Noha tavasszal még úgy tűnt, a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt ismét lejtőre kerül az európai motorpiac, végül nem így történt. Mi több, olyan erős nyarat és őszt zártak a kereskedések, hogy

az utóbbi 15 év legerősebb szezonja volt 2022 Európában, és egy év alatt kis híján 1,5 millió motorkerékpár talált gazdára.

Taroltak az európai motorgyártók

A mértékadó MotorcyclesData elemzők kiemelték, hogy egyértelműen kakukktojásnak számítanak az új motorok, hiszen a többi járműkategória eladási számai annak a bizonyos békának a fenekét sem érik el, míg a motorkerékpárok és robogók forgalma a 2008-as válság előtt volt utoljára ilyen erős.

europai-motorpiac-2022-q4
Vége a nyersanyaghiánynak? Novemberben 10-15 ezer darabbal több új motorkerékpárt értékesítettek, mint tavaly, ami arra utal, hogy már nem a gyártói kapacitás, hanem a vevői igények szabják meg az eladott új gépek számát

A sikerhez az is hozzájárult, hogy az év második felében csökkentek, illetve megszűntek a beszállítói problémák, felszámolták az alkatrészhiányt, így július óta dinamikusan nő a legyártott, egyszersmind forgalomba helyezett motorok mennyisége.

europai-motorpiac-2022-q4
Jelentős változás, hogy immáron minden kilencedik új robogó tisztán elektromos hajtású, és az e-robogók eladásai évente nagyjából másfélszeresére nőnek. A piac meghatározó márkája a NIU, mely olyan gyorsan fejlődik, hogy 2022 elején már a világ tíz legnagyobb gyártója között jegyezték, holott a cég kizárólag elektromos modelleket forgalmaz, ellentétben a többi márkával

Ami a márkák erősorrendjét illeti, a MotorcyclesData szerint továbbra is a Honda vezet (217 791 db), második a Piaggio (151 496 db), harmadik a Yamaha (146 362 db), negyedik pedig a BMW 101 438 darabos mennyiséggel. Noha eredményben messze lemaradt a vezető kvartett mögött, szép eredmény, hogy az Aprilia és a Royal Enfield is jelentősen növelni tudta eladásait az öreg kontinensen.

europai-motorpiac-2022-q4
Továbbra is a Honda a legnépszerűbb motormárka, nyomában a Piaggióval, a Yamahával és a BMW-vel

Az államok versenyében alig látható változás, továbbra is Olasz, Francia- és Németország áll a képzeletbeli dobogón. Magyarországon szintén nőtt a motorok iránti kereslet: miként nemrég beszámoltunk róla, idén több mint ötezer új motorkerékpár kapott rendszámot, amire a kétezres évek óta nem volt példa.