Ma már természetes, hogy a csupaszmotorok közel olyan erősek, mint idomos társaik, ám 15-20 évvel ezelőtt ez korántsem volt magától értetődő. Ezért is keltett nagy feltűnést 1998-ban a bejelentés, miszerint piacra dobják az igencsak kelendő CBR1100XX ruhátlan változatát. Ez lett az X11, mely előtt nagy jövő állhatott volna, ha nem a cég könyvelőire, hanem az aranykezű japán mérnökökre bízzák a típus kifejlesztését...

A kevesebb az soha nem több

Elég csak fellapoznunk az akkori hirdetéseket, hogy kiderüljön, mi motiválhatta leginkább a motorosokat X11 vásárlására. A naked változat kereken kétszázezer forinttal kóstált kevesebbet, mint az XX, ami nem eget rengető különbség, de az akkori - 196 forintos - üzemanyagár mellett 15-20 ezer kilométert lehetett ennyiből motorozni.

hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8885
Az első lámpát leszámítva tulajdonképpen formás motor lett, bár kétségtelen, hogy hátulról fotózva feltűnő, milyen messze is került a kormány az üléstől

Ugyanakkor ez a spórolás volt a típus legnagyobb vonzereje, elvégre a nagy testvérrel ellentétben az X11 (egyes piacokon CB1100SF) 1137 köbcentis sornégyese csak 140 lovat préselt ki magából, vagyis a nem éppen izmosságáról híres rokonnál is kevesebbet. A váltójában csak öt fokozat kapott helyet, ráadásul a gép megjelenése sem nevezhető éppen szenzációsnak. Az viszont akár előnyként is feljegyezhető, hogy egy kiegyensúlyozótengelyt kispóroltak a blokkból, ezért a naked élettelibb hatást keltett gyorsítás közben, mint idomos testvére.

A szélvédelem hiányát megannyi apró részlettel ellensúlyozták, így a hűtőborítás a lámpa és a műszerfal is kiveszi a részét a munkából, már amennyire ezek az apró alkatrészek alkalmasak az ilyen feladatra. Mindenesetre az átlagos magasságú pilótáknak országúton nem lehet okuk panaszra.

Van, amit jobban tud

A rövidre szabott végáttétel és a nyomatékosabb karakter révén az X11 ötödikben is igencsak rugalmas, olyannyira, hogy városi tempóról gyorsítva még a donor CBR-t is lepipálja. Ha legalább hetvennel haladsz, elég csak beszúrni ötödikbe, és gázadásra késlekedés nélkül érkezik a 116 Nm-es forgatónyomaték, a motor pedig meg sem áll - óra szerint - a 270-es jelzésig. Persze a megkurtított áttétel negatív hatásokkal is járt: a legnagyobb fogyasztásmérő oldal tanúsága szerint csak az igazán báránylelkű pilóták tudnak 6,5 liter alatti fogyasztást elérni, az átlag pedig 6,8-7,4 L/100 km között alakul.

hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8884
Bár csak néhány évig gyártották, számos cég specializálódott a típusra, így kiegészítők egész armadája volt elérhető a motorhoz

A sprinttel tehát nincs hiba, nem úgy a kanyarodással, amiért a felfüggesztés és az ergonómia egyaránt okolható. A 170-175 centis tulajdonosok csak messze előredőlve érik el a kormányt, ahogy szinte áthajolnak a 22 literes tank felett, ezért főként lassú tempónál kissé bizonytalan az irányváltás. Ha fokozod a tempót, a semmilyen paraméterében nem állítható első felfüggesztés jelez, hogy feszes hangolása ugyan száguldásra termett, de a legkisebb úthibák is zavarba hozzák, nem árt hát az óvatosság, amíg barátkozol a motorral. Nem is csoda, hogy sokan a Wilbers átalakítókészletével és egyedi kormánykiemelővel tették kezesebbé a csupasz sornégyest, mely ezután tényleg erejéhez méltóan viselkedett a kanyarokban. Talán ebben keresendő az ok, hogy miért is nem lett hosszú életű és kelendő a modell, hiszen a túlontúl egyszerű forma, a nem éppen ideális ülés-lábtartó-kormány háromszög és az olcsó, makrancos felfüggesztés könnyen elriaszthatta a Hondára ácsingózó vevőket. Aki viszont rászánta az időt és az energiát, egy különleges és élménydús gépet faraghatott a ma már elképesztően jó áron kapható masinából.

A tulajdonos véleménye: Velekey Gergő

A 125-ös és négyszázas robogóim után elhatároztam, hogy egy ligával feljebb, az igazi nagymotorok között folytatom pályafutásomat. A kiskapuknak köszönhetően már 24 éves korom előtt meglett a jogsim, melyet a B125 megszerzésével, majd onnan egy A kategóriás szintlépéssel két lépcsőben tudtam megoldani. Már akkor éreztem, hogy jogsiszerzéskor gyakorlatilag semmilyen vezetéstechnikai tudást nem kaptam, ami kicsit aggasztott is, mivel a röpsúlyos csodákról egy nagy és erős nakedre készültem átülni. Hogy a kritériumok miértjéről is lerántsam a leplet: nem vagyok éppen konfekcióméret, azaz súrolom a kétméteres magasságot, és 120 kilós tömegemmel nem tartozom a ruha-, illetve motorgyártók igazi célközönségébe.
hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8892
Az idomokat és a lámpákat leszámítva csupán néhány különbség akad a CBR és az X11 között. Utóbbi tíz lóerővel gyengébb, egy kiegyensúlyozótengellyel kevesebb dolgozik benne, váltója ötfokozatú, és tengelykapcsolója bowdenes működtetésű
Pontosan tudtam, mit keresek, és hosszas kutatás után rá is bukkantam egy gyönyörű Honda CB 1100 SFY-re, vagyis egy X11-re. Már az első körbejárásnál feltűnt: ez hozzám hasonlóan egy elég túlméretes masina - óriási tank, átlagembereknek csaknem elérhetetlen kormánykiflik, arról nem is beszélve hogy a vasat egy háromdobozos GIVI rendszer díszítette, ami optikailag tovább növelte a méretét. A 250 kiló feletti menetkész tömeg se piskóta, a 140 paci is tiszteletet parancsol – egyszóval egy nagy, perverz dög; nem csoda, hogy egyből megszerettem.
hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8886
A nagy tömeg (257 kg) és a nem éppen szerény teljesítmény megérdemelne egy jobb felfüggesztést - az X11-en legfeljebb a hátsó rugóstag előfeszítésén variálhatnak a tulajdonosok
Ifjúkori vehemenciával kezdtem meg a barátkozást a robogók után T-Rexnek tűnő szörnnyel. Utólag belátom, hogy ez a felelőtlenség olyan szintjét súrolta, ami már számomra sem vállalható, de dolgozott az adrenalin... Éppen ezért szakirodalomhoz fordultam, és ráleltem rá a „Motorozás mesterfokon” című könyvre, melyet amúgy minden egyes társam figyelmébe ajánlok. Az ott olvasott, ismeretlen technikákat tudattalanul addig is használtam, azonban a könyv elolvasása után tempósabban, mégis biztonságosabban terelgettem a gépet. Most sem tartom magam profi motorosnak, de tudom, mire vagyok képes és azzal is tisztában vagyok, hogy ez a tudás messze alulmúlja azt, ami az alattam dolgozó Hondában rejlik.
hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8882
A kereskedő szerint 36 ezret futott a motor, ami a nyomokat látva erősen megkérdőjelezhető. Gergő alaposan utánajárt, és kiderült, hogy az inkább 76 ezer valójában, ma pedig már messze 90 ezer felett jár a 11-es
S hogy róla is essen, szó: ez tehát egy Honda X11, más néven a Malac - a keresztséget egy négyéves forma kisfiútól kapta egy parkolóban. Az erőforrás, mint bizonyára tudjátok, a CBR1100XX áthangolt, leegyszerűsített változata 140 lóval és 116 Nm-es forgatónyomatékkal. Bár a legtöbb összehasonlítás nem említi, sok tekintetben különbözik a két blokk: a naked kivitel bowdenes tengelykapcsolót kapott (az XX-en hidraulikus), ennek a váltójában csak öt fokozat lakik, illetve a „kispóroltak” kiegyensúlyozótengelyt is, ami már az első gázadáskor masszívan érezhető.
hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8879
Van a nézőpont, ahonnan egy laikus simán összekeverheti a Hornettel, leszámítva persze a jókora hűtőidomot
Szintén érdekesség, hogy az új motorok apró, legfeljebb kétdugattyús nyergeivel szemben az Elevennél elöl és hátul megszólalásig hasonló Nissinek harapnak a tárcsába, csak a diszkek átmérője változik – elöl 310-es, hátul 256-os teljesít szolgálatot. A megállással tehát nem lehet hiba, főként, hogy a Honda kombinált rendszere is megtalálható a vason, és tulajdonképpen a száguldás sem okoz gondot, hála a furfangos idomoknak. Az üzemanyagtartály, a műszer és a lámpa jól kigondolt formájának köszönhetően a menetszél egészen nagy tempóig kifejezetten vállalható, ráadásul az ügyes aerodinamikai trükknek hála a hűtőburkolat légterelőként viselkedik, mely a földhöz szorítja a gép orrát gyorsítás közben. S ha már műszerek, muszáj elmondanom, hogy könnyen értelmezhető, egyszerű órák lapulnak a kicsi fejidomban, bár meglehetősen kevés található belőlük - csupán egy nagy fordulatszámmérő, illetve egy analóg sebességmérő kapott helyet, továbbá egy elenyésző méretű hőfokjelző. Ezen kívül csak a megszokott lámpácskákat sikerült bezsúfolni, így az üzemanyagszint-jelzőnek sajnos már nem jutott hely.
hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8889
A gondos gazdától származó, sokat látott példányokra sem jellemzőek a műszaki hibák, az általános átvizsgálás mellett főként a fék- és hűtőrendszer elemeit, a kormánycsapágyat és a töltést kell ellenőrizni vétel előtt (Kép: hondax11.com)
Az ergonómia – mint említettem – az átlagos magasságúaknak szokatlan lehet, nekem a langaléta alkatommal meglepően kényelmes, még a lábtartók sincsenek túl magasan – egyszerűen jól érzem magam rajta. Simán kimotoroznék vele a világból, persze ha nem fogyna ki folyton a benzin… Hogy őszinte legyek, a fogyasztása nem gyenge - a legóvatosabb túrák során is alig tudom lekönyörögni hét liter alá.Összességében ez egy szürke eminenciás, ami semmiben nem teljesít kimagaslóan, elvégre nem túl erős, túrázni pedig egyszerűen nem elég praktikus, a kényelméről nem is beszélve. Marad hát egyszerű csupasz, de annak meg elképesztően nehéz és gyárilag nem is éppen kezes. Tulajdonképpen mindenből egy kicsi, de semmiből sem sok, és nekem ezzel a filozófiával amúgy semmi bajom sincs – egyszerűen szeretem.

Piaci információk

Nincs nehéz dolga az X11-re ácsingózó motorosoknak, mivel a német és olasz piacról kedvező (1500-2000 eurós) áron tucatszámra érkeznek használt példányok, és néhány - általában 5-6 - darab a hazai kínálatban is akad belőlük - ezekért legalább 700 ezer forintot kérnek gazdáik. Tulajdonképpen ez nem túlzás egy 140 lovas izommotorért, de mielőtt valaki lecsapna rá, érdemes belegondolni, tényleg ilyen stílusú és korú vasra van-e szüksége. Az ezredforduló vásárlói ugyanis nem látták meg a X-faktort a gépben, ezért mindössze négyéves pályafutás után 2002-ben végleg nyugdíjazták a típust. Igen, a legfiatalabb Eleven is 14-15 éves, de legalább a megtett kilométerek miatt nem kell aggódnod, mert a „hegyesebb" XX-ek között is rengeteg százezer feletti futásteljesítményű, mégis kiváló állapotú példány akad.

hasznalt-motor-teszt-honda-x11-8890
Ez nem XX - dönthetsz bátran, soha nem ér le az oldalidom! Ellenben a gyári kipufogódob hamar szikrát vet, ezért nem árt lecserélni, ha sokat pályázol a motorral (Kép: et-photo.com)

Szóval ha elég magas és elszánt vagy, vágysz a teljesítményre, de nem szeretnél milliókat költeni, akkor egy megkímélt X11-ben kellemes társra lelhetsz. Csupán arra kell ügyelned, hogy vásárláskor ne költsd el az összes pénzed, mert a Honda pucér sornégyese nagy kanállal eszi a láncszettet, a 180-as hátsó gumit és a benzint is, szóval nem árt félretenni pár forintot az éppen csak elkezdődött nyári szezonra.

Műszaki adatok - Honda X11:

Motorkonstrukció: folyadékhűtésű, négyütemű, 16-szelepes, négyhengeres, soros

Összlökettérfogat: 1137 cm3

Furat x löket: 79 x 58 mm

Legnagyobb teljesítmény: 140 LE (103 KW)/9000 1/min.

Legnagyobb forgatónyomaték: 116 Nm/7000 1/min.

Sebességáltó: ötfokozatú

Tengelykapcsoló: mechanikusan (bowdennel) működtetett, olajfürdős, többtárcsás

Szekunder hajtás: lánc

Váz: alumínium hídváz

Futómű elöl: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla

Futómű hátul: alumínium lengővilla, központi rugóstag

Tengelytáv: 1500 mm

Első fékrendszer: 310 mm-es átmérőjű dupla tárcsafék, háromdugattyús féknyereg

Hátsó fékrendszer: 256 mm-es átmérőjű tárcsafék, háromdugattyús féknyereg

Gumiméret elöl: 120/70 ZR 17

Gumiméret hátul: 180/55 ZR 17

Ülésmagasság: 790 mm

Üzemanyagtartály térfogata: 22 L

Menetkész tömeg: 257 kg

Új ára (2002): 2 598 000 Ft

Jelenlegi ára: 600 ezer és 1,2 millió forint között