A fentieket tökéletesen illusztrálja a Nightster, valamint testvérmodellje, a Nightster Special. Már a formaterv is alaposan elrugaszkodik attól, ami sokak képzeletében él a Harley-król. Talán a V2-es motor, a fejidom, az üzemanyagtartály és a csepp alakú irányjelző idézi a klasszikus felmenőket, de alapvetően ezek is mai átiratban jelennek meg.
Harley-Davidson Nightster és Nightster Special: valami régi, valami új
A kipufogóleömlők és hátsó dob vonalvezetésén tisztán látszik, hogy a kortárs dizájnért rajongó hipszterek kedvében kívántak járni. Valószínűleg nagyon sokan örülnek majd a mindössze 705 (Nightster), illetve 715 milliméter (Nightster Special) magasan elhelyezett nyeregnek is, hiszen erről garantáltan leér az alacsonyabb növésűek lába is, a nyurgább pilóták pedig az előretolt lábtartónak köszönhetően érezhetik kényelmesnek a gépet.
Ha mindez nem győzte volna meg a célcsoport technika iránt fogékonyabb tagjait, egészen biztosan megteszi majd a hatását, amikor megtudják: a Nightsternek nincs a szó hagyományos értelmében vett váza, mivel teherviselő elemekként a hajtáslánc elemei szolgálnak. Az amerikai mérnökök nem puszta bravúrból nyúltak e megoldáshoz, hanem azért, mert így páratlan merevség jellemzi a vasat, és jóval könnyebb is lett, mintha a hagyományos iskolát követték volna. Olyannyira, hogy már-már meghökkentően kevésnek tűnik a Nightster 216, illetve a vendégüléssel ellátott Nightser Special 221 kilogrammos üzemkész tömege. Ezek az adatok egy 975 köbcentis összlökettérfogatú, 89 LE (66 kW) teljesítményű és 95 Nm-es forgatónyomatékú motorhoz tartoznak, így a gyorsulásra nem lehet panasz – miként az kiderült a korábbi Nigthster-menetpróbán is. Megy is, mint a golyó, miközben a gyári adatok szerint átlagosan 5,5 liter naftával is beéri 100 kilométerenként.
Az egyszerűségükben is szép első és hátsó lámpákban, illetve az irányjelzőkben LED-ek teljesítenek szolgálatotA vehemens gyorsulás nyilván igen fontos összetevője az élménynek, de sokkal lényegesebb ennél a nagyon összeszedett, általános viselkedés, amely részben a 41 milliméter csúszószár-átmérőjű, tripla alumínium befogóval ellátott első villának és az összekötő mechanizmus nélküli, tekercsrugós, állítható előfeszítésű hátsó csillapításnak köszönhető. Meg a látványos, elöl 19, hátul 16 colos, öntött alumínium kerekeknek, amelyeknek a méretét célirányosan lőtték be a stílus szabályainak és a kiváló irányíthatóságnak is megfelelve. Elöl radiális, négydugattyús, hátul úszóágyazású, egydugattyús féknyereg fogja satuba a féktárcsákat. A korszellemnek és az előírásoknak megfelelően természetesen alapfelszereltség az ABS, sőt a hagyományos (TCS) és a nyomatékvezérelt kipörgésgátló is (DSCS), így a biztonsági segédleteket is kipipálhatjuk. Akárcsak mindennapi kényelmet és a motorozás élményét tovább emelni hivatott menetüzemmódok – amiből itt három van –, a távirányítós motorindítás, az okostelefon-integráció és az USB-C csatlakozó. De a sort még hosszan lehetne folytatni.
Mindezért legalább 13 441, illetve 14 668 eurót szükséges leszurkolni. Ennyiért Vivid Black színben tolhatjuk ki a kereskedés kapuján a kétkerekűnket, a többi színért (Nightster: Redline Red; Nightster Special: Black Denim, Bright Billiard Blue és Industrial Yellow) viszont elő kell még kotornunk a zsebünkből 230 eurót. Ha a bőséges mennyiségben elérhető tartozékokból is válogatunk, záporoznak a további százasok. De egyszer élünk, nem?
A Special változatot többek között a '70-es évek stílusára hajazó logó különbözteti meg a testvérétől. Valószínűleg vannak olyanok, akiknek ez elég is ahhoz, hogy mellette tegyék le a voksukat...
Harley-Davidson Sportster S: intelligens vadorzó
Akiknek mindenből – tehát erőből, nyomatékból, stílusból és kifinomultságból – a legtöbb kell, a hedonista Sportster S-ben találhatnak társra, amelynek 2023-as kiadása valami elképesztően dögös darab. Szinte pimaszul hívogatja temperamentumosabb természetűeket, hogy üljenek fel az egyébként kényelmesen alacsonyan, 765 milliméteres magasságban fekvő nyeregbe. Tovább fokozódik az izgalom az 1252 köbcentis, V2-es, Revolution Max 1250T fantázianevű, kiegyensúlyozó tengelyekkel kisimított járású, változó szelepvezérlésű motor beindítása után, amely a maga 121 lóerejével (90 kW) és 125 Nm-nyi nyomatékával irgalmatlanul jól mozgatja a sportmodellhez méltóan könnyű, 225 kg üzemkész tömegű vasat A több mint meggyőző dinamizmushoz hozzájárul a motorral egy egységet képező, jól eltalált áttételezésű váltó is. Ez azonban önmagában kevés lenne az üdvösséghez, ha a futómű nem nőne fel a feladathoz. De nagyon is felnő, hiszen az első kerék vezetését fordított, 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű, állítható előfeszítésű és csillapítású teleszkópvillára bízták, hátulra pedig ugyancsak személyre szabható rugóstagot építettek be.
A fejlesztők egyébként sem bíztak semmit a véletlenre, ezért a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung) is alapáras a nemrég tesztelt Sportster S-ben, hogy a hátsó keréken megjelenő motorfék kanyarban ne csúsztassa ki a motor fenekét. Az elektronikai segédletekből egész seregnyi áll készenlétben, és működésük tökéletes szinkronban áll a kiválasztott menetprogrammal. Ezekből amúgy három előre konfigurált („Eső”, „Országút” és „Sport”) áll rendelkezésre, de egyet saját maga is összeállíthat a tulaj, az egyéni ízléséhez, tudásszintjéhez igazítva például a motor teljesítményleadási karakterisztikáját, a motorfék erősségét, illetve a kanyar-ABS (C-ABS) és kipörgésgátló (C-TCS) működését.
A parádés dizájn és a kiváló műszaki tartalom tehát adott. Szerencsére az a részben objektív, részben szubjektív plusz is, amitől a nyeregben ülő úgy istenigazából jól érzi magát akár még akkor is, amikor a motorozás csupán helyváltoztatási célt szolgál. Akárcsak a Nightsternél, az ergonómia itt is kifogástalan a már említett, alacsony üléspozíció, a kissé előredőlt testhelyzet, és a kiválóan elhelyezett lábtartók jóvoltából. A 304-es rozsdamentes acélból készült kipufogók nem csak esztétikai okokból vannak ilyen magasan, hanem azért is, hogy elvezessék a hőt a lábtól. Dicséretes, hogy a H-D nem egy szögletes, hervasztóan unalmas képernyőt tol a motoros képébe, hanem egy klassz körműszert. Persze, ez is teljesen digitális TFT, és mindent (is) tud, de közben könnyen leolvasható és nagyon ízléses:
A Sportster S árcéduláján 15 213 euró olvasható. Ebbe az összegbe nagyon sok minden belefér, igaz, ha a Vivid Black helyett a három további szín közül választanánk valamit, mélyebbre kell nyúlnunk a zsebünkbe. Meg aztán a kiegészítőknek is nehéz ellenállni, viszont, ha úgy vesszük, a Sporival örökbelépőt veszünk egy mindig karnyújtásnyira levő, állandóan nyitva tartó vidámparkba...