Az EU-s környezetvédelmi előírások kispadra ültették a legendás Harley-Davidson Sportstert, mely egyébként az egyik leghosszabb életű típus a motorozás történetében – 1957 óta kapható. Ezt az űrt hivatott betölteni az idén megjelent, új Nightster 975, ami a vállalat új, Revolution™ Max V2-es köré épül, csak a Pan Americával ellentétben kisebb összlökettérfogattal és még pörgősebb karakterrel.
Kipróbáltuk a Harley-Davidson Nightstert
Sokkal nyúlánkabb, laposabb az újdonság, mint a spori, már-már a Breakout dinamizmust sugárzó sziluettjére emlékeztet. Hogy az üzemanyagtartály se lógjon ki a képből, a nyereg alá került a tank, a hűtőradiátort pedig próbálták elrejteni, akárcsak a hűtőfolyadék csöveit, ami részben sikerült is, különösen a motor jobb oldalán.
Maga a motor kicsit sem „ósulis”, hanem igazi mai gép. A naprakész, 41 mm-es Showa első felfüggesztés, a kidolgozás minősége és a dizájnelemnek is beillő V2-es arra utal, hogy itt nincs helye retrónak, és csak apróságokon látható (pl. a bal oldali kapcsolótömbön), hogy ilyen árkategóriában vannak ennél jobb, modernebb megoldások is. Ezt leszámítva azonban lenyűgöző a minőségérzet, sőt megkockáztatom: ha egy vakteszten kipróbálná valaki és nem tudná, hogy Milwaukee-ben született, nem biztos, hogy elsőre Harley-ra tippelne...
Csak 221 kilót nyom, ráadásul kevesebbnek érezni a nyeregből, viselkedésre inkább a 200 kiló körül mérlegelő nakedekhez hasonlít. Egyébként nem is a cruiserek, hanem a csupaszmotorok valódi ellenfele a Nightster, mely nem rázkódik, mint elődei, a fordulatszám-tartomány alsó harmadában kifejezetten simulékony – mintha nem is Harley-n ülnénk. Ahogy rendesen kipörgetem az első hosszabb egyenesben, lineárisan nő a teljesítmény és a márkára nem jellemző módon a letiltáshoz közel is lelkesen húz, mintha nem is V2-es lenne.
Csupán a hang hiányzik, ugyanis a kipufogó meglepően visszafogottan duruzsol. – Csak az Euro 5 miatt? – teszem fel magamnak a kérdést a sisakban, de éppen az előbb húzott el mellettem egy 2022-es Harley, és az bizony ropogott, mint a gépfegyver, vagyis nem az EU-s előírásokban kell keresni az okot. Valószínűleg szándékos a szerény – de azért így is határozott – bariton, hiszen ez nem egy feltűnést keltő cruiser, sokkal inkább a közlekedés gyors, hatékony és élvezetes célszerszáma, csak éppen a maga stílusos módján.
Kapóra jön a mindennapi közlekedés során, hogy az új Harley-n jeladós távirányító vezérli a gyújtást, így elég zsebre vágnunk, és gombnyomásra indul is a motor. Kényelmes megoldás, de tankoláskor ettől még szükség van a kulcsra, mert csak azzal férünk hozzá a betöltőnyíláshoz. Minél többet vezetem, annál inkább az az érzésem, hogy a vezetési élmény egyébként „nem harley-s”, sokkal kifinomultabban viselkedik a Nightster, mint azt várnánk. Persze ennek vannak előnyei is, hiszen a menetpróba előtti sajtótúrán már többen panaszkodtak a rengeteg kuplungolásra, amíg városban araszoltunk és kezüket rázva próbáltak életet lehelni ujjaikba, míg nekem fel sem tűnt a dolog. Ezen a Harley-n minden könnyű és könnyed, mint bármelyik mai nakeden.
Ha már szóba került a kuplungolás és a váltó: rendkívül érdekes a fokozatok kiosztása, ugyanis a harmadik és a hatodik meglepően hosszú. Előbbi egyaránt jó városban és országúton akár előzni is, míg hatodikat soknak éreztem 90-es tempónál. Olyan 110-120 körül kezd kisimulni a járása hatban, és ezért gyakran azon kaptam magam, hogy ha nem néztem a fokozatkijelzőt, akkor hosszú kilométereken át nem is kapcsoltam fel két település között, annyira harmonikusan viselkedett a Harley ötödikben a 90 és 120 közötti tartományban.
Természetesen a motor viselkedése a választott üzemmódtól is függ, mert Sportban kissé hektikus, Rainben pedig túlzottan visszafogott a Harley V2-ese, így miután mindet kipróbáltam, a szinte mindenre ideális Road beállításban használtam.
Noha ezúttal nem egy egész hetet, csupán egy napot töltöttem a tesztmotorral, mégis mély benyomást tett rám. Tisztán érződik a Harley-Davidson Nightsteren, hogy már az új nemzedék tagja, és pont annyira kilóg a márkáról alkotott képből, mint a Pan America vagy éppen a LiveWire. Erős, gyors és könnyen kezelhető vas, ami ráadásul kimondottan szép lett – elég könnyű megszeretni a lapos, sportos formát. A teszt után egyértelműen úgy tűnik: azért dobták piacra, hogy a Harley-t még csak újságban látott motorosokat is meggyőzze, érdemes egy próbát tenniük vele.
Műszaki adatok – Harley-Davidson Nightster
Erőforrás: Revolution™ Max 975T
Összlökettérfogat (cm³): 975
Csúcsteljesítmény: 89 LE/7500 1/min.
Legnagyobb forgatónyomaték: 95 Nm/5000 1/min.
Menetkész tömeg: 221 kg
Üzemanyagtartály mérete: 11,2 L
Fogyasztás: 5,1 L/100 km
Ár: 12 321 eurótól