Hogy megértsük, miért is olyan fontos az új R 12, egészen 1978-ig kell visszalapoznunk a motorozás nagykönyvében. Akkoriban a BMW mérnöke, Peres László – a gépek fejlesztése mellett – maga is rajthoz állt a legrangosabb terepversenyeken, például a Hatnaposon. Minden oka megvolt a bizakodásra, elvégre hazájában elismert pilótának számított: összetettben második helyen végzett a Német Terepmotor-bajnokságban (Motorrad Gelände Meisterschaft). Munkaadója nem nézte valami jó szemmel, hogy kétütemű, 760-as (!) Maicóval ért el sikereket, mivel a márka a bajor cég vetélytársa volt, ezért konkrétan megkérte, hogy ne induljon a Hatnaposon...

A lehető legrosszabbul sült el a dolog, tudniillik Peres ragaszkodott a nevezéshez, ám fényes trófeák helyett a lábán jókora gipsszel tért haza a viadalról. Persze akkor még nem sejthette, hogy ez a sérülés megváltoztatja az életét, sőt alapjaiban forgatja fel a motorozás világát. Ugyanis amíg az ágyat nyomta, kidolgozta egy merőben újszerű enduró terveit. Elsőre nem tűnt könnyű feladatnak meggyőzni a feletteseit, hogy készítsék el a forradalmi kétkerekűt, ám végül rábólintottak az ötletre, de azzal a kikötéssel, hogy csak „polcon” elérhető alkatrészeket használhat. Így az akkori R 65 vázába építette be a 797,5 köbcentis, kéthengeres boxert, majd 45 évvel ezelőtt bemutatta a világ első túraenduróját. A szakma elismerő véleménye, a megannyi eladott GS – pontosabban akkor még G/S –, no meg a Dakar-győzelmek bizonyították, hogy a tervezőzseni tökéletes géppel lepte meg a rajongókat...

Azóta eltelt közel fél évszázad, és az akkori 50 lovas, 200 kilós, 120-as gumikon futó vasak helyett immáron 140-170 lóerős erőgépek szelik az utakat, ám ezek jóval nehezebbek is az ősöknél. Szinte teljesen kihaltak az egykori, karcsú sárdagasztók, olyannyira, hogy a 2010-es évek elején mindössze a BMW, a KTM és a Triumph készített többhengeres, 21-es első kerekű endurót, viszont az utóbbi esztendőkben ismét felbukkantak az egykori ikonok szellemiségét öröklő, filigrán terepmotorok.
Megjelent az új BMW R 12 G/S
A BMW – úgy is mint kategóriateremtő – szintén visszatért a gyökerekhez, és bemutatta az új R 12 G/S-t. Az elnevezés ismerős lehet a 2016-os Urban G/S-ről, de az egyértelműen aszfaltra termett klasszikus volt, és élvezetes társnak bizonyult a Mecsek szerpentinjein, míg az R 12 valami egészen más. A hasonló technikára épülő utód
az utcákat és a terepet is uralja, erre utal az 1980-as elődtől örökölt elnevezés, a G/S, vagyis a Gelände/Straße
mesélte el a tegnap este leleplezett G/S-ről Markus Lederer, a boxercsalád vezető fejlesztője.

Már az alapfelszereltség és az extralista is arról árulkodik: ez nem afféle operettenduró, ahogy a keményvonalas terepezők nevezik a túlsúlyos bálnákat, hiszen jókora kormánykiemelővel, tüskés lábtartóval, masszív haspáncéllal és többféle kialakítású nyereggel érkezik az újdonság. Különleges részlet, hogy a 21-es első mellé 17-es és – felárért – 18-as hátsó kereket is választhatunk.

A márkát jól ismerők első ránézésre kiszúrják, hogy ebben is az 1170 köbcentis, 109 lóerős boxer dolgozik, a 101 mm-es furatú nyolcszelepes legnagyobb forgatónyomatéka szinte megegyezik az elődökével, 115 Nm. Gondoltak a kevésbé rutinos pilótákra is, ezért feltűnően gazdag a vezetőt segítő elektronikai csomag, többek között a három üzemmód (Rain, Road, Enduro), a kipörgésgátló (DTC), az ABS Pro, valamint a motorfékszabályozó (MSR) is alapáras, és ezt például Enduro Pro üzemmóddal, Shift Assistant Pro gyorsváltóval és az Enduro Package Próhoz tartozó, 18-as hátsó kerékkel egészíthetik ki a vevők.

Valószínűleg rajongók ezrei könnyebbültek meg a műszeregységre pillantva, mivel a nem túl fantáziadús TFT helyett hagyományos és míves számlapú, analóg óra díszíti a G/S-t. Még a fényszóró is korhű, de a bura alatt természetesen nem az ős R2 biluxizzója világít – a mai elvárásoknak megfelelően minden fényforrás LED-es.
Noha azóta már kétszer szigorodtak az EU-s környezetvédelmi normák, az R 12 erőforrása szinte ugyanolyan teljesítményű, mint tíz évvel ezelőtt, ráadásul a G/S lényegesen alacsonyabb fordulatszámon adja le csúcsteljesítményét, mint anno az Urban G/S. 110 helyett 109 lóerő és 116-ból 115 Nm – igazán nem nagy ár azért, hogy továbbra is legyen lég- és olajhűtésű boxer a kínálatban
A háromféle látványos fényezéssel elérhető R 12 G/S továbbra is elsősorban aszfaltra termett modell, hiszen 229 kilós tömegével és 1170 köbcentis erőforrásával messze nagyobb, erősebb és nehezebb a valódi enduróknál, ám felfüggesztése és kialakítása révén alkalmassá teszi a földutak meghódítására is. Letisztult, kimondottan szép vas, mely a lég- és olajhűtésű boxerrel valódi időutazásra hívja a pilótákat.

Műszaki adatok – BMW R 12 G/S
Motorkonstrukció: lég-, olajhűtésű, kéthengeres boxer
Vezérműtengelyek/szelepek száma: 2/8
Hengerűrtartalom (cm3): 1170
Furat x löket (mm): 101 x 73
Kompressziós viszony: 12,0:1

Csúcsteljesítmény (kW(LE)/f.perc): 109 (81)/7000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/f.perc): 115/6500
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendezőTengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, többtárcsás
Váltó: Hatfokozatú
Szekunder hajtás: Kardántengely
Váz: Acél csőváz

Első felfüggesztés: 45 mm-es csúszószár-átmérőjű fordított teleszkóppár állítható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással
Hátsó felfüggesztés: Öntött alumíniumból készülő Paralever lengőkar progresszív rugóstaggal, állítható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással
Rugóút elöl/hátul (mm): 210/200
Első fék: Két 310 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyergekkel
Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, kétdugattyús Brembo féknyereggel

Kipörgésgátló: DTC, alapáras
Első gumiabroncs mérete: 90/90-21
Hátsó gumiabroncs mérete: 170/60 ZR17
Kerékméret elöl/hátul: 150/70 R17 (felárért 18 colos hátsó kerék is rendelhető)
Teletankolt tömeg (kg): 229
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15,5
Végsebesség (km/h): 210
Bruttó alapár: 7 004 000 Ft