A most beindított projektre ötmilliárd forintot szán az állam, s ha nyerünk, akár a robogó összköltségének 55 százalékát visszakaphatjuk. Nagyszerűen hangzik mindez, tudniillik ma egy valamire való, áramos robogó ára általában meghaladja a 800 ezer forintot. Jóllehet számtalan feltételt támaszt a kiíró, nem beszélve arról, hogy magánemberek például csak autóra igényelhetnek forrást, míg motorra kizárólag a cégek.
Elektromos robogók állami támogatással
Ne szaladjunk azonban ennyire előre a történetben, akad még néhány fontosabb részlet is! Ha vetünk egy pillantást a pályáztatást lebonyolító IFKA Közhasznú Nonprofit Kft kiírására, feltűnhet, hogy az állam olyan járgányokra kíván vissza nem térítendő hozzájárulást adni, amik várhatóan hosszú ideig szolgálják a gazdájukat, és megfelelő szervizháttérrel is büszkélkedhetnek, nem utolsó sorban pedig használati értékük is magas.
Ezzel voltaképpen egyetérthetünk, aki próbált már 100-150 ezer forintért kínált, ismeretlen eredetű villanymopedet, az tudja, hogy kár rájuk pénzt vesztegetni. Éppen ezért viszonylag szűkre szabták a kereteket, s kizárólag azokra az L1e-B kategóriájú (tehát legfeljebb 45 km/óra sebességre képes), egyszemélyes, tisztán elektromos hajtású kétkerekűekre kérhetünk pénzt, melyek erőforrása legalább 1,4 kW teljesítményű, akkumulátoruk kapacitása pedig meghaladja az 1800 Wh-t. Ez utóbbi érték kapcsán fontos megjegyeznünk, hogy a május végén kiadott első pályázati anyagban még 48 V 42 Ah szerepelt, csakhogy a kiíró rájöhetett, hogy ez így nehezen teljesíthető, mert még a drágább villanyrobik között is alig akad, melynek akkuja mindkét feltételnek megfelel. Az 1800 Wh ad némi szabadságot, mivel ezáltal a nagyobb feszültségű, de kisebb kapacitású áramforrással dicsekedő modellek is szóba jöhetnek. Nem meglepő, hogy a június 10-én kiadott módosítást követően számos forgalmazó dúsította az elérhető járgányok listáját, ennek köszönhetően mára érdemi választékká bővült a támogatással megvehető apróságok köre. Van még egy nem elhanyagolható szempont, mégpedig az ár, s ennek felső határa egymillió forint – az árplafonnal is egyet lehet érteni, ezt az autók támogatásánál is bevezették végre.
Autó és tömegközlekedés helyett
Természetesen a robogóknál közel sem olyan sokszínű a paletta, mint az autóknál, ahol a kiskategóriás városi törpétől kezdve a kompakt SUV-on át a családi ötajtósig számtalan modell belefér a magasabb összeggel, 2,5 millióval dotált négykerekűek körébe.
Itt alapvetően klasszikus mopedformájú vasakról van szó, ahol sok esetben regeneratív fékkel találkozunk, ennek megfelelően lassításkor is töltik az akkut. Utóbbi nem egy esetben kiszerelhető a helyéről, ez több szempontból is praktikus. Egyrészt evégett az is könnyedén feltöltheti otthon, aki nem kertes házban lakik, másrészt az akku a moped legértékesebb része, így nyugodtabban alhatunk, ha az utcán vagy kevésbé védett helyeken hagyjuk kedvencünket. Aki most először néz szét az elektromos hajtású robogók között, meglepődve tapasztalhatja, hogy nem igen akad ismert márka a palettán.
Ezzel folytatjuk holnap: jönnek a támogatással – sőt akár ÁFA-mentesen – megvásárolható típusok, és azok legfontosabb előnyei, hátrányai.