A túraenduró-gumi, miként a neve is utal rá, egyaránt használható hagyományos és tereptúrákon, azaz pont olyan többcélú, mint maguk a motorok. Ugyanakkor nem véletlen, hogy gyakran egy gumicsaládon belül is merőben eltérő mintázatú típusokat találsz, mivel ahány pilóta, annyiféle felhasználási mód, és az abroncsok tervezői igyekeznek minél jobban alkalmazkodni a vevők szokásaihoz. Márpedig folyamatosan nőnek az elvárások, az igények, tudniillik az első túraendurók még 50-60 lóerősek és nagyjából kétszáz kilósak voltak, ezzel szemben napjainkban már kétszer-háromszor erősebbek a géposztály legjobbjai.
Terepmintás Continental abroncsok túrázóknak és endurósoknak
A tanácsadó rovatot készítő német Continental szakemberei öt népszerű gumin mutatták be, hogy melyik kinek lehet ideális választás. A kvintett tagjai név szerint a TKC 70, a TKC 70 Rocks, a TKC 80, a ContiEscape és a ContiTrailAttack 3.

– Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a felnin jól mutató, de a jellemző felhasználáshoz már kevésbé illő abroncsot választják
– szögezték le az elején. Kezdésként tehát érdemes azzal kezdeni, hogy visszaemlékezel: a megtett kilométerek hány százalékát tetted meg aszfalton és mennyi burkolatlan úton? Ha csak néhanap hagyod el a műutat, és akkor is csak földutak, sár és meredek emelkedők nélküli szakaszok jöhetnek szóba, akkor a TrailAttack 3 lesz a megfelelő társad, de esős körülmények, sárban aligha boldogulsz majd vele.

Természetesen ez fordítva is igaz, vagyis a választék másik végén található TKC 80-nal könnyen leküzdheted a homokos, sóderes részeket is, viszont kemény felületen, forszírozott tempóban lényegesen gyorsabban elhasználódik, mint a fenti TrailAttack 3. Ha egyaránt fontos számodra, hogy terepen és az Alpok szerpentinjein is magabiztosan motorozz, akkor a középutas TKC 70-et javasolják, mégpedig azzal a kiegészítéssel, hogy ehhez kétféle hátsó köpenyt választhatsz.

Amennyiben az aszfaltos használat van erős túlsúlyban, akkor bátran szereltess fel előre-hátra TKC 70-et, de ha a jövőben több földutas kalandra vágysz, és ehhez extra tapadásra van szükséged, hátra a TKC 70 Rocks lesz a megfelelő. Utóbbi ráadásul nedves körülmények között is jobban teljesít a TKC 70-nél, cserében viszont rövidebb élettartamú, ami érthető is, a terepezéshez szükséges, lágyabb anyagkeverék miatt.

Mi több, a Rocks a TKC 80-nal is társítható, és így tovább javul a gép kezelhetősége sóderes, homokos, részeken, miközben műúton is kiszámíthatóan viselkedik majd, és a hátsó kerék hideg, esős napokon is magabiztos tapadást nyújt. Talán az eddigiekből kitalálható, hogy a TKC 80 első-hátsó páros a leginkább terepre, míg a TrailAttack 3 a hagyományos túrákra fejlesztett köpeny, míg a 70 és a 70 Rocks az átmenet a két végpont között.
Milyen guminyomással használd a túraenduró-gumit?
– Előfordul, hogy a pilóta azonos guminyomással közlekedik köz- és földúton, holott a két merőben eltérő felület megköveteli, hogy ideális nyomásértékkel motorozz. Ha ugyanis túl nagy a nyomás, csökken a tapadás, azaz hiába a tökéletes mintázat – szenvedés lesz a haladás, amint mögött hagyod az aszfaltot. Ezzel szemben kemény felületen bizonytalanná válik a gép viselkedése és nő a gumikopás mértéke az alacsony nyomás miatt, azaz nem érdemes elspórolni ezt az egyperces műveletet.

Ha helyesen szeretnél eljárni, érdemes mindig gyári értéket beállítani, majd terepre letérve csökkenteni a nyomást, hogy ezzel is hozzájárulj a gondtalan és magabiztos motorozáshoz.
Alacsony vagyok, de túraendurót szeretnék – mit tegyek?
Ez visszatérő kérdés a csoportokban, és sajnos gyakran azt a választ kapják az érdeklődők, hogy a felfüggesztés átalakításával, például az úgynevezett kutyacsont cseréjével „ültessék le” a vas hátulját, ám ezzel pont az endurók egyik legfontosabb előnyét, a nagy szabad hasmagasságot és rugóutat kurtítják meg, illetve alapjaiban módosítják a futóműgeometriát.

Ennél hatékonyabb megoldás az ülésmagasságot és a terpeszívhosszt csökkentő, személyre szabott nyereg, amivel magabiztosabb lesz a megállás. Ha ez önmagában elég, akkor sem érdemes lowridert faragni a GS-ből vagy Ténéréből, hiszen számos technika létezik a megállásra, elindulásra, ha a vasad kissé magasabb, mint ami ideális lenne. A valódi endurót kereső, alacsonyabb motorosok szintén hasznos tanácsokat kaptak a gumikat fejlesztő szakemberektől – ezeket itt olvashatjátok.