Igencsak eredményes volt a BMW Motorrad és a Rotax frigye, a bajor vázba épített 798 köbcentis, soros, kéthengeres erőforrás számos kategóriában sikert aratott. Ez hajtja az F 700 és 800 GS duót, s emellett a középméretű csupasz-, illetve túrasportmotorokban is helyet kapott. Most utóbbiakat vesézzük ki, főként a túracélú F 800 ST-re összpontosítva.

hasznaltmotor-bmw-f800-13379
Lássuk be, az S kivitel nem éppen letaglózó szépsége miatt lett közkedvelt... Sokkal harmonikusabb jelenség a teljes idomba csomagolt ST

Lóerő helyett forgatónyomaték

Már a modell 2006-os megjelenésekor sem számított eget rengetőnek a 85 lovas csúcsteljesítmény, ám a 86 Nm-es forgatónyomaték már annál figyelemre méltóbb, tekintve, hogy ezzel a kor 750-es sornégyeseit is lepipálta. Mindehhez kellemesen alacsony, 187 kilós saját tömeg tartozott, vagyis minden adott volt a dinamikus és élvezetes csatangoláshoz. Az S jelű félidomos sportmotor - finoman fogalmazva - sajátos formatervvel született, nem a lenyűgöző megjelenése miatt szerettek bele a vásárlók, ugyanakkor az ST, főként magasabb plexivel és dobozokkal megspékelve zavarba ejtően hasonlított egy vérbeli világjáróra.

hasznaltmotor-bmw-f800-13376
Komoly hatótáv és megbízható erőforrás jellemzi 2006-tól gyártott BMW F 800 S sportmotort, illetve a még kényelmesebb és hatékonyabb időjárás-védelmű, ST jelű túrázót

Méltó a túragép elnevezésre a hatótáv alapján is, elvégre a finomkezű tulajdonosok rendre négy liter alatti átlagfogyasztásról számoltak be, a többség 4,4-4,6 liter körül tankol száz kilométerenként, és a maximalisták sem tudták hat liter fölé srófolni a Rotax 798 köbcentis sorkettesét. Benzinre tehát nem kell sokat költeni, az alkatrészek azonban már elvihetnek egy kis konyhapénzt, főként, hogy az általános szervizek során is felmerül egy-két nem éppen szokványos tétel.

hasznaltmotor-bmw-f800-13373
Igen, az egy üzemanyagbetöltő a nyereg mellett: a GS-hez hasonlóan az ST üzemanyagtartálya is rendhagyó helyen, a motor tömegközéppontjához közel helyezkedik el

Lánc- helyett szíjhajtás

Ilyen például a nem éppen megszokott fogasszíj, mely használattól függően 35-50 ezer kilométert fut el, s ennek cseréjét nem is érdemes halogatni. Ha menet közben letörik egy fog, utána sorra jön a többi, így hamar mozgásképtelenné válhat a gép. A 173 fogas alkatrész általában 250-300 dollárt kóstál, esetleg utángyártottban (pl. Continental CT1158) megúszható kicsit olcsóbban, átszámítva 70 ezer forint körül. Ez ugyan nem kevés, de ha azt vesszük, hogy egy hasonlóan erős modellen 50-60 ezer forintba kerül hasonló időközönként - vagy inkább sűrűbben - egy láncszett, és ezt még ápolni, spray-zni sem muszáj, tulajdonképpen egészen jó megoldás.

hasznaltmotor-bmw-f800-13374
Nem igényel túlzott karbantartást és legalább negyvenezer kilométert kibír, viszont kissé drága a lánchajtást kiváltó, 173 fogas bordásszíj

Ezen túlmenően a 43 millis első telókban dolgozó, zavaróan gyenge első rugókra, valamint enyhe alulcsillapítottságra panaszkodnak az utassal és sok csomaggal túrázó F 800-tulajdonosok, amit a legtöbben progresszív, utángyártott villarugókkal orvosoltak. Ennek költsége - munkadíj nélkül, de a friss SAE10 viszkozitású olajjal együtt - 160-170 euró. Sajnos a külföldi márkafórumokon gyakran felbukkannak „pumpáló” fékkarról szóló bejegyzések, ezek rendszerint a vészfékezéstől, túlterheléstől deformálódott tárcsa hibájára utalnak. Jó hír, hogy ez rendszerint az egyik tárcsa és a betétek cseréjével orvosolható, de a villámtréfának erős túlzással sem nevezhető beavatkozás utángyártott tárcsával (Newfren DF5108A) is 36 555 forintba kerül, s ehhez feltétlenül hozzá kell számolni a betét minőségtől függően 7-10 ezer forintos költségét.

hasznaltmotor-bmw-f800-13377
Sajnos gyakran felmerül, de legalább meglepően olcsón javítható a deformálódott első féktárcsa. Az utángyártott alkatrész éppen feleannyiba kerül, mint egy átlagos 750-es, ezres motoré

Ha ez nem lenne elég, érdemes még lekérdezni alvázszám alapján a korábbi visszahívásokat, pontosabban azok elvégzését, melyek főként a kormány-lengéscsillapító, kisebb elektromos hibák, illetve a hátsó kerékcsapágy problémáinak kiküszöbölését szolgálták.

Végre megfizethető

A nyolc-tíz év körüli BMW F 800 S és ST-k ára nagyjából egymillió forinttól indul, igaz, a hatszámjegyű ajánlatok jó eséllyel mielőbbi szervizelésre szoruló gépeket takarnak, ami a hetvenrugós szíjat és a viszonylag gyakran cserélendő féktárcsát tekintve nem éppen jó hír. Mindenesetre akad itthon is néhány eladó példány, miként a csupán két-hároméves, erősebb és gyorsabb F 800 GT-ből is találni a piacon, igaz, ezek kiváló értéktartásuknak köszönhetően még mindig 2,7-2,9 millió forint között mozognak.

hasznaltmotor-bmw-f800-13378
Nem lehet panasz a kényelemre és az időjárás-védelemre, de ha valaki mégis többre vágyna, utángyártott kényelmi felszerelések egész armadájával teheti még komfortosabbá BMW-jét

Az európai piacon csak úgy hemzsegnek a 3-4000 euró között kínált, 50-60 ezer kilométeres futásteljesítményű F 800 ST-k, s nem ritkán dobozszettet és/vagy profi navigációt is tartalmaz az áruk. Az újabb, 2013-tól gyártott kiadás, az F 800 GT - szintén 50 ezer kilométer körüli előélettel - 6-7000 eurótól elérhető, s egy ezressel többért elektromosan szabályozható felfüggesztés (ESA) és további pár extra is megjelenik a leírásokban.

hasznaltmotor-bmw-f800-13380
Takarékos, megbízható Rotax erőforrás, két doboz, kényelmes üléshelyzet, és máris kész az ideális, középméretű utazómotor. A középállvány, a megnyerő forma, valamint a kék-fehér embléma már csak hab a tortán

Akárhogy is, egy városban és túrákon is prímán használható, nyomatékos és könnyű motort kap a vásárló, ami ráadásul kimondottan jól tartja az árát. Ezért aztán simán megbocsátható a fékek átlagosnál gyakoribb cseréje vagy éppen a húzós árú fogasszíj, melyek egyébként is csak 6-8 szezononként egyszer terhelik a pénztárcát.

Műszaki adatok - BMW F 800 ST (2006):

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, DOHC-vezérlésű kéthengeres

Összlökettérfogat (cm3): 798

Hengerek/szelepek száma: 2/8

Furat x löket (mm): 82 x 75,6 mm

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 85/8000

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 86/5800

Sebességváltó: hatfokozatú

Szekunder hajtás: szíj

Váz: alumíniumváz, melyben az erőforrás teherviselő elem

Első felfüggesztés: Állítható rugó-előfeszítésű és csillapítású, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű villa

Hátsó felfüggesztés: Alumínium lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR 17

Fékrendszer elöl/hátul: 320 mm-es átmérőjű dupla tárcsa négydugattyús féknyergekkel

Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsafék egydugattyús féknyereggel

Tengelytáv (mm): 1466

Szabad hasmagasság (mm): 120

Ülésmagasság (mm): 820 (választható nyereg: 790 mm)

Üzemanyagtartály térfogata (l): 16

Tömeg (kg): 187

Átlagfogyasztás (l/100km): 4,4-4,6