Kevesen tudják, hogy a Honda már negyven évvel ezelőtt kísérletezett a karbonszálas alapanyagból készült első felfüggesztéssel a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, de végül nem került be az alkatrész az NR500 GP-motor versenyen használt változatába. Egészen a 2010-es évekig kellett várnunk az újabb áttörésig, ekkor az Öhlins jelentkezett a különleges alapanyagú, rendkívül könnyű futóművel, amit azonban – a tartós és nagy igénybevétel miatt – csak hagyományos GP-versenyeken láthattunk, az Endurance-on nem.

A BMW is karbonvillára váltott

Idén a spa-i 24 óráson láthattuk először ilyen körülmények között az újítást, és az új első villa, valamint az átdolgozott lengőkar rögtön bizonyított is: a BMW M1000RR-nek nem volt ellenfele a belga pályán.

bmw-karbonvilla
A bajor mérnökök elmondták, hogy a súlycsökkentés mellett az is fontos szempont, hogy szabadon megválasztható az alapanyag merevsége, rugalmassága, ami komoly előny a hagyományos felfüggesztésekkel szemben

Az új villa BMW iránymutatásai, elvárásai alapján, de a német ZF gyárában készült. Noha hétpecsétes titokként őrzik a pontos részleteket, annyit elárultak a mérnökök, hogy a külső cső mellett a csúszószár is szénszálas kompozitanyagból készült, melyet fémbevonattal láttak el, így egyszerre lett könnyű, alacsony súrlódási együtthatójú és tartós az alkatrész.

bmw-karbonvilla
Azt is kiemelték, hogy a karbon sajátos tulajdonságainak köszönhetően eltérő merevségű lehet a villa a különböző irányú erőhatásokkal szemben. Ennek gyakorlati előnye, hogy fékezéskor ellenáll a hajlításnak, viszont rugalmasan viselkedik, ha oldalirányú erők hatnak rá

Egyelőre nem erősítették meg, hogy a sornégyes BMW-k szériaváltozatába is bekerül az új villa, viszont tény, hogy a GP után az Endurance-on is bevált, így már csak az előállítási költség lehet akadálya, hogy a közúton motorozók is élvezhessék az előnyeit.