„Néha szentül hisszük, hogy nyílegyenesen a nyárnak rohan, s a következő szempillantásban máris visszapártol a télhez, hideg szélvészeivel már-már ismét februárt jósol” – írja Pilinszky János a Szeszélyes április című művében. Ezek a sorok jutottak eszembe, amikor a tavasz második havának kilencedik napján ellátogattam az ADVES.moto elektromos motoros találkozójára, tudniillik az időjárás erős széllel, esővel és hideggel szerette volna megakadályozni, hogy az Aktív Parkban összegyűlt társaság jól érezze magát.
Elektromos motoros találkozót szervezett az ADVES.moto
Szerencsére a próbálkozás hiábavaló volt, mert Horváth Tamás, az ADVES.moto ügyvezető igazgatója ismét tanúbizonyságot tett róla, hogy semmi sem szegheti kedvét, ha egy remek családi program a tét.
Tamásék elkötelezett hívei az elektromobilitásnak, és meggyőződésük, hogy egy ilyen rendezvény összekovácsolhatja az elektromos motorokkal közlekedők folyamatosan bővülő táborát. Túl azon, hogy a parkban felállított gokartpálya remek lehetőséget biztosított a kétkerekűek kipróbálására, egy sor csemegét is elhoztak a Pesti úti komplexumba. Közülük a legnagyobb figyelem az ADVES.moto által forgalmazott NIU motorkerékpárok új típusára, az MQi GT EVO-ra szegeződött.
A NIU saját gyártású, 5 kW-os villanymotorjával hajtott modell 100 km/órás végsebességre képes, ezáltal gyorsforgalmi úton is bátran közlekedhetünk vele. Mellette szól a kalandmotorokat is túlszárnyaló, 180 mm-es szabad hasmagasság, ezenfelül 14 colos kerekei jótékonyan hatnak az egyenesfutásra és segítségükkel az úthibákon is könnyedén „lép át” a vagány külsejű áramos. Az sem mellékes, hogy hat másodperc alatt sprinttel nulláról 60-ra, hatótávja elérheti a 85 kilométert, ráadásul 72 V-os, 26 Ah-s kapacitású – szintén a NIU által gyártott – akkumulátora teljes lemerülést követően 20 perc alatt feltölthető annyira, hogy 8-10 kilométert még megtegyünk a mocival.
A délelőtti órákban megtartott típusbemutatón szó esett többek között a továbbfejlesztett NQI GTS-ről is, mely új alakot öltött kijelzőjével, 80 km/órára növelt végsebességével, 3 kW-os, NIU gyártmányú agymotorjával és akár 95 km-es hatótávjával hívja fel magára a figyelmet.
Ezért váltottam autóról – elektromos – motorra...
Az előadóterem melegéből ismét kimentünk az áprilisi télbe. A jelenlévők elszántságát mutatja, hogy senki nem távozott, és sokan – elfogadva Tamás invitálását – a kiállított modellek nyergébe pattantak. Közülük néhányan most láttak testközelből áramos kétkerekűt, és akadt olyan a résztvevő is, aki egyáltalán nem motorozott korábban, közéjük tartozik Csergőffy Réka. A pénzügyi tanácsadóként dolgozó, sokat közlekedő hölgy eleddig minden ügyét autóval intézte, ám úgy gondolta, érdemes próbát tennie egy csendes és dinamikus robogóval. Először az MQi GT-vel „suhant” néhány kört, majd a kiskerekű MQi+ Sporttal ismerkedett meg, később pedig átnyergelt az NQi GT-re.
– Nagy élmény volt körözni mindegyikkel, azonban hozzám az NQi GT áll legközelebb, mert fordulékonyabbnak, könnyebben kezelhetőnek éreztem a másik kettőnél. Alapvetően munkába járásra használnám a motort, naponta legfeljebb 50-60 km-t tennék meg. Az autó mellett eddig a bringa jött szóba, azaz a motorozás teljesen új terület, de a mostani próba meggyőzött, így valószínűleg belevágok – mondta lelkesen a fiatal pénzügyi szakember, aki azóta meg is rendelte NIU-ját.
Míg Réka a gépek technikai paraméterével ismerkedett, két fiatalembert szúrtam ki a tesztmotorok mellett. Kiderült, hogy Német Bence és Veres Levente jóbarátok. Levente egy ezres Hondával rója az utakat, ám úgy véli, városban vagy elővárosból a centrumba ingázáshoz sokkal előnyösebb lehet egy elektromos robogó, mint a nagy benzines vas. Bence már korábban közelebbi barátságba került a villanyrobikkal, hiszen éppen a második, saját elképzelése alapján megvalósuló akkumulátoros kétkerekűjét építi. Egyébként nagyobb akkuval felvértezett gépet keres magának, hogy városban és hosszabb túrák során egyaránt gond nélkül használhassa. A saját gépe is megfutja a 100 km/órát, mint az MQi GT EVO, amiről kedvező benyomásokat szerzett a gokartpályán. Ő már nem is vágyna belső égésű változatra, viszont meg tudna barátkozni az úgynevezett hatótávnövelt motorkerékpárral, ahol a villanymotor hajtja a kereket, miközben a – takarékos és tiszta üzemű – benzines az akksi töltésére szolgál. Elmeséltem neki, hogy a NIU is előrukkol ehhez hasonló típussal, ugyanis jövőre érkezik az YQi, ami 50 km/órás tempóig villanymotorral mozog, e feletti sebességnél benzines erőforrására támaszkodik, míg erőteljes gyorsításnál mindkét szerkezet hajta a különleges gépet. Ez egyfajta átmenet, hogy azokat is meggyőzze a cég az áramosok létjogosultságáról, akik egyelőre a hagyományos motorok megrögzött hívei.
A szervezők étellel és meleg itallal várták a didergő társaságot, és a tavaly novemberi, nagy sikerű pályanaphoz hasonlóan vezetéstechnikai képzéssel készültek, ami kiválóan keretbe foglalta a napot. Az elméleti oktatáson szóba kerültek az időjáráshoz illő ruhadarabok és a nélkülözhetetlen védőfelszerelések, emellett a hallgatóság tippeket kapott arról, hogy milyen az ideális testtartás a robogón, hogyan helyezzék át súlypontjukat kanyarodás előtt, és miként kerüljék ki a feltorlódott autókat városi körülmények között. Az eseményről készült videóban erről is láthattok néhány pillanatot:
A rossz idő nem szegte kedvét az ADVES.moto csapatának, hiszen a ragyogó időben zajló novemberi és a mostani találkozó egyaránt bebizonyította, hogy a van igény az ilyen családi rendezvényekre, ahol az emberek tapasztalatot cserélhetnek a különféle elektromos járművekről, nem mellesleg átélhetik a csendes és dinamikus motorozás élményét. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, nyáron ismét lesz elektromos motoros nyílt nap, ahol a SportMotor.hu is képviselteti magát.