190/50 ZR17
Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok/43 mm-es csúszószár-átmérőjű KYB USD-teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: központi rugóstag
Fékrendszer elöl: 298 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel/320 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel
Fékrendszer hátul: 267 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel/245 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Üzemanyagtartály térfogata: 21 L/18 L
Ülésmagasság: 820 mm/815 mm
Menetkész tömeg: 230 kg/226 kg (ABS)