Azzal talán nem mondok újdonságot, hogy minden évben tavasszal és nyáron esik a legtöbb csapadék Magyarországon. Így aztán pont a szezon elején, április és július között van komoly esélyünk belefutni egy-egy nagyobb záporba, zivatarba, amikor a legjobban várjuk a túrákat:
Persze egy hosszabb-rövidebb égi áldás nem azt jelenti, hogy muszáj elhalasztani a motorozást, azt viszont igen, hogy érdemes felkészülni az esős szakaszokra.
Az ideális motorgumi anyagkeveréke, mintázata és kialakítása
Az autósoknak könnyebb dolguk van, hiszen négykeréken vezetéstámogató rendszerek tömkelege segíti a sofőröket, s ha ennek dacára is megcsúszik, legfeljebb irányt vált az autó – nem vezet azonnal balesethez egy komolyabb megcsúszás, mint a motoroknál.
Ezzel szemben kétkeréken a gumi, s különösen az első gumi megcsúszása annál veszélyesebb, így már az abroncs kiválasztásával sokat tehetsz azért, hogy minél biztonságosabb, egyszersmind élvezetesebb legyen az esőben vagy vizes úton motorozás. Főként az összetétel és futófelület kialakítása határozza meg, hogy mennyire hatékony a köpeny vízkiszorító képessége – minél nagyobbak a vízelvezető mintaárkok, annál alkalmasabb a feladatra, és vice versa.
Többek között ezért (is) rossz ötlet a spórolásra hivatkozva használt slickgumival motorozni, mert sem az anyagkeveréke, sem a sima futófelülete nem teszi alkalmassá arra, hogy a maihoz hasonló, hűvös, esős időben indulj útnak. Közúton, és főleg vizes, fehér aszfalton konkrétan orosz rulett slickkel motorozni, és nem csak a bírság miatt...
Az viszont tagadhatatlan, hogy tiszta, portól, kosztól mentes, száraz és forró aszfalton a slick tapadása felülmúlja a közúti abroncsokét, ezért tökéletes választás pályára, ahol csak a köridő és a kanyarsebesség számít. Így aztán az abroncsok tervezői válaszút elé kerülnek, hiszen minél kisebbek az egybefüggő felületek és nagyobbak a mintaárkok, annál inkább romlik a száraztapadás, viszont ha nem elég nagy és hatékony a vízelvezetés, akkor esőben veszíthet tapadást a motor. Márpedig a hirtelen tapadásvesztéshez még fékezni, gyorsítani, kanyarodni sem kell – az úgynevezett aquaplaning egyenesen, állandó sebességgel haladva is bekövetkezhet.
Vízenfutás (aquaplaning) akkor következik be, ha a motor gyorsabban halad, mint amennyi vizet ki tud préselni az abroncs. Amint ez megtörténik, egybefüggő vízréteg alakul ki a köpeny és az aszfalt között, a gumi tapadása szinte nullára csökken, vagyis pont úgy viselkedik a gép, mintha hirtelen jégre futnál. Ez még könnyebben előfordulhat, ha a sok autópályázástól középen már kopottabb a mintázat, és a sekély barázdák vízelvezetési képessége jelentősen csökken.
Hogyan motorozz esőben?
Végül pedig jöjjön öt gyakorlati tanács kezdőknek és tapasztaltabb pilótáknak, hogy mire érdemes figyelni, ha esőben vagy nedves úton motorozol.
1. Ha nem készültél vízálló ruhával, kesztyűvel, és heves esőbe futsz a motorral, ne légy rest rögtönözni, és mindent felhasználni, hogy megelőzd a kihűlést! Benzinkutas nejlonkesztyű, újságpapír a póló és a kabát közé, bevásárlószatyor a csizmára – minden a hasznodra lesz, ami megóv a megfázástól, és nem hagyja, hogy dideregve, elgémberedett ujjakkal, lelassult reflexekkel közlekedj az autók között.
2. A kormány irányításra szolgál, nem kapaszkodásra... Lazíts, mert a görcsös kormánymarkolás csak darabos és pontatlan manővereket okoz! Csak annyira fogd a markolatot, ami a gázadáshoz, a fék- és kuplungkar kezeléséhez elengedhetetlen, hiszen esőben a szokásosnál is finomabb, pontosabb mozdulatokra lesz szükség. Ugyanez igaz a fék- és gázadásra is: ha nincs „Rain” menetprogram a motorodon, muszáj neked óvatos adagolással lassítani, gyorsítani, elkerülve a megcsúszást.
3. Mivel a víz borította aszfalton kevésbé feltűnőek az úthibák, muszáj még figyelmesebben haladnod, kerülnöd az út legszélét, ahol a letört padka, kátyú stb. teheti veszélyesebbé a motorozást. Ugyanígy intő jel, ha színesen csillogó olajfoltot pillantasz meg a víz felszínén, hiszen az arra utal, hogy a járművekből kifolyt olaj, gázolaj okozhat kellemetlen meglepetést.
4. Az „öreg rókáknak” talán nem újdonság, de ide tartozik, hogy esőben messziről kerüld el az aszfalton látható felfestéseket, valamint aknafedeleket, síneket, azaz minden fémfelületet, melynek tapadási együtthatója jelentősen csökken, amint nedvesség éri. Ha nem tudod kikerülni, lehetőség szerint derékszögben, lassítás, gyorsítás és irányváltás nélkül haladj át a síneken, hogy elkerüld a gumik tapadásvesztését.
5. Ha esik, ha nem, lehetőleg mindig vigyél magaddal egy vékony esőruhát, ami elfér az ülés alatt. Egyrészt így biztosan nem ér meglepetés, ha rosszabbra fordul az idő, és akkor is kapóra jöhet, ha ugyan száraz az út, de reggel vagy este hirtelen lehűl a levegő, és a nyári dzsekiben már fáznál nagyobb tempónál. Amennyiben kétrészes fazont választasz, akkor ehhez túl sokat öltözködni sem kell, és segítségre sincs szükséged a felhúzásához – csak felkapod a kabát fölé, és mehetsz is tovább.
Nem szeretnél nejlonkesztyűvel, esőruhával bajlódni? Megértjük, és a minőségi motorosruhák tervezői erre is kínálnak megoldást: a vízálló, többrétegű Gore-Tex szövetből készült nadrágok, kabátok hidegben-melegben, és természetesen esőben is kényelmes viseletek. Nem véletlen, hogy mi is a Rev'it egyik ilyen szettjét választottuk, hogy kora tavasztól az első őszi fagyokig, a csapadék mennyiségétől függetlenül motorozhassunk.
A Seeflex Level 2 protektorokkal kiegészített Vertical GTX kiváló választás volt, elvégre melegben, városi araszolás közben remekül szellőzik, így nem kényelmetlen a legforróbb napokon sem, míg a kivehető béléssel és a vízálló, lélegző béléssel már fagypont feletti hőmérséklettől bátran használható. Mivel a szélnek kitett talp és a láb könnyen átfázik hidegben, a vízálló, mégis légáteresztő csizmával lett teljes a szett – ez nem más, mint az Everest GTX. A szintén Gore-Tex membrános lábbeli egyik legfontosabb erénye, hogy a motorról leszállva sem muszáj edzőcipőre váltanod, ugyanis a OrthoLite talpbetét – 40% feletti rugalmassági értékével – kényelmessé teszi a hosszabb sétákat is.