A nagy túraendurók reklámjaiban rendre elképesztő trükköket mutatnak be a nehéz vasakkal, de ettől még az átlagos motorosnak nem egy 200-250 kilós monstrum lesz az ideális társ az ismeretlen terepek felfedezésére. A többség jobban jár egy 125-ös vagy 250-es, valódi enduróval, de ezek általában „versenykész” modellek, ezért nem kaphatnak rendszámot vagy pont fordítva: a rendszámozás során annyira átalakítják őket, hogy pont legfontosabb erényüket, a terepképességet veszítik el.
Hogy megoldást találjanak erre az ellentmondásra, több márka hadrendbe állította úgynevezett „Trail” modelljeit, melyek tulajdonképpen rendszámos endurók, ám ezek egy része is pont azért nem találja a vásárlóközönségét, mert közúton csak kompromisszumokkal használható, míg terepen nem elég „éles” a megnövekedett tömeg és a versenymodellénél csekélyebb teljesítmény miatt.
Nos, úgy tűnik a Fanticnál megtalálták az arany középutat, legalábbis az biztos, hogy az XEF 250 Trail terepképességeivel semmi baj nincs, közúton pedig csak néhány apróság miatt nem nevezhető teljes értékű járműnek.
Kompromisszummentes terepmotor lett a Fantic XEF 250 Trail
Mindössze 122 kilót nyom, több mint 120-at megy, és akkora a szabad hasmagassága, mint a ralimotoroknak. A műszaki adatok alapján nagyjából így lehetne összefoglalni az XEF erényeit, ám ennél sokkal beszédesebb, ha mész vele egy kört.
A Fantic negyedliterese ugyanis azt a semmi mással össze nem hasonlítható érzést nyújtja, mintha egyszerűen nem létezne leküzdhetetlen terep. Legyen szó extrém meredek emelkedőről vagy lejtőről, netán tempós, hatalmas gödrökkel tarkított csapásokról, a Fantic magabiztossága automatikusan átragad a vezetőre, és egyre nehezebb akadályokat kezd keresni. Ráadásul igaz ez a kezdő endurósokra is – derült ki rögtön a próba elején –, mivel az egyik, valódi terepen csak szökőévente járó tesztelőnk ezekkel a szavakkal méltatta a vasat:
Mondhatnám, hogy X vagy Y enduró mennyivel komfortosabb aszfalton, de azokkal itt csak lépésben tudtam araszolni, az XEF meg úgy hasít át a fák gyökerein, a gödrökön stb., mintha ott sem lennének!
Mi tagadás, valóban kevés ellenfele van terepen a Fanticnak. Minden bizonnyal nagy szerepe van ebben az acél-króm-molibdén váznak, a 43 mm-es, tűzvörösre fényezett villának, a pillekönnyű, alumínium lengővillának és persze a bütykösgumit viselő kerekeknek is. A terepezés egyszerűen természetes érzéssé válik a nyeregben ülve, illetve a lábtartón állva, legalábbis 185 centis testmagasságig – próbáink alapján afelett már szükséges lehet egy kormánykiemelő a magasra nőtt pilótáknak.
Az erőforrás is tökéletesen asszisztál az akadályok leküzdéséhez: a 249,6 köbcentis egyhengeres pont elég erős a lendületes motorozáshoz, de ötezres fordulatszám alatt olyan kezes és megbocsátó, hogy egyes-kettes fokozatban sem hozza a frászt a kezdő endurósokra. Az áttételezés is ehhez passzol, hiszen egyesben akár lépésben és 50-nel is mehetsz vele, sőt a harmadik is csak 100-as tempó körül fogy el, holott a végsebesség sem sokkal több.
Kereken 80 kg-os terheléssel 125-130 km/óra között volt a vége, igaz, 100 felett már nem túl virgonc, ami az Euro 5-re szelídített erőforrásnak és az üléshelyzetből fakadó nagy légellenállásnak tudható be.
Mit tud közúton a Fantic?
Mint minden magas építésű és könnyű enduróval, ezzel is kész élmény a városi és országúti közlekedés. Messze előrelátsz a kocsik felett, a rövid áttétellel és a rugalmas egyhengeressel bármikor azonnal kilőhetsz időrabló kapcsolgatások nélkül, a futómű pedig fittyet hány az úthibákra, kátyúkra.
Persze a mindennapi közlekedés során már kiütköznek a többcélú motor hiányosságai is, élen a fényszóróval. Ugyanis hiába LED-es, nagy fényerejű és állítható helyzetű az első lámpa, a tompított túl kis részt világít be, míg reflektorra kapcsolva messze világít, de egy 5-6 méteres rész teljesen árnyékban marad közvetlenül a motor előtt. Ráadásul a LED szórt fénye egyenesen visszatükröződik a fehér első sárvédőről, ami elég zavaró és még nehezebbé teszi a tájékozódást sötétben.
Jóllehet, nem (csak) a Fantic-mérnökök hibája, de tény, hogy az Euro 5-re átfésült erőforrás hosszas melegítést igényelt az őszi reggeleken. Olyannyira, hogy igazán csípős hidegben rendre le is fulladt, ha a beindítás utáni fél percben szerettem volna gázt adni, de 15 fok feletti hőmérsékleten már nem jelentkezett a hiba. Emellett a vicces benzinszintjelző már tényleg apróság, mely néha a tankolás után 5-10 kilométerrel is bevillant néhány percre, annak dacára, hogy a gyári adatok szerint csak 200-210 kilométerenként kell légteleníteni a Fantic üzemanyagtartályát. Egyébként a gyári fogyasztásérték túl optimista, mint általában, ugyanis óvatos gázkezeléssel tényleg elérhető a 3,6 literes érték, de a motor adottságait alaposan kihasználva inkább 4,5-5 litert eszik a méréseink alapján.
Viszont ha együtt tudsz élni ezekkel az apróságokkal vagy kijavítod őket, akkor a Fantic tényleg azt nyújtja, amire a Trail motort keresők vágynak. Egy kiemelkedő terepképességű motort, amit nem utánfutón kell cipelni az endurópályáig. Ha így nézzük, az XEF két gép egyben, hiszen hétköznap egyszerű közlekedési eszközként is helytáll, míg hétvégente fityiszt mutat a túlsúlyos és terepezéshez túl tohonya riválisoknak.
Az akciósan 2 890 000 forintba kerülő Fantic XEF 250 Trail igazi rétegmotor, annak viszont – a közúton tapasztalt hiányosságokat leszámítva – tökéletes. Pörgős, életteli erőforrásra, minőségi vázra és felfüggesztésre épült, Olaszországban összeszerelt enduró, amivel a kevésbé tapasztaltak is élvezik a terepezést, a vásottabb pilóták pedig értékelik, hogy nem a technika lesz a szűk keresztmetszet az akadályok leküzdésekor.
Ha kíváncsi vagy rá, milyen élőben az olaszok negyedliterese, a hazai forgalmazónál most Te is üléspróbát vehetsz a tesztben látott XEF-en. Amennyiben ilyen stílusú vasat keresel, javaslom, mindenképpen nézd meg, mert kivételes gép és apró hiányosságai dacára az egyik legsokoldalúbb 250-es terepmotor a piacon.
Műszaki adatok - Fantic XEF 250
Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, egyhengeres
Hengerűrtartalom (cm3): 249,6
Csúcsteljesítmény (LE/f.perc): 21,5/8750
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 18,6/6750
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Erőátvitel: Olajfürdős, többtárcsás tengelykapcsoló
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Első felfüggesztés: Fordított, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó alumínium lengővilla
Első abroncs mérete: 90/90-21
Hátsó abroncs mérete: 120/90-18
Száraztömeg (kg): 122
Végsebesség: 126 km/óra (műszeregység szerint mért érték)
Vételár: 2 890 000 Ft
Forgalmazó: Fantic.hu