Valódi úttöréként aposztrofálhatjuk a Yamaha nagyágyúját, elvégre a másfél évtizede megjelent FJR a maga nemében tényleg egyedülálló volt. Olyan dinamikát kínált a túraszegmensben, mely az ezredfordulón még korántsem volt magától értetődő, a vetélytársak csak jó pár évvel később hozták ki hasonló, erőtől duzzadó utazógépeiket. A kényelmes üléspozíció, a nagy poggyásztér és az utas számára is komfortos nyereg igazi ütőkártyának bizonyult, ezért a villámgyors gép csakhamar népszerű lett az öreg kontinensen.
Műszaki paraméterek
A korábbi FJ1100 és 1200 szériákat leváltó FJR kezdetben soros, négyhengeres, 1298 köbcentis erőforrással volt kapható, mely 145 lóerős teljesítménnyel és 125 Nm-es forgatónyomatékkal debütált. A hajtómű kedélyes túrázás közben nem túl falánk, méréseink - és a tulajdonosok beszámolói - szerint akár 5,5-6 literrel is beéri százanként, vagyis a 24 lityis üzemanyagtartállyal akár kisebb országokat is átszelhetünk kényszerpihenő nélkül.
Modelltörténet
2001 - Megjelenik a Yamaha FJR1300 első változata, akkor még 298 millis első féktárcsákkal és blokkolásgátló nélküli kivitelben.
2003 - A tulajdonosi visszajelzések alapján módosítanak a felfüggesztésen, fejlesztik a fékrendszert és elérhetővé válik az ABS-es változat.
2006 - A konkurensek megjelenésére csattanós választ adnak a Yamahánál - a teljesen átformált FJR1300A-n alapáras a blokkolásgátló, a két oldaldoboz, s immáron a kormány, illetve az ülés magassága is állítható. Az idomok még jobban védik az utasokat az időjárás viszontagságaitól, valamint a motor által termelt hőtől, az ötfokozatú váltóra és az utazótempónál magas fordulatszámra, illetve vibrációra panaszkodó motorosok kedvéért pedig hosszabbra alakítják a végáttételt. Bemutatkozik az FJR1300AS, a robotizált váltóval felszerelt kivitel - ezen gombokkal vagy a váltókar helyére felszerelt kezelőszervvel kapcsolhat fel és le a vezető.
2013 - Újra szintet lép a modell, sebességtartó automatika (tempomat), kipörgésgátló és üzemmódválasztó kerül az FJR-re, ezzel egy időben a felfüggesztést is teljesen átdolgozzák. Az AS kivitel megkapja az elektronikusan állítható futóművet, valamint a még sokrétűbb műszerfalat.
Hibalehetőségek
Az FJR nem véletlenül lett elismert a túrázók között, típushibák alig jellemzők rá, az esetleges problémák inkább a hanyagabb előző tulajdonos miatt jelentkezhetnek.
- A viszonylag nagy tömeg megviselheti a fékrendszert, a sportosan használt, 40-50 ezret futott Yamahákon előfordulhatnak kopott, esetleg enyhe vibrációt okozó, torzult féktárcsák. Ugyanígy figyelmet érdemel a kormánycsapágy is, mely a fékekhez hasonlóan cserére szorulhat ötvenezer felett, s egyik sem filléres tétel. Az utángyártott tárcsák darabja legalább 120-140 eurót kóstál, míg a csapágy megállhat 30-40 euróból, ugyanakkor a cseréje már annál költségesebb mulatság. Ha a próbaúton erős fékezés közben rezgések jelentkeznek a kormányon, az a fentiek miatt jó alkualap lehet.
- Az első szériában előfordultak korrodált elektromos csatlakozók és csillapításukat veszített központi rugóstagok, de mivel ezek mára jellemzően hatvan és százezer kilométer között futott példányok, a tulajdonosok valószínűleg orvosolták is az apró bajokat.
- Nem tartozik szorosan a típushibák közé, azonban érdemes tudni, hogy az FJR nagyméretű, YT14B-BS jelű akkumulátora szokatlan helyen, közvetlenül a kormány mellett, a fejidomban kapott helyet. Mivel - gyártmánytól függően - 4,4-5,2 kilós tömegű alkatrészről van szó, mely messze esik a gép tömegközéppontjától, érdemes elgondolkozni egy jelentősen könnyebb, alig 80 dekás, lítiumos verzión, hogy ezzel is kezesebbé tedd a motort.
Vételár
Kényelmes, nagy hatótávú, gazdagon felszerelt túrasportmotorról van szó, így nem meglepő, hogy az ára is kiemelkedő. Itthon általában egy-két tucat példányt árulnak egy időben, a legidősebb, sokat látott gépek is egymillió forint felett indulnak. A 2006 után készült kivitelek hatszámjegyű kilométerrel is közel kétmilliót kóstálnak, a legfrissebb FJR-t pedig nagyítóval kell keresni a hirdetések között. Ha mégis akadna egy-egy ajánlat, azért rendszerint négymillió forint körüli összeget kérnek, ami nem is csoda, tekintve, hogy egy-két éves, és újonnan 5,5 millióba kerülő típusról van szó.
Riválisok
Európai és távol-keleti konkurensek egyaránt akadnak, a 10-15 éves masinák - az FJR-hez hasonlóan - másfél-kétmillió forint között találhatók.
- BMW K 1200 GT, (2002-től), vételár: 1,6 millió forinttól
- Kawasaki 1400GTR, (2007-től), vételár: 2,3 millió forinttól
- Honda ST1300 Pan-European (2002-től), vételár: 1,7 millió forinttól
Műszaki adatok – Yamaha FJR1300 (2005):
Hengerűrtartalom: 1298 cm3
Max. teljesítmény: 108 kW/145 LE/8000 ford./perc (95/1/EC)
Max. forgatónyomaték: 134 Nm/7000 ford./perc (95/1/EC)
Fékrendszer (elöl): 320 mm-es átmérőjű kettős tárcsafék
Fékrendszer (hátul): 282 mm-es szimpla tárcsafék
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR 17
Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55 ZR 17
Tengelytáv: 1539 mm
Ülésmagasság: 818 mm
Saját tömeg: 243 kg (ABS-szel: 251 kg)