Hasonló folyamatok játszódnak le az e-motorok piacán, mint a villanyautóknál: feltörekvő távol-keleti gyárak uralják az eladásokat, miközben a nagy, tradicionális márkák egyelőre csak barátkoznak az új géposztállyal. Különösen igaz ez a hangtalan endurókra, hiszen a KTM próbálkozásait és a most érkező Can-Am-et leszámítva szinte ellenfél nélküliek a kínai gyártók, élen a Talariával, mely immáron hetedik modelljét mutatta be augusztusban. Ez a vadonatúj Sting Pro MX5, másnéven TL5500, ami ezen a héten már Magyarországra is megérkezett, sőt a bevezető akció ideje alatt kedvezőbb áron, és kamatmentes részletfizetéssel is elérhető.

Nagyobb hatótávú és erősebb lett a Talaria új elektromos endurója

Sarkalatos kérdés az elektromos járműveknél a csúcsteljesítmény, a végsebesség és a hatótáv, hiszen ha az előző kettő nő, akkor – azonos aksikapacitás mellett – csekélyebb lesz a megtehető távolság. Nos, a TL5500 kompromisszummentes megoldást kínál, hiszen a korábbi 85 helyett 95 km/óra a végsebesség, a csúcsteljesítmény 8-ról 13,4 kW-ra nőtt, ugyanakkor a hatótáv is nagyjából ötödével több, mint a TL4000-es elődnél. Ezt úgy érték el a mérnökök, hogy hatékonyabb és nagyobb, 2,88 kWh összkapacitású Samsung 50S cellákat építettek a motorba, ezáltal elvileg csak 120 kilométerenként szorul töltésre, de az adatokat látva ez a gyakorlatban is legalább 70-90 km-t jelent.

elektrorider-talaria-tl-5500-bemutato
A korábbi 60 helyett immáron 72 voltos rendszerű a modell, ami jó hatással van a teljesítményre és a hatótávra is

Mindezt ráadásul úgy, hogy – a könnyebb terepezés érdekében – rövidebb és keskenyebb a TL5500, mint a korábbi Talariák, tömege pedig mindössze 76 kg, vagyis minden adott a gondtalan endurózáshoz és krosszozáshoz. Ez komoly előny a 125-ös, jellemzően 100-110 kilós kihívókkal szemben, és szintén a hangtalan gép mellett szól, hogy kevésbé sérülékeny a hagyományos enduróknál. Nincs hűtőradiátor, leömlő, olajteknő és üzemanyagtartály, ami eséskor összetörhet, nyomban mozgásképtelenné téve a motort, ráadásul ezek hiányában a szabad hasmagasság is nagyobb, ami magától értetődő erény terepen.

elektrorider-talaria-tl-5500-bemutato
Nem minden a terepezés? A tulajdonosok visszajelzései alapján vastagabban párnázott, kényelmesebb nyerget kapott a modell, hogy ülve is kényelmesen megtehető legyen az egy töltéssel elérhető 80-120 kilométeres táv, és még így is kevésbé kell magasra lendíteni a lábat felszálláskor, mint a TL4000-en

Persze nem csak az erőforrás és az aksi változott a TL4000-hez viszonyítva, hiszen a nagyobb csúcsteljesítmény miatt masszívabb, 420 helyett 428-as láncot és lánckereket építettek be, a magasabb végsebesség pedig megkövetelte a hatékonyabb, négydugattyús féknyeregre és masszív tárcsákra épülő fékrendszert. Jóllehet, átlagos motorozás közben szinte nincs is szükség a fékkarokra, mivel a fejlesztések révén már a vezető szabályozhatja a motorfék mértékét, a kormányra felszerelt gombbal módosítva a visszatöltést. Aki vezetett már úgynevezett „egypedálos” rendszerű elektromos autót, bizonyára nagyra értékeli majd az újítást, arról nem beszélve, hogy az erős motorfékkel még jobban hasonlít a TL karaktere a hasonlóan nyomatékos, nagy, négyütemű endurókéhoz.

A motor sokoldalúságát fokozza, hogy a korábbi Eco és Sport beállítás mellett az MX5-ön már elérhető a még dinamikusabb, Hyper üzemmód is. Jeli Attila videója az újdonságról

Magasra tette tehát a lécet az 1996-ban alapított Talaria, hiszen a piac egyik legjobb tömeg/teljesítmény arányú terepmotorját dobta piacra. A TL5500 5,6 kg/kW értéke ugyanis alig rosszabb a KTM 390 Adventure adatánál, és messze jobb, mint bármelyik 125-ös enduróé, hiszen a hasonló árú nyolcadlitereseknél 1 kW-ra kétszer-háromszor nagyobb tömeg jut. Hogy mindez mit jelent a gyakorlatban, arról személyesen is meggyőződhetsz, hiszen mint említettük, megérkeztek Magyarországra a legújabb Talariák – ha kipróbálnád őket, itt jelentkezhetsz tesztvezetésre a hazai forgalmazónál.

Műszaki adatok – Talaria Sting Pro TL5500 (TL4000)

Méretek (H x Sz x M): 1880 x 770 x 1088 (1890 mm x 815 mm x 1155 mm)
Tengelytáv (mm): 1250
Első felfüggesztés: fordított teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: lengővillához kapcsolódó központi rugóstag
Ülésmagasság (mm): 840 (870)
Szabad hasmagasság (mm): 280 (300)
Fékrendszer: kéttárcsás, hidraulikus
Hajtás módja: fogaskerék- és lánchajtás
Végsebesség (km/h): 95 (85)
Erőforrás: 13,4 kW-os (8,5 kW-os) csúcsteljesítményű, kefe nélküli, állandó mágneses szinkronmotor
Akkumulátorkapacitás: Samsung 50S 72 V, 2,88 kWh (LG lítium-ion 60 V, 2,7 kWh)
Elméleti hatótáv (km): 120 (80)
Töltő: 12 A (10 A)
Teljes feltöltés időtartama (óra): 3
Vételár: 2 290 000 Ft (1 890 000 Ft)