Nem várt fordulatot hozott a tavaly tavaszi járványhelyzet, több országban elképesztő rekordforgalom volt az üzletekben – jelentősen nőtt az érdeklődés a tömegközlekedést kiváltó, megfizethető járművek iránt. Márpedig az e-robogók pont ilyenek, és további előnyük, hogy olyan utcákon, városrészekben is használhatók, ahonnan kitiltották a benzines és dízel járgányokat.

Jelentősen nőtt az elektromos motorok piaca

Valószínűleg ez áll a jelenség hátterében, és így történhetett meg, hogy tavaly a válság és gyárleállások dacára közel 74 ezer elektromos motort adtak el a 28 európai országot tömörítő piacon, vagyis csaknem negyedével többet, mint egy évvel korábban.

elektromos-motorok-forgalma-europaban
Évente több tízezer darabbal nő az elektromos kétkerekűek európai forgalma, de egyelőre erős túlsúlyban vannak a hangtalan robogók a nagymotorokkal szemben

Ennek köszönhető tehát a növekedés, mi több, a magánforgalom még nagyobb mértékben fejlődött, de a francia és spanyol e-robogós flottaszolgáltatók megrendelései jelentősen visszaestek, ami némileg rontotta az összeredményt. Ez persze érthető is, hiszen az ilyen vállalatok például a turistáknak fenntartott bérmotorokat üzemeltetik, melyekre nem volt túl nagy igény 2020-ban…

elektromos-motorok-forgalma-europaban
Valószínűleg a nagy márkák belépése hozza meg az áttörést, és akkor kezdődik az A és A2 kategóriájú e-motorok forradalma. Sajnos egyelőre csak a BMW-nek és a Harley-nak van ilyen modellje a „hagyományos” motorgyártók közül

Tegyük hozzá, hogy az e-motorok elterjedését szolgálja a benzinesek folyamatos drágulása is, elvégre napjainkban már a minőségi 50-es robogók ára is felülről súrolja az egymillió forintos határt, miközben az A1-es, utasszállításra alkalmas elektromos robogók is megállnak 1,3 millió körül.

elektromos-motorok-forgalma-europaban
Szenvedtek a flottakezelők a turizmus visszaesése miatt, ezért Francia- és Spanyolországban is csökkent az e-motorok forgalma, de a magánvásárlók tömeges megjelenésével így is 22,6%-os pluszban zárt az európai piac

A Motorcycledata gyűjtésében kiemelték, hogy a piacvezető NIU a legfontosabb márka az e-robogók piacán, míg az elektromos nagymotorok gyártói közül a Zero adta el a legtöbb járgányt Európában. Egyelőre persze új robogóból van több az utakon, és szintén a MD összesítése szerint száz eladott e-robogóra csak három elektromos nagymotor jut, vagyis a magánszemélyek elsősorban városi, elővárosi közlekedésre választanak ilyen járgányokat.