A népszerűbb európai hágókat járva szembeötlő, hogy milyen sokan használnak nyolcszázas vagy 1200-as GS-t, KTM Adventure-t, no meg japán túraendurókat, míg a Triumphokból csak elvétve akad közöttük, pedig a brit sorhármas igazán praktikus és élvezetes motor. Már csak azért is ajánlható, mert tényleg mindenki megtalálhatja a stílusához illő Triumphot - legyen szó a nyolcszázas vagy 1200-as kivitelről, egyaránt elérhetők hagyományos, és valóban endurós (XC) kivitelben, arról nem beszélve, hogy az aszfaltbetyároknak készült egy Sport változat is a legendás Speed Triple 1050 erőforrásával.
Lenyűgöző választék
Nem mondhatni, hogy Tigerek egész kavalkádjából válogathatnának a használt példányokra vadászó motorosok, ez a - többi európai gyártóhoz mérten - szerény darabszámra, no meg a tulajdonosok végtelen ragaszkodására vezethető vissza. Tulajdonképpen nem is csoda, hogy csak nehezen, és ennek megfelelően igen borsos áron válnak meg Tigerjüktől, hisz' aki egyszer is ment ilyennel, az pontosan tudja, milyen élvezetes gépről van szó.
Ami a modell történetét illeti, az 1937-ben kiadott, 348 köbcentis Tiger 80 volt az első a sorban, az újkori, ma is népszerű típusok közül a gyár 1983-as csődje utáni első fecske, a Tiger 900 említhető, míg 2001-ben ezt követte a 104 lovas 955i. Egészen 2007-ig kellett várni a rajongóknak a 17-es kerekeken futó 1050 megjelenésére, ezt 2013-ban váltotta le az erősebb és kifinomultabb 1050 Sport.
Ezzel párhuzamosan, 2010-ben dobták piacra a máig népszerű Tiger 800 családot, a népes famíliában megtalálható - a hagyományos kivitel mellett - a 21 colos, fűzöttküllős első kerékkel és USD-villával megspékelt Tiger 800 XC is. A sikeren felbuzdulva a brit mérnökök csakhamar - egészen pontosan 2012-ben - előrukkoltak a valaha készített legnagyobb endurójukkal, mely a Tiger Explorer nevet kapta. 1215 köbcentis sorhármasuk 137 lóerővel repítette a kissé duci, csaknem 260 kilós vasat, ami így 225 km/órás végsebességre volt képes.
Napjainkban egyféle Tiger Sport elérhető (126 LE, 106 Nm és 218 kilós száraztömeg), a Tiger 800-ból összesen nyolc (!) különböző változatot kínálnak - ezek leginkább felfüggesztésükben és nyeregmagasságukban térnek el egymástól. Az Explorernél sem aprózták el, szintén nyolc különböző kivitel kapható, itt szintén a felfüggesztés, a nyeregmagasság, illetve a felszereltség változik, míg a váz és az erőforrás megegyezik.
Felesleges bizalmatlanság...
Mivel legtöbbször túrázók vásárolják a Tigereket, fontos megemlíteni, hogy a korosabb Triumphoknál nem a szervizköltség, hanem a benzinszámla jelenti a legkomolyabb kiadást - a 900-as és 1050-es változatok autópályán benyelhetik a 7-7,5 litert százanként, míg a nagyobb fogyasztásmérő oldalakon a 800-as és 1215-ös modellek mellett is csupán 5,2-5,8 l/100 km-es értékek szerepelnek. Ezeket leszámítva tulajdonképpen csak a használtmotorokra - kiváltképp a használt endurókra - jellemző nyűgökre kell koncentrálnod, tehát az eldőlések, esések nyomai, sérült felnik, javításra szoruló idomok adhatnak okot komolyabb alkura.
A használtpiacon felbukkanó gépek közül sok közvetlenül szülőhazájából érkezett, muszáj számolni hát a gyakori csapadékból és a sós tengeri levegőből fakadó korrózióval is. Főként a régebbi kiadások kipufogóját, vázát és kerekeit érinti a probléma, illetve az elektromos csatlakozókat, melyeket ezért érdemes egyesével átnézni vásárlás után, biztosítani tökéletes szigetelésüket és ún. akkupólus-zsírral kezelni, hogy elejét vedd az elektromos zűröknek. Egyébkén alapvetően kiforrott, megbízható motorról van szó, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az ifjú rekorder, Rhys Lawrey túrája, mely során csaknem 90 ezer kilométert tett meg a Föld körül egy Tiger 800-zal.
Nem olcsó mulatság
Nincs könnyű helyzetben a Tigerre áhítozó motoros: külföldön a legnépszerűbb, 800-as kivitel is minimum 4-5000 eurót kóstál, ennél olcsóbban a 70-80 ezret futott példányokat sem kótyavetyélik el, vagyis másfélmillió forint alatt kár belefogni a keresésbe. Lényegesen olcsóbbak, már kétezer eurótól elérhetők az ezredforduló előtti Tiger 900-ak, ezeket egyébként ajánlott T400 néven is keresni - sok piacon gazdagabb találati listát ad a típuskód, mint az itthon ismert elnevezés. Hasonlóan a nyolckilóshoz a 1050 is jellemzően 4000-4500 eurótól elérhető, ám ha a 2013 utáni, Sport változatot keresed, arra muszáj lesz 6500-7000 eurót félretenned, plusz a szállítás és a honosítás díja természetesen.
Természetesen a legnagyobb, legerősebb Explorerért kell igazán mélyen zsebbe nyúlni, 7-8000 eurótól indul a licit, s ez nem is meglepő, hiszen egy legfeljebb ötéves, s újonnan öt-hatmillió forint között kapható típusról van szó. Válaszd bármelyiket is, biztos lehetsz benne, hogy szerethető és remek értéktartású motorra teszel szert, ami ugyanúgy megállja a helyét Európa legnépszerűbb hágóin, mint az autópályán vagy éppen a földutakon.
Műszaki adatok - Triumph Tiger 800 XR/Explorer XR:
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, háromhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 800/1215
Hengerek/szelepek száma: 3/12
Furat x löket (mm): 74,1/61,9/85/71,4
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 70/95/9250/102/139/9300
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 79/7850/123/6200
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc/kardántengely
Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, felfordított Showa teleszkópok/48 mm-es csúszószár-átmérőjű, felfordított WP teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Lengőkarhoz kapcsolódó Showa/WP központi rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 100/90-19/150/70 R17/120/70 R19/170/60 R17
Fékrendszer elöl: 308 mm-es átmérőjű dupla tárcsa kétdugattyús Nissin féknyereggel, kikapcsolható ABS-szel/305 mm-es átmérőjű dupla tárcsa négydugattyús Brembo monobloc féknyereggel
Fékrendszer hátul: 255 mm-es átmérőjű tárcsafék egydugattyús Nissin féknyereggel/282 mm-es átmérőjű tárcsafék kétdugattyús Nissin féknyereggel
Tengelytáv (mm): 1530/1520
Szabad hasmagasság (mm): a gyártó nem adott meg adatot
Ülésmagasság (mm): 810-830/837-857
Üzemanyagtartály térfogata (l): 19/20
Száraztömeg (kg): 199/244
Vételár: 4900/6900 eurótól
Átlagfogyasztás (tulajdonosi mérés, l/100km): 5,32/5,56