„Felvételt hirdetünk nagy felelősséggel járó, kifejezetten veszélyes munkára, ahol viszonylag sokat kell gályázni. Rosszabbul keresel, mint egy tapasztalt robogósfutár, a legtöbb magyar és hollywoodi sorozatban pedig komplett hülyének állítanak be.” Aligha lenne jelentkező, ha így verbuválnának motorosrendőröket, holott a leírás nem áll messze a valóságtól. Persze nem is a jó fizetés miatt akar az ember motorosrendőr lenni, inkább a kötelességtudat viszi erre, no meg a melóval járó célszerszám, ami nem más, mint az R 1250 RT, pontosabban náluk RT-P. Megértem őket: motoros legyen a talpán, aki a BMW-n töltött hétvége után nem gondolkodik el rajta, hogy pályát vált, és ezentúl egyenruhában fegyelmezi a renitens sofőröket.

Mikor jönnek már az új RT rendőrmotorok?

A fenti kérdést már nem jómagam, hanem Kótner Zoli barátom tette fel, miután visszaadta az R 1250 RT kulcsát. Fél életét ilyen masinákon töltötte, nem mellesleg Európa legjobb motorosrendőre lett, és jelenleg civilben is RT-vel jár. Így aztán nem meglepő, hogy letörölhetetlen vigyorral szállt le az 1250-ről - imádta, miként mindannyian, akik elvitték egy-egy körre.

bmw-r-1250-rt-teszt-23354
Testvérpár vagy apja fia? Egy jó évtized választja el egymástól a két RT-t, mégis annyival formásabb – és pontosabb, erősebb – az új, mintha húsz évvel fiatalabb modell lenne

Mit tagadjam, nekem is nehezemre esett megválni tőle az együtt töltött öt nap után, mert egyértelműen feliratkozott az évek óta alig gyarapodó „kedvenc tesztmotorjaim” nevű listára. Érdekes, hogy az előd, a 2010-ben kijött R 1200 RT, bármilyen jó gép is volt, nálam nem ütötte meg ezt a szintet. Mégpedig azért nem, mert sokkal inkább „Reise” volt, mintsem „Tourer”, és szerintem egy kétkerekű csak annyira legyen kényelmes, hogy az ne csorbítsa a motorozás élményfaktorát, izgalmát. Nos, az 1250 pont ilyen lett…

bmw-r-1250-rt-teszt-23363
Bárhonnan nézzük, egyszerűen lenyűgöző az új RT, főleg a spéci Option 719 fényezéssel

Valószínűleg a korábbi modell túlzott kényelme, visszafogottsága miatt „panaszkodtak” a bevezetőben említett RT-tulajdonosok is, hogy mennyire szeretnének egy könnyű, egyhengeres endurót, valami hatszázas pályagépet vagy egy őrült veteránt a BMW mellé, hogy a több ezer kilométer túrázás után kicsit „megbolondulhassanak” a nyeregben. Tessék, itt a válasz egyenesen Berlinből: ha ennek odacsavarsz, a sokadik gyorsítás közben is garantáltan libabőrös leszel, és minden autó, illetve a motorok jó része is apró ponttá válik a visszapillantóban. Ez nem afféle költői túlzás, hisz’ a kiválóan működő gyorsváltónak köszönhetően három alatt megvan a 0-100 sprint és a negyedmérföldes gyorsulás sem tart tovább 11 másodpercnél. Persze ezt egy alaposan felpiszkált 750-es is tudja, ha nem teljesen fakezű a vezető, viszont az RT-n bárkinek a kezében összejön a 11 másodperces negyedmérföld. Elég négy-ötezernél rádobni a kuplungot, majd pöckölni a gyorsváltót, a BMW pedig folyamatosan gyorsul a nagyjából 230-as végsebességig.

Élménymotor és kényeztető fotel egyben

Nagyobb és erősebb boxer ide vagy oda, az 1250 RT gyakorlatilag egy súlyban van elődjével, tengelytávja, utánfutása is megegyezik vele, így a legfontosabb különbség az új, változó szelepvezérlésű erőforrás, no meg az egyre fejlettebb vezetéssegítő rendszerek tömege. A ShiftCam vezérlésnek köszönhetően 5500-as fordulatszámnál „teljesen kivetkőzik magából” a gép, az addig egyszerűen csak nyomatékos és villámgyors RT rátesz még egy lapáttal, ahogy elmozdul a vezérműtengely, és a szívóoldalon megváltozik a szelepemelés mértéke, illetve a szelepnyitási idő.

bmw-r-1250-rt-teszt-23368
Mindegy, hogy melyik fokozatban és milyen fordulatszámról gyorsít az ember, gyakorlatilag kétezertől a piros zónáig hatodikban is bármikor előzhetsz vele

Érzésre többet hozott a konyhára az új hengerfej és a nagyobb henger, mint amikor a kilencvenes évek derekán az R 1100 RT váltotta az R 100 RT-t, pedig ott másfélszeresére nőtt a teljesítmény. Egyszerűen összehasonlíthatatlan a jól ismert 1170-es és a jelenlegi, 1254 köbcentis kéthengeres, sokkal nagyobbnak tűnik a nyeregből a különbség, mint az adattáblában látható plusz 11 lóerő és 18 newtonméter.

bmw-r-1250-rt-teszt-23367
Eddig is rendkívül harmonikus, semleges viselkedésű volt a Para- és Telelever rendszerre épülő túragép, ám most az új okosfutóművel és kanyar-ABS-szel még jobban állnak neki az ívek

Nem olyan vadóc és nem hozza a frászt vezetőjére, mint az elképesztően spontán és gyors R 1250 R, viszont a 11 másodperces negyedmérföld azt jelenti, hogy LaFerrarit, McLaren P1-et vagy Lamborghini Aventadort kell venni a kihívónak, hogy egy hajszállal lenyomja az RT-t a lámpánál. Az már csak hab a tortán, hogy az új felépítésű boxer egyenletesebben jár, kevesebbet fogyaszt és szennyez, mint elődei, holott jóval izmosabb náluk.

bmw-r-1250-rt-teszt-23369
A korábbi görgős helyett immáron fogazott vezérműlánc dolgozik az RT-ben, és változott a kenési rendszer, valamint a dugattyú közvetlen hűtése is, hogy városi araszolás közben se melegedjen túl a még mindig csak részben folyadékhűtésű boxer

Az új erőforrás tehát minden tekintetben felülmúlja elődjét, miként maga a motor is. A részben átfésült első idomzat még hatékonyabb időjárás-védelmet nyújt, az alapáron kínált kanyar-ABS, a több üzemmód, az elektromosan állítható légterelő és visszagurulás-gátló mind hasznos és tökéletesen működik. Ez alól talán csak a légterelő kivétel, ugyanis nagy sebességnél igencsak hallani a mögötte kialakuló légörvényeket, és felső éle kissé megzavarja a „kilátást”, bár nem volt ez másként az FJR-en és a GTR-en sem, szóval inkább a luxustúrázók felépítéséből adódó sajátosság, mintsem valódi hiba.

bmw-r-1250-rt-teszt-23359
Dicséretes, hogy a TFT-k korában is ragaszkodtak a klasszikus, analóg műszerekhez. Tuti, hogy sokkal költségesebb és bonyolultabb legyártani, mint egy vízálló LCD- vagy TFT-panelt, ezt viszont egész nap szívesen nézegeti az ember

Semmivel nincs rosszabb helye az utasnak sem, kényelmes, széles nyereg, hatalmas „lábtér” és felhúzott plexivel szinte tökéletes szélvédelem jár a hátul ülőnek. A gyorsváltónak köszönhetően tuti nem koccan össze a sisakja a vezetőével, és olyan komfortos az üléshelyzet, hogy biztosan nem kérdezi majd ötszáz kilométer után: ott vagyunk már?

bmw-r-1250-rt-teszt-23358
A fékrendszer egyszerűen hibátlan, játszi könnyedséggel birkózik meg a közel hárommázsás tömeggel és a kanyar-ABS-nek hála ledöntött motorral is bátran vészfékezhetsz vele

Kéretlen reklámnak tűnhet a sok-sok dicséret, pedig az lenne a „csalás”, ha az ember kötekedne az RT-vel – ez egyszerűen a túramotorok felső szintje, ami persze el is várható a 6,7 milliós vételárért cserébe. Sokallod? Kimondva valóban nem kevés pénz, de ne feledd, hogy már három éve is többe került egy FJR1300AE, holott az kevésbé nyomatékos és nehezebb masina, a vezetési élményről és az időjárás-védelemről nem is beszélve. A piszok erős és remek KTRC-vel felszerelt Kawasaki 1400GTR méltó ellenfél lehetne, de már nem árulják, a 8,1 milliós Gold Wing pedig sokkal inkább a K 1600 GT/B vetélytársa.

bmw-r-1250-rt-teszt-23356
Pályaépítésre is befogtuk az RT-t, ahol egy kézzel terelgetve, teljesen ledöntve kellett helytállnia a szűk, két-háromméteres sugarú fordulókban. Kell-e mondanom, hogy fél perc ismerkedés után ez is olyan lazán ment Zolinak, mintha mindig is ilyen géppel járt volna…

A maga nemében tehát egyedülálló az új RT, de korántsem „kész” túramotor. Ha ilyenre voksolnék, feltétlenül beikszelném az extralistán a Pro menetprogramokat (60 300 Ft), a gyorsváltót (Pro váltóasszisztens – 141 600 Ft) és a sebességrögzítőt (112 300 Ft). Aki százezret futott és hibátlan RT-k dacára is aggódik a műszaki hibák miatt, 66 ezer forintért ötéves jótállást vehet a BMW-hez, no nem mintha öt év alatt 30-40 ezer kilométernél többet motorozna az átlagos motoros.

bmw-r-1250-rt-teszt-23355
Csoda, hogy ilyen fordulékony? Mindössze 1485 mm a tengelytáv – összehasonlításként az „apró” NC750X pont öt centivel tesz túl rajta

Vételáron, teljesítményen és kényelmen túl mégis csak az a legerősebb érv az R 1250 RT mellett, hogy ez már igenis „Tourer” és nem „Reise”, vagyis a felmenőkkel ellentétben most már sokkal inkább motorozik, mintsem utazik az ember. A spontánabb gázreakció, a brutális, mindig elérhető forgatónyomaték és az eddigi legjobb Para/Telelever futómű élménnyé varázsolja a legrövidebb kanyarvadászatot is, és az se baj, ha az a kanyar több mint ezer kilométerre van tőled. Ezzel simán lenyomhatsz ennyit egy nap alatt, és az is biztos, hogy másnap reggel alig várod majd, hogy újra motorra ülj.

bmw-r-1250-rt-teszt-23357
Megosztotta az embereket a feláras nyereg színe és stílusa, de az tény, hogy simán el lehet tölteni rajta napi nyolc-tíz órát, és ez az ülés hátsó részére is igaz

Műszaki adatok – BMW R 1250 RT

Motorkonstrukció: Kéthengeres, változó szelepvezésrlésű boxer

Összlökettérfogat (cm3): 1254

Hengerek/szelepek száma: 2/8

Furat x löket (mm): 102,5 x 76

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 100/136/7750

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 143/6250

Sebességváltó: hatfokozatú

Szekunder hajtás: kardántengely

Futómű és fékrendszer

Első felfüggesztés: Központi rugóstagra és 37 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokra épülő BMW Motorrad Telelever felfüggesztés

Hátsó felfüggesztés: BMW Motorrad Paralever egyágú alumíniumöntvény lengőkar és WAD rugóstag (felárért Dynamic ESA-val kiegészítve)

Gumiméret elöl/hátul: 120/70-17/180/55-17

Fékrendszer elöl: 320 milliméteres átmérőjű hullámos tárcsa radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereggel

Fékrendszer hátul: 276 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús, úszóágyazású féknyereggel

Méretek, árak

Tengelytáv (mm): 1485

Ülésmagasság (mm): 805-825 (választható 760-780, és 830/850 mm-es változat is)

Üzemanyagtartály térfogata (l): 25

Menetkész, teletankolt tömeg (kg): 279

Vételár: 6 752 000 Ft